torsdag 28 oktober 2010

Galaxen snart tre år


Den här bloggen startades den 22 november, 2007. Så det är snart treårsjubileum.

Det finns idag 966 inlägg på bloggen. 966! Det är inte lite. Och de flesta är genomarbetade artiklar. Några enraders "kolla-in-det-här" med bifogad länk finns inte, det kan jag lova. Vissa kortare texter finns så klart men allt har själ vill jag mena, allt andas kvalitet, vingmutter och hylozoism.

Så jag presiderar över en fet guldgruva här. Det enda problemet är att det är lite svårt att hitta, även för mig. Det finns så satans mycket här. Eller vad sägs om detta taggmoln:

A-Z (4) aktuellare böcker (25) alkibiades (2) Andersson (1) Antropolis (16) apatia (10) att vara Svensson (154) Ballard (13) berättelser från Rokkana (19) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (18) bing (165) bloggish (31) Blue Öyster Cult (5) Borges (1) Castaneda (10) Den musiske matlagaren (16) Den sjungande sjustjärnan (1) Dick (6) dune (6) Eld och rörelse (40) en gatas melankoli (12) En novell om Babylon (4) esoterica (85) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (35) gambla fiina versepos (2) Gripenbergs sol (4) historia in nuce (67) hårdrocken rockar hårt (41) intr. mus (17) Jünger (66) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (16) Kristus (20) lee (3) lite litteratur (83) ljus (1) Lovecraft (10) Maiden (8) Melinas resa (8) memoarer (8) multiversums mytolog (7) NDW (2) Nietzsche (6) Ohlmarks (5) ori ett lag (35) Phil Lynott (1) Poe (1) poesy (28) politikka (60) Priest (11) rymd (10) sanskrit (9) sf man minns (85) small candies (108) Smaragdeburg (4) Stratopias gåta (24) Sveriges störste poet (7) Swedenborg (4) tempel (22) Tolkien (4) typer (15) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (6)


Där har ni etiketterna på denna blogg. För att nå dem och klicka på dem, gå till högerspalten och neråt en bit. Där kan ni browsa bäst ni vill i Sveriges mesta blogg, i en obeskrivlig djungel av smartness och fikonspråk.

Där har ni bloggen sammanfattad! Alltifrån Nietzsche och Tolkien till film och TV, versepos, Babylon och Castaneda. En galax av ämnen sannerligen. En Svenssongalax.

Så bloggen är som den är, obeskrivbar. Jag menar, kudos åt alla som har sina nischade bloggar - modeblogg, politikblogg osv - men denna blogg kommer aldrig att inskränka sig till ETT ämne. Det må förekomma perioder då jag bloggar om en viss grej, men metabudskapet i denna blogg är - inget budskap. Det är jag helt enkelt. Take it or leave it.

(Katedralen i Brasilia)

8 kommentarer:

Goten sa...

Grattis!

Läste just om Dante och Swedenborg och Borges, "Tänk om...de haft" Kul skrivet och väldigt sant.

Blev portad av Expressen igår för att jag sa att de fanns större författare på 1900-talet än Kafka. Anita Goldman verkade inte vara på debatthumör.

Vad tycker du, vem/vilka är de mest beydelsefulla författarna på 1900-talet?

Är Kafka övervsponsrad för att han, ursäkta min infama läggning, är jude?

nicolas krizan sa...

universums yngsta galax?

Anonym sa...

Javisst Krizan... bra slogan det där, kan bli ny signaturrad under rubriken kanske...!

Goten: Tack. Planer för ett fett jubileum finns - champagnegalopp - tal av borgmästaren - eller bara ett bragokex i stillhet. Vi får se.

Så Kafka. Jag har själv aldrig gillat honom, för mycket raljant svartsyn. Och hans storhetstid är väl över i stort sett. Från, säg, 50-talet och fram till 80-talet (minns t-shirtarna) var han stor. Nu minskar hans popularitet. Nihilismen tröttar ut. Ändå anade Kafka NÅGOT transcendentalt, i någon av romanerna ringer han slottet och han hör ett brus... vilket ska tydas som Guds närvaro som frånvaro. Se Ekboms biografi, "Den osynliga domstolen".

Kafkas judendom: Well den har väl inte varit någon nackdel hittills. Men som geni så är man mer än sin ras så, i en eller annan mening, kommer Kafka att leva vidare. Men just nu är han rätt ute, fruktar jag.

/svensson

Goten sa...

Bra svar. tack.

Lägger in ditt svar på gotiska. svårt att hålla koll annars

Så vem är 1900-talets mest betydande författare? Är det ens en viktig fråga?

Anonym sa...

Störste 1900-talsförfattaren? Jag säger Ernst Jünger men med vissa förbehåll.

/svensson

Perra J sa...

Trots många ambitiösa försök att läsa Processen, har jag aldrig lyckats ta mig igenom den. Vet inte vad som händer, jag bara går bort mig... det blir bara för mycket av någonting... och ändå är det en tunn bok.
Borges är störst!
Orwell ska också nämnas tidigt.. och Heinrich Böll, Solzjenitsyn...

Olof sa...

Jag har läst Kafkas Processen och Slottet, men tyckte de var dåliga. Jag har läst en del av Singer. Det var också dåligt.

Jag kan faktiskt inte komma på en enda bra judisk författare. De verkar vara groteskt överreklamerade allihop. Det beror förmodligen på att judar dominerar så stort i förlagsbranschen och i massmedier.

Anonym sa...

Singer tycker jag är halvintressant. Hans polska stories har en del substans. Annars finns väl de bästa judiska författarna i Gamla Testamentet: Daniels Bok, Nahum, Höga Visan... dem vill man inte vara utan.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)