onsdag 19 januari 2011

Mellan födelse och död (dikt)




På fredag ska jag begrava min mor.

Så är det. Det är sorgens dagar detta men också något annat.

I söndags var jag nämligen i högmässan, jag gick i kyrkan. Jag har tänkt gå dit ett tag men först nu blev det av. Jag hade lust att gå dit, jag ville ha ett glatt budskap, jag ville ha ceremoni och sång och Herrens Måltid. Och jag fick allt detta.

För att i någon mån skildra min känsla dessa dagar, vandringen mellan ett och noll, död och liv, begravning och evangelium, ger jag er dessa rader. Jag kallar den "Mellan födelse och död".

Mellan födelse och död är min gång,
mellan Bethlehem och Jerusalem,
mellan Födelsekyrkan och Den
Heliga Gravens Kyrka –

mellan stallet och Golgata,
mellan visionen och drömmen,
mellan ett och noll, mellan
Arnäsvall och Härnösand.

Mamma dog nyss. Hon
ska begravas i Arnäs på fredag.
Och själv var jag i högmässan
i söndags, i Härnösands domkyrka.

En kommunion med Kristus,
en hyllning av livet. Och på
fredag jordfästning och
den sista vilan. Oy vey.

Jag har inte varit i högmässan
på 40 år, jag har aldrig gått dit
frivilligt. Nu gick jag dit för
att få något roligt, intressant,

gripande. Och det var gripande,
roligt och intressant. Psalmodier
och skrudar, vin och bröd,
kolonner och ljus. Liv och

död – min moders död, mitt
andliga liv: att vandra vidare
till himlen, vandra vidare i
livet, sjung halleluja.

Allt i januari, årets värsta
månad: snö och kyla och
danska oväder, det ljusnar
men än är det vinter.

Relaterat
Vid min mammas grav
Bildreportage: Härnösands kyrkogård
Mitt liv i Åsele
Händelser i Rokkana
Jakten på Minilorden
Korset på kupolen till Den Heliga Gravens Kyrka, Jerusalem

2 kommentarer:

Goten sa...

Beklagar sorgen

//Goten

Döden tänkte jag mig så

Det gick en gammal odalman
och sjöng på åkerjorden
Han bar en frökorg i sin hand
och strödde mellan orden
för livets början
och livets slut
sin nya fröskörd ut
Han gick från soluppgång
till soluppgång
Det var den sista
dagens morgon
Jag stod som harens unge
när han kom
Hur ångestfull jag var
inför hans vackra sång
Då tog han mig
och satte mig i korgen
och när jag somnat
började han gå

Döden tänkte jag mig så

Bo Setterlind
ur "Dikter från San Michele", 1954

Anonym sa...

Tack, fint. Jag har för mig du skrev något själv på din blogg nyss, en dikt om födelse och död. Jag ska genast gå dit!

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (60) aktufall (20) alga (3) Andersson (2) Antropolis (20) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (98) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)