torsdag 17 juni 2010

Här skriver jag om existensialism, ger lite ögonblicksbilder samt kommer med ett boktips


Gudstro? Förvisso är det min grej.

Men då måste den vara äkta. Jag gillar i och för sig kristna författare men det får inte bli ett krav, ett stelt kriterium. Jag gillar hellre till exempel en ateist med existentiella rötter än en sentimental kristen.

Man kan säga: det är bättre en ateistisk existensialist än en ironisk dandy, tungsint romantiker eller indignerad intellektuell. Den förstnämnde har ju åtminstone börjat tänka, börjat ifrågasätta objektiviteten och försatt sig själv i problemets mitt. Att se sig i spegeln och inse att detta är filosofins grund, det är existensialism för mig. Dandyn, romantikern och den intellektuella å sin sida, de tycks mig bortom allt hopp: dandyn vill bara ha kul, romantikern vill bara gå under med stil och den intellektuelle har bara sin indignation.

Det här med existentialism och dandys talade även Kierkegaard om, så klicka på länken om ni vill ha mer om dennes credo. Av mig så klart.

Idag är det torsdag. Klockan är 00.28. En ensam Golf TDI susar förbi på E4:an. Nattvikens najader vilar i sina grottor.

Just nu läser jag "Rommels krig i Afrika". Bra rundmålning av Nordafrika 1941-43 med utskott i politik, vapenkonstruktion och annat, med huvudfåra i Rommels aktioner och vad enskilda soldater och befäl upplevde. Stav- och andra småfel finns, cirka en på varannan sida, men det stör inte mig så värst.

3 kommentarer:

Perra J sa...

Jag håller med dig om det du säger.
En ateist kan t o m vara närmare Gud än en kristen, som tror han är garanterad frälsning genom att vara med i en församling där han utför alla dogmatiska riter.

Men en ateist är också "at risk". Risken är att han anser att Gud inte finns överhuvudtaget, och blir materialist - och materialism är också en religion
Något väsentligt har försvunnit från vår kristendom.

Jag var nyligen på en intressant utställning i Göteborg "And There Was Light" heter den. Där fick jag inblick i påven Julius II's åsikter (början av 1500-talet). Han skulle återställa det forna romerske kejsarens makt, på alla plan. Även det världsliga.

De romerska kejsarna kastade de kristna framför lejonen i den romerska cirkusen. Kristna indränktes i tjära och fick brinna uppifrån, levande, som ljus. Kanske är det härifrån uttrycket "levande ljus" kommer?

Och något med katolska kyrkan är mycket sjukt. Det är bra gjort att se detta, och det bedrägeri som har begåtts. Gud är inom oss. Kyrkan säger precis tvärtom.

Något väsentligt som försvunnit från vår religion, är att vi måste jobba med oss själva, och inte vara passiva. Jag tror också att reinkarnationsbegreppet medvetet har tagits bort.

Den som har kontroll över Jesus, har makt över folket. Det var en insikt som de romerska kejsarna kom på. Utifrån detta skapades katolska kyrkan. Och det är en oerhörd hjärntvätt vi har utsatts för i 2000 år.

Jeus kanske kommer tillbaka. Kanske har han kommit redan. Men jag tror det kommer att vara som förra gången. Han kommer som en medvetandehöjare. Kanske från oväntat håll. Han kommer inte som en härförare som ska besegra makteliten som plågar oss.

Man måste vara öppen i dessa tider. Märkliga saker sker omkring oss nu.

Anonym sa...

Re katolska kyrkan så är den iofs lite stelnad i formerna. Ändå har jag respekt för en insitution som trots allt bevarat hängivenheten genom århundradena. Reformation behövs men katolikerna har hållit lågan brinnande, det får man erkänna.

Och symboliskt är den mäktigaste kyrkobyggnaden katolsk: Peterskyrkan. Den största protestantiska, S:t Pauls i London, är mer eller mindre en kopia av denna.

För övrigt håller jag med om "Gud är inom oss" (esoterism, som har en egen etikett på bloggen: ESOTERICA) och att materialism också kan vara en hävdvunnen religion.

/svensson

Perra J sa...

Katolska kyrkan är stor, och full av hängivna och ärliga aktörer. Jag är väldigt väl medveten om detta.

Men, och ett stort men: Katolska kyrkan är också en hierarkisk pyramid, vars sammanhållande kitt heter rädsla (åtminstone överdriven respekt) för överordnade.

Skulle det kunna vara så att TOPPEN av den här pyramiden kan ha helt andra mål än resten av pyramiden?

I hiearkier av detta slag är det tabu att ifrågasätta något OVANFÖR - du ska bara tiga och göra det du är tilldelad att göra - på den nivå du är satt till.

Och det var just katolska kyrkan som grundligt piskade in rädslan för auktoriteter i folksjälen.

Övergången från rommarriket till katolska kyrkan är såpass intressant att den förtjänar studium!

Vilka ÄR dom i toppen?

Svaret på den frågan blir oftast ilska - mot MIG! Eller vem som än ställer frågan!

Men jag kommer att fråga på så länge jag orkar.

Kan du se svagheten i hierarkiska pyramider? Någon behöver bara bearbeta ett isolerat fåtal individer - toppen - för att ta kontroll över hela pyramiden! Den styrande entiteten är utbytbar! Vilket betyder att du inte vet vad eller vem du tjänar.

Tack vare denna mekanism kunde t ex nazisterna åstadkomma det som de gjorde.

Men varenda tysk tar straffet - katolska kyrkan belägger varje nyfödd tysk med en speciell arvssynd pga nazismen.

Tro inte att jag är "ogudaktig". Jag förstår Jesus' kamp mot de skriftlärde.

Men det finns ett ingrott motstånd mot Jesus' budskap, som gör oss blinda, och som får oss att inte fatta.

Tack vare katolska kyrkan. Men i sista hand tack vare oss själva.

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (235) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (170) pr (45) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)