lördag 19 juni 2010

Hep Stars: Wedding


Jag går och nynnar på Hep Stars' gamla låt "Wedding" dessa dagar, en glad låt med ett tjusigt intro. Det är lite Bach över det där, Benny Andersson var ett äkta keyboardsnille. Hela låten är som en hymn till kärleken och hymens band.

Och varför nynnar jag då på denna låt? Jo, de har spelat den på radio lite då och då de senaste veckorna. Den plus Gilbert O'Sullivans "Matrimony" plus någon eller några andra giftermålslåtar jag missat. De gifter sig ju idag, Victoria och Daniel.

Är det inte kul så säg? Jag tycker det är intressant av symboliska, filosofiska skäl. Kungahuset spelar nämligen en roll som symbolisk bärare av traditioner, de står för kontinuitet, för Sverige om man så vill. Fler symboler för det svenska finns, onekligen, men nu har vi kungahus och då måste man ta vara på det - anser jag. Kungahuset står för tradition, det blir ett fokus för vår historia, vårt förflutna. Själv minns jag när Gustav VI dog och vår fröken, Anna Blomkvist, sa:

- Kom ihåg det här barn, det här är historiskt!

Jag minns slupen som rodde kistan, jag minns fröken i klassrummet. Tvåan i Korsängsskolan gick jag, jag har för mig det var i december. 1973 var det i alla fall.

O yes! Historiens vingslag. Idag gifter sig Victoria med Daniel. De får regn eller mulet väder. Stackars dem. Jag kommer inte att se bröllopet - inte som jag planerar, men vem vet. I vart fall investerar jag inte så mycket i det. Kanske har vi republik om trettio år. "Victoria blir den siste Bernadotten" skrev jag visst här förut. Men om man bara skojar bort det här, parodierar och raljerar eller högljutt kräver republik NU för att allt ska bli så bra då som i ett trollslag, då är man fel ute. Då glömmer man Historien, man glömmer substansen i det som kungahuset står för - som är ett koncentrat av våra förhoppningar och drömmar, en projektion av det bästa inom oss. Det är kungahusets roll.

Vitsen med bröllopet är att ha folk som förbereder sig för evenemanget, leverantörer av alla slag som levererar det bästa de har, poliser och militärer som putsar upp sig och övar i veckor för THE BIG THING, präster och läkare som på olika sätt är med i det hela, osv osv. Kungahuset är en projektion och ett bröllop i kungahuset - eller annat evenemang som kröning, begravning osv - blir då essensen av denna projektion.

På denna blogg finns det mycket.Här, i juni 2008, skrev jag till exempel om andra aspekter på dagens bröllop.Och här, i november 2007, spekulerade jag över kungadömets religiösa natur.

Bilden visar förresten Engelbrektskyrkan (julsmyckad). Det är inte där de ska gifta sig, nej det är väl Storkyrkan, men ni fattar: det är mittgången, "they are walking down the aisle!" Här och här skriver jag förresten om ett besök i denna Engelbrektskyrka.

2 kommentarer:

Hjulet sa...

kul blogg, bestämde mig för att följa den då du tipsat om mina böcker på något forum förr.
Har skapat en hemsida med gratis texter i PDF-format. Sprid detta till så många du kan så sprider jag budskapet om din sida till mina egna fotsoldater!

http://www.wix.com/theclown82/bocker

Svensson sa...

Man kan inte länka i kommentarerna på blogger. Men jag har tagit url:en och länkat i ett separat inlägg, dagens inlägg. Grüss Gott!

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)