fredag 3 september 2010

Reinfeldt inser att hans politik havererat men kan inte göra något åt det


I somras var statsminister Fredrik Reinfeldt i Finland. Då lät han sig bland annat intervjuas av Verkkouutiset, organ för finska högerpartiet. Han trodde kanske att ingen lyssnade, att han kunde tala fritt, för han sa bland annat detta:

Sverige tar emot fler asylsökande än USA och EU tillsammans. Det är inte en balanserad politik.


Jaså, är det en obalanserad politik, en dålig politik? Men gör någonting åt det då, Herr Statsminister! Förlåt mig, men jag har för mig att statsministern är den som styr i detta land. Riksdagsmajoritet har du redan, vad väntar du på?

Ja, vad? Den statsminister som ger den egna politiken underkänt, i en fråga han mycket väl kan påverka, honom kallar jag en idiot.

Han sa mer i intervjun. Som att det fanns en seghet i Sverige i verkställandet av avvisningar: "De som har fått avslag förväntas lämna landet". Idag sker tydligen inte detta -- men agera då, statsminister!!! Han sa också att Finland är bättre, snabbare på att besluta om uppehållstillstånd; i Sverige tar det tre år, år under vilka personen ifråga underförstått hinner rota sig och sedan automatiskt får uppehållstillstånd av humanitära skäl. (Källa: Merit Wagers blogg.)

Så där är det: Reinfeldt och hela hans regering anar och vet att dagens generösa invandringspolitik inte håller. Thomas Billström sa till exempel i SydSv 29/8 att "integrationen misslyckats", men någon kraftsamlad lösning på problemet hade han inte. De kan inte göra något åt dessa problem, de är blockerade i sitt tänkande, låsta i sin PK-ideologi. Landet driver vind för våg och kommer att fortsätta att göra det när denna allians, som det verkar, går mot valseger.

Jag har skrivit om politik ända sedan jag startade denna blogg i november 2007. Det kommer jag att fortsätta med. På sistone har det som synes varit lite radikalare tongångar, så kanske PK-fanatiker i läsekretsen vill kalla mig "rasist"? Men det kan ni inte, det kortet är utspelat. Att - likt Reinfeldt! - vilja begränsa bland annat asylmottagningen är inte rasism.

Asylmottagningen fungerar inte, den har gått överstyr. De som får asyl är nämligen i 95% av fallen inte flyktingar. Detta sista kunde man läsa på DN Debatt 8/4 2008. Det var en viss Gunnar Sandelin som tog bladet från munnen. Han var journalist, socionom och tidigare pressombudsman på BRIS. Fakta han nämnde var:

. ”Från 1980 till 2006 har drygt en miljon uppehållstillstånd beviljats i Sverige, varav nästan alla permanenta, vilket skiljer Sverige från de flesta länder.”

. Endast 5 procent av de asylsökande har varit flyktingar i FN:s mening (risk att förföljas i hemlandet), 22 000 personer. Ytterligare 35 000 var kvotflyktingar, utsedda av Migrationsverket och UNHCR att få erhålla flyktingstatus. Men åtta av tio asylsökande får PUT utan att vara flyktingar; de klassas som att ha ”flyktingliknande skäl”, ”humanitära skäl” osv.

. Sandelin nämner att ”de två ordförandena i Sveriges Kommuner och landsting” på DN Debatt ”för inte så länge sedan” skrev att ”endast hälften av de män som kom som flyktingar under slutet av 1990-talet hade arbete fem år senare. För kvinnorna var motsvarande siffra ännu lägre, mellan 30 och 40 procent”.

. Sandelin: ”Att skattemiljarder slentrianmässigt betalas ut till stora grupper som inte har klassificerats som varken flyktingar eller skyddsbehövande är provocerande för samhällsmoralen”.


Där har ni lite hårdfakta. Fakta som fått mig att bli smått radikal. Snällismen, PK-ismen och den rena flatheten har gått för långt, landet driver vind för våg. Något måste göras.

Och, som sagt, ni kan inte spela ut rasistkortet på mig. Att vara emot massinvandring är inte rasism. Och, för vad det kan vara värt, så har jag under mina 44 år under solen umgåtts med folk från all världens hörn och uppskattat det. Jag har mött ryssar och tyskar, koreaner och indier, italienare och fransmän - and I never met a man I didn't like. Jag har brutit bröd med finnar och kurder, holländare och greker, amerikaner och engelsmän, och som kock har jag jobbat med turkar, jugoslaver och polacker och lärt mig se världen också ur deras synvinkel.

Så ni kan inte spela ut rasistkortet på mig. Läs vad jag har att säga eller far och flyg, mig kvittar det lika.

1 kommentar:

bkhl sa...

Sverige är inte direkt överbefolkat, så problemet är inte hur många invandrare vi tar emot, utan vad vi gör med dem. Om vi satsade ett par miljarder på full sysselsättning istället för att utan särskild anledning sänka skatter och betala tillbaka skulder skulle vi kunna vara rena 60-tals-industriundret igen.

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)