fredag 22 oktober 2010

Jag tror på 2012


"Domedagsprofetia" -- smaka på ordet. Det är inget man vill komma dragande med i polite society, inget man snackar om vid kaffet, i vart fall inte om man vill vara populär.

Ändå grasserar domedagsvisionerna idag, det är cassandror till höger och vänster. Det är inte bara extremister och grönanarkister, inte bara Bibelvrängare och apokalyptiker -- nej även bland ekonomer spås den ena och andra krisen, megakrisen och hyperinflationen.

Så om du har kaffepaus nu, sluta läsa. Jag vill inte störa din doppekoppefrid! Ni andra kan lyssna till min predikan -- mitt påstående, mitt ställningstagande, min audition för rollen som Cassandra. För själv är jag förstås med på tåget; jag ser sannolikheten i såväl ekonomiska krisbilder liksom i "2012", jag ser sannolikheten i världskrig och miljökollaps, oväder och storm.

Storm: det blir storm. Det säger jag i min roman "Antropolis". Vi måste uthärda en storm, en fet kris innan världen bättrar sig.

Man kan tala om detta länge. Men som den poet jag är vill jag ge en bild, ett inbegrepp för mitt utvakade sinne, min redan genomlevda kris. Och det är friden över Pompeji (se bild), fluffiga moln på drift över ruinerna. En gatas melankoli, en gata där skriken tystnat -- för evigt?

Pompejus Pompejanus, svavel från skyn och eldstorm över bukten...! Nu drar det ihop sig igen! Vi bjuder upp till dans i dimensionen, Shiva Natarâja leder långdansen i ett hav av flammor, Satanspolkan går och Horgalåten ljuder i natten, makabra danser till fet mans ära:

Satanspolka – dödsdans – danse macabre –

Orkestern spelar upp.

”Den västerländska kulturens svanesång”.

Dissonanser och harmonier om vartannat,
ett ledmotiv som fulländas, tvärvänds
och körs baklänges.

Det blåser upp till storm:
- ... torrento!
- What’s he saying?
- There’s a storm coming up.
- I know.
(”Terminator I”)

”Bryt ut, efterlängtade oväder!” (Chateaubriand)

Stormavstånd.

Soundtrack till undergången:
satanspolka – dödsdans – danse macabre.


Denna dikt heter "Stormavstånd". Den förekommer i min diktsamling "Grönt ljus".

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (140) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)