torsdag 5 augusti 2010

Tre saker har jag att säga idag


1.

Jag såg nyversionen av "Äventyraren Thomas Crown" igår. Visst är det fjantigt att göra nyinspelning av en klassiker men va f-n, i sig självt var filmen inte dålig.

Men EN sak saknade denna nya rulle: låten "The Windmills Of Your Mind":

Like a door that keeps revolving in a half-forgotten dream,
like the ripples from a pebble someone tosses in a stream...


Denna låt var ledmotiv i originalet och jag kan inte tänka mig bättre låt, en smäktande, patosfylld ballad med poetiska rader. This is life, this is me!

För övrigt var Rene Russo i denna nyversion intressant, en tantig skönhet, ung men med det där mogna idealet, så som det allmänt var fram till slutet av 60-talet då Twiggy och Susan Shrimpton kom med flickaktigare tongångar.

2.

Jag sitter här och tänker på VÄNSTERN. Så märkligt: på 70-talet gick "alla" och jublade över vänsterns framgångar i Mocambique, Vietnam, Kambodja, Laos, Zimbabwe, Angola, Etiopien, detta var framtidens länder. Frihetens apostlar var alla möjliga vänsterpartier världen över. Ingen direkt dyrkade Sovjet på den tiden men landet var helt klart fritaget från kritik, endast Gustav Husak och Tjeckoslovakien fick sin släng av sleven om vi snackar Sverige och Palme.

Man dyrkade vänsterländer och befrielserörelser. Terrorister som RAF och Röda brigaderna var hjältar. Det räckte inte ens att det blev 80-tal och Reagan och Thatcher rullade tillbaks fronterna, nej nu blev Sverige mer proggigt än någonsin. Sverige åsido så är vänstern rätt död idag men nu har vi fått neocons istället, gamla proggare som köpt Reagans evangelium och omtolkat det till att bomba varenda jävel som inte gör som USA vill. En galen värld...

3.

Än skiner solen i Solarium. Jag tar emot detta nåderika ljus, jag hyllar den soldeva som vi byggt tempel över i stadens mitt: Frälsaren som gav sitt liv för dig och mig, utgjutande sitt blod som därmed förenade sig med jorden och ingjöts med Hans väsen. Jordens aura förändrades och började lysa med nya färger.

Kristus var en soldeva: "Jag är världens ljus" sa han ju. Han "förklarades" och sågs av lärjungarna i skyn jämte Moses och Elias, skinande som den solängel han var - samma ängel vi ser i Johannes uppenbarelse, den vitklädda gudomen med ett svärd pekande ur munnen. Denne dyrkar jag, detta är min Frälsare: Kristus Jesus, pinad och nedstigen till dödsriket som han rensade, återuppstånden och sedan dess sittande på Guds högra sida att döma syndare.

Jag är vägen, sanningen och livet. Jag är världens ljus. Jag är porten, jag är livets bröd, jag är uppståndelsen och livet.

(Flygrakan i Eneryda)

Inga kommentarer: