fredag 5 november 2010

På den här bloggen


På den här bloggen finns det lite grann av varje. Det finns noveller, ja faktiskt mer än en novelltråd. Det finns desutom en tråd om musik samt en massa annat, som denna tråd.

Idag är det fredag.

Nyss var jag i Åsele. Jag lånade ett hus av en bekant, ett snyggt gammalt trähus ett stenkast från stadshuset. Där bodde jag, där levde jag, där dansade jag i kreativ yra. Dagarna spenderades med att göra fotomontage.

Jag var också ute och gick. En dag knallade jag ner till Trillen, den gamla nöjesparken nere vid flodkröken.

Det var en dag i oktober, mild och mulen. Väl nere på detta övergivna nöjesfält, Trillen, gick jag ner till dansbanan. Jag såg på dess öppna utrymme med pyramidformat tak, där inne kan man dansa, det finns till och med en liten scen för musiker. Men jag gick inte in på dansbanan, jag fortsatte ner till stranden. Jag lutade handen mot en tall, skådade ut mot vattnet och såg dess lugna yta – lugn om än strömmande, sakta flytande fram i sin majestätiska krök. Ångermanälven.

Jag såg tvärs över älven mot ridåer av tallar och framskymtande hus. Jag såg mot norr, följde älvens lopp norrut och anade bron där borta, landsvägsbron.

Jag fick en impuls att vända mig mot stan, vända mig helt om – och då såg jag ett gigantiskt krucifix torna upp sig, en korsfäst Kristus som överskuggade hela stan. Och en jättelans stötte i hans sida – och blod rann ut – en hel störtflod som det var, en gigantisk blodström som for ut och nådde marken och hela stan dränktes och jag med den.

- - -

I nästa ögonblick var jag hemma igen, hemma i mitt lånade hus där i Åsele. Jag irrade genom rum, jag drogs mot ett fönster, såg gyllene gryning. Jag ställde mig vid fönstret, försökte som i ett töcken gripa ljuset, supa in solstrålarna, dagens första. Och där, över bergen, såg jag den bryta fram, solen, dess gyllene skiva. Den belysete mig, bländade mig. Jag insöp solljuset, närde mig av energin direkt.

Detta är Solarium. Det är soldevans makt, soldevans ande, Kristi solande som fyller mig – och jag tar emot, jag erkänner det. Jag bejakar Logos inom mig, bejakar min Kristusnatur.

Jag gick ut i trådgården. Jag såg en blomma i en rabatt och kom att tänka på dikten:

Jag ser Hans ansikte i varje blomma,
Hans blod i varje ros...


Jag gick vidare i trädgården och såg ett äppelträd, det fick mig att tänka på detta, kanske ur samma dikt:

Jag ser Korset i varje träd...


Så kan det gå till i mitt liv, under mina resor. Det är sol, Kristusande, uppenbarelser och meditationer. Så är det att vara Svensson.

(Rubens, "Coup de Lance")

4 kommentarer:

Anonym sa...

Då är det ju riktigt bra att vara Svensson.

/Nordbo

Anonym sa...

Ja, det är det jag ägnar mitt liv åt: att försöka inse att detta liv är det optimala för mig.

/svensson

Anonym sa...

Det tror jag är helt rätt inställning. Jag försöker se det så också. Det påminner mig om Nietzsches amor fati, eller att det är min karma som ger mig mitt liv och att jag därför inte har någon annan än mig själv att skylla på när saker inte känns så bra.

/Nordbo

Anonym sa...

I all stillhet måste jag säga: detta är vishetens kärna.

Att inte se sig som offer, nej, att acceptera de förutsättningar man har. "Gör vad du kan med det du har där du är", som en amerikan sa.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)