torsdag 10 februari 2011

Mystiken tar över


Själv är man ett under av balans och moderation. Det är de andra som är extremister och fantaster.

Min syn på esoterism och kristendom är såklart av den sunda, goda och förnuftiga varianten. Allt annat är avvikelser.

Inte så att jag bedriver formligt krig mot åsiktsfiender, o nej, då skulle jag få mycket att göra. Men jag ställer mig frågande till vissa religiösa åsikter. Jag menar, kom igen: protestanter bekämpar katoliker, Svenska kyrkan bekämpar vissa frikyrkor, new ageare bekämpar all organiserad religion, för att inte tala om kristendom mot buddhism, islam osv. (Vi kan iofs ha rätt att känna oss hotade av islams politiska anspråk, men doktrinärt ser jag inget hot från islam som gudstro.)

Men så där är det: troende bekämpar varandra. Om inte med svärd och sköldar så med ord och nålstick. Själv är jag med i Svenska kyrkan och har haft visst utbyte av de högmässor jag nyss besökt. Men jag är medveten om denna kyrkas något svaga doktrin. Bland annat retar jag mig på att man är avoga mot alla former av "mystik", mot varje tolkning av Ordet senare än Luther. Allt är så där lite lagom jordiskt, vardagsverkligt, välordnat och fint. Nämner man "Kristus som soldeva" blir man väl utsparkad.

Men jag är tacksam att vi har en kyrka, en "statskyrka", en organiserad form för förvaltning av våra tempel. Så håll ljuset brinnande Svenska kyrka, sedan tar kristen mystik och nyandlighet över.

2 kommentarer:

Goten sa...

Om mystik är direktkontakt med Gud så förstår jag att många kristna kyrkor är emot den.

Mystiken minskar vägen mellan hjärta och Gud, och vad ska då alla prästerna göra?

Funderar på ett upprop och uppmana alla som är emot Massinvandring och Mångkultur att börja mötas i kyrkorna.

Kanske ett bra sätt att att tillbaka dem från vår tids fega präster.

Anonym sa...

Paulus och Luther lär iofs "det allmänna prästadömet", dvs var och en kan ha kontakt med Gud utan prästens förmedling. Och vad är det om inte mystik.

Att känna "något annat", ha en esoterisk närvaro - detta borde väl vara kristendomen i ett nötskal. Men många kristna blir rädda bara de hör ord som "esoterisk". Well de kommer att få lära sig annorlunda. Mystik, esoterism, nytolkningar av Bibelpassager i Steiners anda - detta blir morgondagens medicin.

Att däremot ha möten mot Massinvandring och Multikulti i kyrkor blir nog svårt. Dagens proggpräster tillåter det inte! Dock: man kan ha sådana möten i kyrkoruiner, som S.t Olofs ruin i Sigtuna. Ett tips till dig broder!

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)