tisdag 24 augusti 2010

Antropolis


Tänk dig en man som får sin bildning i ett Boktorn, som vandrar genom nejden och kommer till en öde stad som han röjer upp i, som han gör till en ny metropol för vetenskap, esoterism och skojiga hattar. Tänk dig sedan att staden råkar i konflikt mellan just denna esoterism och vetenskap, och tänk dig att mannen, huvudpersonen får i uppdrag att ge sig av för att finna Den Omöjliga Friheten, den frihet som ska få hans stad att leva och överleva.

Detta är vad som händer i min roman "Antropolis". Jenro Klao ger sig av genom omöjliga länder och finner till slut Den Omöjliga Friheten - och någon ger honom idén att dikta en dikt, ett poem som ska uttrycka denna Frihet, som ska återförena staden.

Han ger sig av. Och han diktar. Och har skriver in sig själv i dikten, skriver dessa rader - som även har en viss bäring på mig, författaren, en tjusig dragning måste jag säga:

Jag har sett skuggorna röra sig
över Antropolis' fasader.
Jag har vandrat längs Unter den Linden,
Nevskij Prospekt, Folkungagatan.
Och Bryggaregatan,
Storgatan, Lillgatan,
Kungsgatan...

Jag föddes vid en gata. Jag har
sett koppartakens förgyllning och
tegelfasader i aftonglans,
alltifrån Babylon till Åsele,
från Thessaloniki till Torsby.
Jag har suttit på fik från
Hastinâpura till Uppsala
och sett livet dra förbi,
jag har spekulerat på agiot i
Augsburg, ylat under Paris' broar,
sjungit i Moskvas t-bana och
dansat ut längs New Yorks
stritor och avenyer.

Jag har stått vid Sunset and Vine
och sett trafiken flöda förbi.
Har rest på tummen från kust
till kust, sett jetplan i en öken
med igentejpade gälar och
den gudomliga vinkeln i
Cadillac farm - och jag har
sett tempel, jag har ärat okända
gudar och offrat allt jag har
att offra: min stolthet, my
foolish pride...

Jag har rest genom länder och nejder -
"jag gick genom skogar, jag gick genom
öknar" - och alltid kom jag till staden
där jag strosat fram, flanerat,
släntrat som en dåre; jag har
vandrat längs avenyerna,
har sett folklivet,
har talat med tiggare och pundare,
grevar och baroner.
Jag har sett grå himmel och blå himmel,
fasader i solnedgången och
statyer i aftonljuset -
och jag har sett Antropolis, och
jag har levt i Antropolis.

Nattlig stad, en kyrkklocka slår -
och "mörkret flyr, dagen gryr" -
och ett jetplan som flyger över staden,
en kondensstrimma i skyn -
och en å som brusar och gator som sopas -
och allt är Antropolis,
sublim mystik och stilla ro.

(Kap. 22)


Mer om boken läser du här, du finner ett pdf-smakprov här och du köper den här.

Staden flödar, Melina flödar: hon är vinden, hon är vattnet, vågorna som kluckar och regnet som trummar mot fönstret. Hon är diset som stiger, hon är molnen, regnet och kretsloppet. Hon är stadens anima, hon besjälar allt: en park med en uteservering, duvor kring en staty, ärgad koppar; en trappa till en tunnelbana, gult kakel och smutsig betong - en bangård i nattbelysning, tåg som rangeras - billjus längs en motorled, ett pärlband i mörkret - ett café, utsikt över en regnvåt gata, un soir de pluie...

(Kap. 20)

2 kommentarer:

Caféföreståndaren sa...

Ju mer man bekantar sig med den svenssonska bokvärlden, desto mer uppenbart tycker jag att också att det självbiografiska draget framträder som ett slags röd tråd eller utvecklingslinje. Det finns onekligen många paralleller mellan böckerna och huvudpersonerna som inte lär vara tillfälligheter.

Anonym sa...

"Alla porträtt är självporträtt" heter det ju.

Serietecknaren David Nessle sa också till mig att i serier kan man lätt luska fram hur tecknaren ser ut. Hjälten tenderar att likna sin upphovsman, mannen med ritstiftet...! Tecknaren avbildar omedvetet sig själv.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)