måndag 28 juni 2010

Lennart Svensson: Grönt ljus


Ska man vara en mångsidig författare måste man kunna skriva litegrann av varje: faktaböcker, romaner och dramatik. Det har jag gjort också, jag har skrivit i alla dessa format. Inte nog med det: jag har lagt upp dem som pdf:er på nätet, se högerspalten.

Det är bara EN sak som fattas: poesi. Men nu har jag klarat av den biten också i och med samlingen ”Grönt ljus” som varit ute på nätet en tid.

Här finns litegrann av varje. Här finns haikudikter som denna, en osökt naturbild i konkretionens tecken:

Bergets silhuett
mot sommarnattens himmel –
sjön ligger stilla.


Här finns även de subtila andliga dikterna, som denna:

Jag är en uttröttad pilgrim
som kommer till en kyrka,
lägger sig ner vid altaret och sover.

Sömnen varar en evighet
och i slutet av evigheten
vaknar jag
och träder ut i en förändrad värld.


Här finns domedagsdikter, här finns kärleksdikter, här finns poesi om stad och land, om batövningar och bensinstationer, om Bodens fästning och beredskapen. Här finns prosaskisser och vanliga dikter, vardagliga saker och drömska, korta och långa. Kort sagt: Svenssondikter.

Detta är ÖGONBLICKET,
Svenssonögonblicket,
Swedenborgstunden, min bästa stund...


Detta är adressen, här finner ni filen för fri nerladdning. Den innehåller även aforismer samt ett förord där jag förklarar mitt poetiska credo.

2 kommentarer:

Kraxpelax sa...

Poet och författare är jag själv, men jag håller mig till bloggen. I mina ögon är bokförlagen just bara frånkörda. I synnerhet för poesi är internet de klart överlägsna mediet av flera skäl. Mina poesibloggar är flera, jag skriver på fem språk, och översätter dessutom. Kolla under Min profil. Jag ansluter mig och länkar till din högintressanta blogg.

M v h,
Peter Ingestad

Anonym sa...

Jag har länkat dig i bloggrollen.

Vad gäller poesi så passar den rätt bra på nätet. Och de stora förlagen tycks ha gett upp den smala litteraturen. Dock tycker jag att man inte bör dissa den sedvanliga bokformen/hardcopy. Man måste vara garderad mot civilisationens sammanbrott = internetkollaps.

Dock hoppas jag själv på att folk laddar ner min diktsamling innan dess.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)