måndag 13 september 2010

Yxan i dörren (dikt)


Bed, mitt barn, bed!
AFA kommer vred.
Ligisten kommer med.
Bed, mitt barn, bed!

- gammal svensk ramsa


Larmet går, larmet går:
AFA kommer! AFA kommer!
Antifascismen är på marsch,
deras senaste mordkommando
ska ut och markera mig.

De ska märka mig, Svensson,
ty jag är EN FARA FÖR ALLT SOM ÄR GOTT,
jag HAR ÅSIKTER OM INVANDRINGEN
och jag BLOGGAR OM SVERIGE OCH SVENSKHET.

Så får det inte gå till!
Då måste AFA gripa in.
Nu går de genom staden,
beslutsamt mot Storgatan 6.
I täten går en medelklassyngling,
sedan kommer två ligister,
den ene villkorligt dömd,
den andre på rymmen från
ungdomsvårdskolan i Knäckebröhult.

Nu ska de nita Svensson!
Glinen bär kofot och yxa.
Ynglet bär ingenting,
han ska bara visa vägen,
styra och reglera, kontrollera och
leda denna ANTIFASCISTISKA AKTION.

De bryter upp porten -
de går uppför trappan -
och de ska sätta yxan i dörren -
men då kommer SVENSSON, dov och vred,
och säger "Kom an bara, mafiosis,
gangsters och Cosa Nostra-agents
beyond the sea -
jag är beredd, jag ska nog bjuda er spetsen!"

Och AFA-gänget flyr -
och Svensson står kvar -
och tänker "Attans, vad synd att jag kom på dem,
hade de däremot yxat mig hade jag ju blivit martyr!
Evig berömmelse bortom graven!"

Svensson går in -
och AFA-gänget flyr -
och slickar såren -
inför nästa AKTION
då någon bloggare ska nitas,
någon Svensson hemsökas,
någon hederlig medborgare brännmärkas
för sina åsikter om invandring, Sverige
och svenskhet.

4 kommentarer:

Johan A sa...

Men vad har tagit åt dig egentligen? Du har fullkomligt gått upp i spinn över invandringsfrågan.

Anonym sa...

"Sverige tar emot fler asylsökande än USA och EU tillsammans" (Reinfeldt) --- "Integrationen har misslyckats" (Billström nyss, och samma sak sas av Sabumi/Björklund när de besökte Rinkeby efter senaste skolbranden.

Det är inte extremism, till och med Alliansen är kritisk till sin egen politik.

Jag sänder ett mail med lite "förklaringar". Koncisa, det blir ingen predikan. Men lite lägesuppdatering s a s.

/svensson

Anonym sa...

Det blit lätt att man går upp i spinn över den frågan när man väl får upp ögonen för hur vilseledda vi har blivit. Till för ett par år sedan var det inte en sak som jag brydde mig om heller och jag trodde att kritikerna var "rasister". Men sedan var det några saker i verklighten - jag fick se den reella mångulturen på nära håll- som gjorde att jag började studera saken närmare. Då föll fjällen från mina ögon och jag blev vredgad över vad våra politiker och jounalister har gjort.
Svensson har rätt i att det inte alls behöver vara en fåga om någon slags "extremism". Mauricio Rojas försökte ju införa en mer realistisk politik, men var tvungen att fly landet. Bara i den - på den punkten - extremt inskränkta svenska ankdammen kan han kallas en extremist.

Kul dikt.

/Nordbo

Perra J sa...

Jag tror det är många decenniers socialdemokrati som har skapat den här svenska attityden som inpräntar jämställdhet. Och jämställdhet är bra, tro inte annat. Men som med allt annat kan det drivas till ett slags extremism (inte "extremism" i DEN meningen, utan en obalans), där jämställdhet kan användas som ett tillhygge. Då uppstår en förvrängd jämställdhet, en jantelag. Jämlikhet blir till "sammahet", nytt ord, men jag tror det framgår vad jag menar.
Jämställdhet ska vara naturlig.

Men nu är risken stor att det går åt helvete åt andra hållet. Sverige kan bli ultranationalistiskt fortare än vi anar. Det krävs balans! Men människan är funtad så att hon pendlar mellan motsatser, istället för att skapa balans. Titanics kapten väjde för isberget men hade inte nerver nog, utan slog full fart back - och det blev varken det ena eller det andra.

Det går inte att besegra vänsterextremism med högerextremism - det är samma sak.

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)