lördag 5 februari 2011

Orkestern spelar upp


Folk frågar sig om dagens uppror i Egypten är triggat av vissa krafter? Är det USA som ligger bakom, hemliga sällskap, vad?

Visst kan man ställa sig den frågan. 14 juli 1789 skedde till exempel diverse manövrer bakom kulissen av hertigen av Orléans och hans klick i Palais Royal, som inte var ett palats utan mer ett komplex med restauranger, caféer och annat. Även andra till synes spontana uppror genom historien kan ha varit orkestrerade. Dock anser jag denna fråga vara lite beside the point. Det är uppror i Egypten och det finns ett stort stöd hos massorna för islamismen, det räcker för att anse det hela viktigt, ja av avgörande betydelse för världen av idag. Se mina inlägg i frågan här.

Det drar ihop sig till storm i Mellanöstern. Stäng dörrar och fönsterluckor, ta in kalven, sätt hurran på spisen och rid ut stormen. Som jag skrev i "Grönt ljus", i en dikt ursprungligen skriven på 1980-talet:
Satanspolka – dödsdans – danse macabre –

Orkestern spelar upp.

”Den västerländska kulturens svanesång”.

Dissonanser och harmonier om vartannat,
ett ledmotiv som fulländas, tvärvänds
och körs baklänges.



Det blåser upp till storm:

- ... torrento!

- What’s he saying?

- There’s a storm coming up.

- I know.




”Bryt ut, efterlängtade oväder!” (Chateaubriand)

Stormavstånd.

Soundtrack till undergången:

satanspolka – dödsdans – danse macabre.

Det där om "there's a storm coming up - I know" är från slutscenen i "Terminator 1". Utan att låta alltför mycket domedagsprofet torde det vi ser idag vara början till något större. Så mitt budskap till er mina bröder och systrar är: feel the energy, köp guld och hamstra konserver. Och sluta se det hela så närsynt, sluta hoppas på "demokratiska processer" och välordnade tebjudningar. Revolutionen i Iran ändrade allt på samma sätt som "9-11 changed everything".

DN DN

(Bilden: Francois-René de Chateaubriand, som före franska revolutionen anade vad som skulle komma med orden: "Bryt ut, efterlängtade oväder!")

3 kommentarer:

Perra J sa...

Jag tror inte alla uppror är triggade av hemliga hierarkier. Somliga av dem har de ingen kontroll över, jag tror ett exempel är Sovjetunionens/Berlinmurens fall i slutet av 80-talet.
Jag tror heller inte händelserna i norra Afrika är 'triggade'. Men det du säger oroar mig lite...

Jag har annars läst nånstans att 2011 ska bli ett år då "rigida strukturer spricker".

Har du kollat upp Walter Veith?

Svensson sa...

Jag googlade Walter Veith men fick inte upp något på engelska. Vem är han? Sjundedagsadventist?

Enligt vissa är 2011 Mayakalenderns sanna slut, inte 2012. Dock passar 2012 bättre som slut eftersom det är Drakens År i kinesisk astrologi, ett år för "stora förändringar och förstörelse av det gamla".

Perra J sa...

Walter Veith är sjundedagsadventist(det är inte jag, och jag håller inte med honom i ALLT han säger).

Men han är också vetenskapsman och har en fot i evolutionismen såväl som i kreationismen. God talare är han helt klart, och hans föredrag om dolda maktspel bakom katolska kyrkan etc, är ohyggligt intressanta och oftast svåra att konfrontera.
Här har du ett bra exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=iI9F8KWVsSk