onsdag 4 augusti 2010

En berättelse om när jag reste till Sålunda för att starta ett retreat med min syster Zinnia


Skenorna dunkar, solen skiner, silas genom träd, träd längs spåret. Solen skiner på tåget, på vagnen där jag åker; vagnen åker förbi träd, ljuset silas genom träden, leker i ansiktet på den glorifierade guru jag är. Jag är på väg, vägen är målet, vet jag det? Klart jag vet, jag är ju en new age-goding, full av plattityder som "vandra mot ljuset", "hitta dig själv", "lev i nuet", och så "vägen är målet" som antytt.

Dessa plattityder lever jag efter för det är sanna plattityder. Bara en utlevad dandy kan försmå ljus och kärlek bara för att de skulle vara, i hans mening, utnötta ord.

Jag reser med ett tåg, blickar serent på solljuset genom träden. Jag ser fram emot målet, Sålunda i Sveriges hjärtland, en småstad där min syster Zinnia lever. På en ö har hon sin boning, dit är jag på väg, jag ser fram emot det - men jag gillar även resan, jag ser även vägen som målet. Alltså gonar jag mig i glansen, kommer in i flowet och lever i ett evigt här, ett oändligt nu.

---

Skvalpande vågor. En vattenvidd. Skuggande lönnar. Och två syskon i en berså.

- Najs plejs, säger jag.

- Ja, säger Zinnia.

- Ska du inte hyra ut för gäster? Det finns ju massor med tomma rum.

Vi är på ön utanför Sålunda. En liten ö med en huslänga och lite andra små byggnader, disponerade av Zinnia, min syster.

- Gärna det. Ja, det var väl idén från början det.

- Lysande, säger jag. Vi kunde göra det här till en retreat, en vilostad. Servera vegetariskt, ha kurser och konferenser. Men i så fall bara med gosiga ämnen - som Neale Donald Walsch, Swedenborg, Castaneda, allt sånt.

- Excellent. Men ekonomin då?

- Jag har guld.

- I så fall...

Vågorna skvalpar. Jag slumrar. Zinnia solar.

---

Vi bor på ön, vistas på ön, spanar in mot land och besöker ibland detta land, med hjälp av en vägbank, en lång bro. En 500 meters vägbank med trummor för vattengenomströmning. Man kan via den åka in till Sålunda för att handla. Det fordon vi brukar är en beige Volvo 240 kombi '89, en av de sista årsmodellerna för denna biltyp.

Vi bor på ön med sina lönnar och björkar, sina granar och tallar, sina buskar och gräsmattor och blommor. Vi funderar på att öppna ett retreat, på att bli new age-kungar.

Jag ligger i mitt rum i huvudbyggnaden, ett tegelhus med kakelgolv. Jag läser i en bok, där står det: "Hitta friläget, andas ut." Ja men detta vet jag ju redan. Ändå gläds jag åt att få veta det, igen och igen... Nåväl, det skadar ju inte om budskapet är poetiskt också, som hos Eliot:

Because I do not wish
Because I do not wish to turn
Because I do not


"Detta är en stammande poesi" tänker jag, som om han inte kan tala ur skägget. Men så kan det vara, så får det, måste det kanske vara, med religiös poesi i vår tid. Det finns ingen konsensus om det andliga, man kan inte bara ropa "Gud, Gud, Gud"...

Dramatiska moln tornar upp sig över sjön. Gyllene kanter, bitter bly -

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ropa kan man nog
men det är inte säkert
man får något svar.
Because I do not!

Gladiatan

Anonym sa...

Hej Gladiatan, dig känner jag igen från bloggens tidiga dar, cirka 2007 och så. Grüss Gott!

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)