lördag 15 maj 2010

Nietzsche var genuin


En sublim energihöjning äger rum. Det är ett osökt tillfälle att skåda bort i tankens domäner, surfa över viljans frihet och glädjens realiteter, PURE JOY, evangelium och dans på stadsön. Det är dans med Shiva, shamaner och Dionysos - ja, Dionysos och hans profet, den käre Nietzsche som dansade techno på sitt hotellrum och trodde sig vara försatt i antik extas. Han var Zarathustra som offrade honung åt sina djur i den skinande solen, det slösande solljuset på toppen av Solbergsliden, sann "skänkande dygd" som det skrivs om i "Also Sprach".

Det var dygden som en musisk, positiv akt och ej som livshatande nejsägarlära. Detta är en viktig lärdom från Nietzsche. Annat viktigt är detta som han sa om ROSEN:
Den som inte känt doften av en ros har inte rätt att kritisera den. Och har man känt den, nåväl, då tappar man lusten att kritisera den...

Nietzsche. Han var lite påstridig men han var genuin. Han skälvde av gudomliga begär och han dyrkade evigheten - "ty jag älskar dig, o evighet" - och han åkallade sin själ, "o min själ", ja denna kunde han tilltala i rad efter rad. Så bra att kunna sublimera ens dyrkan av det himmelska till något fattbart som "själen". Ja min själ! Man kommer inte undan det esoteriska, ens om man heter Nietzsche och tror sig vara materialist.

Han undfick salighet mot sin vilja, drabbades av obetingad nåd och seglade iväg på äventyrliga nejder, i synbarligen evig middagssol under himlens azurklocka. Han skulle leva en oändlighet av liv, möta död och återuppståndelse tills cykeln var fullbordad - och sedan, efter att ha levat ut all den karmiska salighet som var att få, var det dags för en ny vända i samsâra.

Men han gick glad till den nya cykeln, hurtigt sa han: "Nåväl, än en gång!" Ty vi inkarneras för att lära oss vår läxa, och nu var det dags för allt om igen, i den eviga återkomstens outgrundliga spel.

Det var evig återkomst: till sol och måne, stjärnor och planeter, träd och stenar och daggdroppar på en Sankt Paulia. Hur jag älskar er, o skapelser i Guds fria natur, kristaller och växter, harar som skuttar och korpar som flyger - ja även människan kan jag älska, om än det sitter långt inne, jag är ju så inbiten att jag bara älskar mig själv - men i denna andra cykel ska jag undvika den förstelningen, jag ska sikta på ljus och liv och ett deltagande i min omgivning, sjunga för blomman och prisa högre makter.

Ljus, överallt, om dagen och om natten! Jag ska dyrka min inre glöd, det själiska ljus som är av himlens ljus...

Så talade INTE Zarathustra. Det är bara jag, Svensson som sitter och spånar en majdag i Härnösand med skänkande solljus, bilar på gatan och fiskmåsar över Nattviken.

Relaterat
Västerlandets undergång
Jünger: Der Arbeiter
Guillaume Faye
Svensk fantastik
2001: en rymdodyssé
Illustration: Mézières

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (234) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (286) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (60) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (52) poesy (47) politikka (170) pr (44) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (97) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)