torsdag 27 januari 2011

Den lugna kraften


- Vi har framför oss tenngjutaren och frilansaren Lennart Svensson, med vilken vi ska göra en intervju. Så min första fråga blir, vad ska du göra idag?

- Gå runt på diverse krogar och söka jobb.

- Tror du de anställer dig då?

- Kanske inte idag, men på sikt. Det är en process.

- Så vad ska du säga då? "Anställ mig, jag har gett ut en kokbok!"

- Haha, kanske det! I vart fall om de frågar mig om det så ska jag svara.

- Men du är alltså kock.

- Ja, jag har betyg på det.

- Men du skriver helst "författare" på vistkortet.

- Det är åtminstone det jag sysslar med på dagarna.

- Vad har du för grandiosa verk att dela med dig av då?

- Den här och den här kan ni kolla in så länge.

- Så intressant. Annars då, vad gillar du vintern?

- Den bara är. Det är inget att klaga på. Vi ska få rätt kallt ända fram till april sägs det. Det är inget att göra något åt.

- Som avslutning, har det hänt något kul på sistone? Jag har läst om din mammas död men bortsett från det, finns det någon ljuspunkt för Svensson denna januari 2011?

- Ja, faktiskt. 16 januari var jag i högmässan och det var berikande. Nu på söndag ska jag gå dit igen. Det är mer än en hobby såklart - men också - som en hobby! Man har något att se fram emot. Ceremoni och sång, skrudar och nattvard, det heliga rummet och en skön feeling helt enkelt. Jag ska korsa bron till ön där kyrkan ligger, gå upp på höjden och sjunga "Ära, ära, hosianna i höjd".

- Så du är glad.

- Ja. Någon "solstråle" är jag väl inte. Men jag har en glädje i mitt liv, en stilla glädje. Så jag får lust att citera Johann Wolfgang von Goethe:
Bleibe, bleibe bei mir,
holder Fremdling, süße Liebe,
holde süße Liebe,
und verlasse die Seele nicht!
Ach, wie anders, wie schön
lebt der Himmel, lebt die Erde,
ach, wie fühl ich, wie fühl ich
dieses Leben zum erstenmal!

Ni som gillade detta inlägg, härmed något liknande från 2008

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (235) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (170) pr (45) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)