torsdag 15 juli 2010

Härnösands kanaler


Bilarna brusar på Storgatan. Bron öppnas, en segelbåt passerar, bron stängs.

Idag är det torsdag.

Ska jag ta en tripp till Murberget och kolla in deras medeltidskyrka...?

Kanske. Kanske inte.

Det är sommar och sol, jag ser den där solen ibland då jag åker och handlar. Annars förkovrar jag mig på nätet och läser böcker, nätupplagda böcker. Som Steiners samlade verk. Och recensioner av dylika. Frihet i Jesu blod!

- - -

Jag är ibland inne på olika internetforum. Som Skalman, SoldF och Krigsforum. Det är kul. Det är roligare att läsa valda trådar än att, säg, läsa en dagstidning med utvalt nonsens.

Man läser om sådant som inte direkt engagerar en, som AK 5:ans funktionsduglighet, gräsmattans ursprung och för- och nackdelar med rivningshysterin på 60-talet. Jag har helt slutat med dagstidningar och har värvats till nätläsargänget. Jag läser även pappersböcker, typ när jag äter och innan jag ska sova - om ni undrar. Just nu bland annat en biografi över Jimi Hendrix. Han fick en korv uppkallad efter sig på Whisky A Go-Go.

Jag har även målat några plastsoldater i sommar, krigsgubbar i skala 1/32, kvarblivna från barndomen. Helkul. De pryder nu min kryddhylla.

- - -

Jag är med i communityt Catahya, en focal point för fantasylitteratur. Det är kul. Där kan man diskutera fantasy och lägga upp egna noveller och dikter. Jag skrev en novell och postade förra veckan men den refuserades rakt av, ansågs väl för kontroversiell. Sådant de inte vill ha länkat på startsidan om feta sponsorer hälsar på.

Nåväl, "you can't keep a good man down", information vill vara fri osv, så här är min novell. Det är en fornnordisk pastisch kallad Pungsugi saga eller Pungs saga sugigur eller helt enkelt Pungsugarnas saga:

På Eyrbryggarlandet på Island bodde Pungsugarna. Det var ett vilt släkte, begivna på mycken djävulskap. Om vintrarna satt de mest och sög pung. På sommarhalvåret var de ute i Europa och söp och härjade. Och sög pung.

Det var en besynnerlig form av autoerotik sägs det, detta pungsugande. Men då blev de också legendariska för detta bruk. Ja, pungsugandet spred sig som en löpeld över vikingavärlden, överallt satte sig storvulna nordmän ner och sög pung när de hade tid över.

Vad gäller Pungsugarna, de som uppfann bruket, så återvände de omsider till sina boningar på Island, de lugnade sig och gav upp sitt härjande. Och med tiden försvann de spårlöst, kanske för att de hellre sög pung än fortplantade sig.

Här slutar Pungsugarnas saga.


- - -

Bilarna brusar på gatan. Bron öppnas, bron stängs. Vi har en kanal här intill nämligen, faktiskt två kanaler som leder in till Nattviken. Själv bor jag på fastlandet, och för att åka in till centrum korsar man först den ena bron, den med klaff, och därefter en ö och därefter ännu en bro. Efter den bron befinner man sig på stadsön, den stora ö som centrum och diverse villaområden är belägen på.

Det är alltså två broar att passera om man ska in till centrum. Det ligger alltså en liten ö mellan dem. Det är alltså, som i Frödings poem, så att "i åa ä e ö" om ni fattar... Och bortom den, bortom östra kanalen, ligger ännu en ö, stadsön.

Invecklat? Bilden ovan visar i alla fall östra kanalen i all sin somriga tjuskraft.

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)