lördag 8 januari 2011

Dra i fält med Camouflage (dikt)


En gång gav jag ut en diktsamling. I den har jag en avdelning med rubriken "Hårda tag" och det är jag glad för. Jag tyckte nämligen ett tag att aktuella dikter var för - jodå - hårda. Men när jag nu ser resulatet sitter de som en smäck, de är malörten som balanserar all honung i bägaren.

Så även om man är en from kines, "en som sjunger en sång i Fridens Tesalong", så kan man behöva dikta om död och natt och blod också. Det ger djup, det ger färg. Att däremot skriva en hel diktsamling med mörker kan jag inte göra. Ljus och skugga ska det vara, honung och malört.

Så vad med malörten då, har jag något nytt att erbjuda där? Jodå. Jag har tidigare skrivit en roman om en viss Camouflage, ja även en novell. Och nu är det dags för "Camouflage: dikten". Det är en hård sak om att dö, om memento mori och dödskallar i natten. Så tänk er en scen med traditionella vanitas, med brinnande lunta, rivna fanor, en dödskalle och ett timglas, det blir väl bra? Ja det tror jag, det är en bra scendekor för denna dikt - en bakgrund, en allmän atmosfärgivare och ambianceförstärkare.

Den som drar i fält med Camouflage
måste göra upp räkningen med livet.
Han måste dö, bereda sig att dö.

Camouflage drar en linje i sanden
och säger: ”Den som är rädd för att dö,
far åt helvete. Ni andra, följ mig.”

Hårda ord från en hård man. Men
det är inte tomma ord. Det är sanna
ord, ord från en verklig människa.

Camouflage är människa. Han har
sett allt, vet allt, kan allt. Och ändå
denna drömmares ögon...

En drömmare och realist, geni, galning
och gud. Och glimten i ögat, tomhylsor
i diket och skottlossning i fjärran.

Ska du dra i fält med Camouflage?
Har du gjort upp räkningen med livet?
- Skriv ditt testamente, spotta i nävarna

och greppa geväret. Avdelning framåt,
marsch i natten. ”Mål: fiendens fältarméer.
Rikting: evigheten.” Död eller liv,

seger eller förlust, allt är likgiltigt
när du drar i fält med Camouflage.
Du lever här och nu, du är mästare

över ÖGONBLICKET. Du har
drömmen i ögat, hylsan i diket
och vindsus i öronen. Det är allt,

din värld, ditt andetag. Så framåt
i natten, fronten nästa, liv eller
död, Hals- und Beinbruch.


(Not: Orden "den som är rädd för att dö, far åt helvete, ni andra följ mig": detta ska ha varit Vorsjilovs första order till sin armé i ryska inbördeskriget.)

2 kommentarer:

fragmentarius sa...

Rätt bra. :) Jfr Atatürks, "Jag beordrar inte anfall, jag beordrar: dö!"

http://en.wikiquote.org/wiki/Mustafa_Kemal_Atat%C3%BCrk

Svensson sa...

Kärnfullare kan det inte bli. Slår till och med Stelios vid Thermopyle: "Persernas spjut är så många att de kommer att förmörka solen" - "Bra, då får vi slåss i skuggan").

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (235) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (170) pr (45) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)