onsdag 11 augusti 2010

Jag går ut och går


Härmed en berättelse om en avgörande promenad.

Jag går ut och går. Jag går över E4:an, går uppför kullen och ner på andra sidan, lämnar bebyggelsen, korsar järnvägen och går ut i en grönskande lövskog. Jag genomtraskar fagra nejder tills jag når en platå och skådar ut över landskapet.

- Minsann, säger jag till mig själv, är inte detta ett romantiskt ideallandskap, så säg! Kuperade nejder i grönt och solbrunt, soldis över nejden, lite kentaurer och gnomer som strövar i snåren, branta berg i norr - och i fjärran, under blygrå moln, en regnbåge.

Jag trakterar mina lungor med den rena luften och fortsätter:

- Det slår mig plötsligt att denna regnbåge i fjärran är ett gott omen. Kanske är den bro till Regnbågslandet, ett drömland jag hört talas om i min barndom. Ske alltså, jag ska dit! Mot regnbågsbron och bortom!

Tvärs över det romantiska landskapet går jag, till tonerna av fylliga fåglars sång, gnetiga gnäbbars gnabb och tjirpande flärpors burp. Rätt vad det var når jag regnbågens ände, och utan att tveka går jag upp på det skimrande spannet och drar iväg över skyarna. Bron lyser röd, gul, grön, blå och violett under mig; jag känner mig som världens kung och ser mig om över nejden. Jag ser vida sjöar och höga berg, städer utströdda som smycken över landskapet, och prunkande skogar och trädgårdar lysande i sann veriditas. Det är den där "grönkraften" som en viss nunna talade om, det vet jag. Hildegard av Bingen.

Brons bortre ände nås. Vips är jag i Regnbågslandet, även känt som Holapippo. Det är ett smärre paradis där man kan leva i förundran i evighet såvida man inte blir galen av all färgprakten hos fåglar och blommor: karmosin, rosa, kobolt, smaragd, mässing, gyllengul och tusen andra, rena, oblandade färger.

Jag går vidare över den psykotropiska nejden, ignorerande de pulserande färgerna och sinnessjuka nyanserna, och kommer vad det lider till en glänta där en påfågel går runt och prunkar.

- Var hälsad, påfågel, säger jag.

- Var hälsad, främling, säger fågeln. Jag vet både det ena och det andra.

- Bra, säger jag. Så då vet du hur det kommer att gå i valet?

- Jodu, säger fågeln, så här: om ett visst parti - SD - kommer in i riksdan så hamnar landet i kris. Allt blir dåligt, uselt, oöverskådligt värdelöst. Rasism, fascism och kvinnohat kommer att breda ut sig, regeringskris medför ekonomisk kris så att allt värde på allt störtdyker, åar och floder kommer att torka ut och fåglar störta från himlen.

- Inte väl?

- Jodå, fortsätter fågeln. Bröd kommer att sluta jäsa, såser kommer att skära sig, åska, hagel och drivis blir ordningen för dagen. Dimman kommer att sänka sig över landet, stjärnorna lossna från sina fästen och Garm kommer att gny högt i Gnipahålan. Detta kommer att hända med detta parti vid makten.

- Fast det tror inte jag.

- Nähä. Nåväl, jag har talat.

Detta blir fågelns avskedsord så jag bugar, lämnar den och går vidare. Jaha tänker jag, en märklig profetia. Jojo. Anyhoo, nu är jag ju i Regnbågslandet så vad ska jag göra? Jaga gummibjörnar i Backeskogen? Fiska sill med Tim Parill? Se skogens Pan, dansa med nymferna, festa på knasbollar och spela fristyle med fräck musik...?

Relaterat
Peter Madsen: Valhalla
Herman Lindqvist
Folkliv och seder i slutet av den hedna tiden
Karl IX
När Gustav styrde och ställde

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (235) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (170) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)