onsdag 17 november 2010

Tre systrar

Jag har många systrar, ja hela världen
är full av dem, men här ska jag
berätta om tre av dem.


1.

Hon är Frou-Frou, hon e go’...
Hon har en hatt på sig, en stilig
hatt, lite gammaldags. Men hon gillar
den, är den inte snygg säger hon
och ståtar i hatt och snörkängor –
högklackade, nätta kängor – och kjol
och sidenblus, jacka och scarf.

Sådan är Frou-Frou: en liten
mamsell på bal, en mamsell
på café, en mamsell på varité –
så vän och snäll, så kokett.
Så, med ett ord: Frou-Frou
är en kokett kokott och av
henne kan man få smått
och gott.




2.

Min syster Catalina lever
i soliga nejder, hon smeks
gyllene av solen bland palmer
och duner. I guldgul bikini
lapar hon sol, blir en guldkvinna
i dyrkande åtbörd, en soldyrkande
syster
om jag någonsin hade en.

På sin slimma Ferrari sitter hon
i solens sken, min mörkögda
syster, min svarthåriga bronsgudinna –
och i solenedgången försvinner hon
bort på en solstråle, solens dotter,
till sin första hembygd, Solia land.



3.

Lavinia! så vill jag sjunga
till dig min syster i din vita
klänning, skyggt viftande med
din vimpel i salens ljus. Du flaggar
för blygsel, harmoni, den lugna
kraften:
”vad stort sker sker tyst”.

Så vandrar du genom salar och gemak,
genom tempel och trädgårdar och
når Stillhetens Kapell i skimrande
fröjd – där du böjer knä – och
sjunger en hymn – för Livets
Triumf i kvinnlig briljans,
kvinnligt beskydd, kvinnlig natt –
för natten är du, egyptiska Nut,
stillhet, tomhet, akâsha, rymd.
Universum är kvinnligt,
rymden är rund.

2 kommentarer:

Mårten sa...

Vackert :) den här poesin känns "somrig" på något sätt

Anonym sa...

Det beror kanske på att det är vår i mitt sinne...!

/svensson