torsdag 29 april 2010

Jag är


När man nått en viss nivå kan man bryta vissa tabun. Som att tala i egen sak, skryta och så där. Jag menar, Nietzsche skrev ju mot slutet av sitt liv på temat "Varför jag skriver så bra böcker", och det gjorde han rätt i. Han hade förvisso nått en viss nivå i sitt oeuvre och han skrev mycket speciella böcker.

Själv känner jag mig också legendarisk och dann, denna den 29 april där jag sitter i min bostadsrätt och hör kvällsrusningen på Storgatan i bakgrunden. Yes indeedy - så därför tänkte jag låta alla hämningar flyga och fara och säga: läs mina böcker, de är bra!

Ahh, så bra det känns... att äntligen få ropa ut sin förträfflighet, rätt ut i etern och in i evigheten. "What we do or say echoes on in eternity" som det heter i "Gladiator".

Jag har ropat ut min brahet för alla att höra. Och det är bra. Eller...? Går det inte hem? Ekar det tomt?

Jaha ja.

Men något måste jag ju säga om mitt verk. Då får jag väl komma med citat av bemärkta personer då, återge vad Stora Namn sagt om mina texter. Det kunde Nietzsche inte göra, han sålde ju inget medan han levde. Ingen, eller blott några få, läste hans verk medan han var i livet.

Nåväl, nåväl, nu gällde det mig. Och för att propagera för min novellsamling "Eld och rörelse", kan man till exempel citera Karolina Bjällerstedt-Mickos och vad hon skrev i ett mail:

Jag har läst ut din novellsamling nu. Mycket intressant och givande läsning! Så egensinniga historier, omväxlande humoristiska och brutala på ett torrt och drastiskt sätt. Ibland som medeltida kyrkomålningar, ibland som drömspel och ibland som någon film om Vietnamkriget, med känslan av både begynnande vansinne och glasklar tankeskärpa. Alltid med ett ganska abrupt slut, precis som livet. Jag gillade framför allt berättelsen om "Lappsjukan".


Denna dam är känd för sin fantasytrilogi, "Till Esperani". Den kom 1998-2004 och jag skrev om den här.

Vilka fler har läst "Eld och rörelse"? Jo, det är till exempel Stewe Sundin ("Köldfödd", Eskapix Press 2010) som skrev så här om titelnovellen:

... en riktig höjdare med ett språk som briljerar. Kort sagt en krigsskildring som känns nära, blodig och tung.


Right so mina vänner! Lyssna på proffsen! Lyssna också på F. G. Granlund ("Annorlunda men ensam", BII 2004) som kallade "Eld och rörelse" för "blivande klassiker"!

Ni kan med andra ord inte gå fel här. Beställ boken här, det rör sig om SF-Bokhandeln, eller köp den av mig för 150:- inkl porto. Maila mig din hemadress bara så kommer boken som ett brev på posten.

(Bild från Rostsverige.)

1 kommentar:

Bellis sa...

I det av jantelag så genomsyrade Sverige känns det rätt fräscht med någon som vågar slå på sin egen trumma, i synnerhet när det sker med den humor och självdistans du uppvisar.

Kör hårt,
Bellis

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)