onsdag 23 mars 2011

Arabisk vår


Jasminrevolution, Arabvår, Mellanösternrevolt: kärt barn har många namn. Det hela började i december förra året med upplopp i Tunisien som omsider fällde landets härskare Ben Ali. Sedan föll Mubarak. Sedan blev det kontrarevolution i Libyen och nedslagen revolt i Bahrein. Utöver det har det denna vår varit större demonstrationer i Algeriet, Djibouti, Iran, Irak, Jordanien, Oman, Syrien och Jemen och smärre protester i Kuwait, Libanon, Mauretanien, Marocko, Saudiarabien, Sudan och Västsahara (källa). Det torde betyda att endast Turkiet och Förenade Arabemiraten gått fria. Liksom Israel men det är ett land för sig i denna ekvation.

Som jag sagt tidigare är de förändringar vi sett början på något större: en omstöpning av hela regionen till ett nytt Kalifat.

Och som jag sagt tidigare blir årets Hajj intressant, med miljontals hängivna muslimer samlade i Mekka för bön och ceremonier.

Kyros' ande vilar över det hela. Den tolfte imamen kastar sin skugga framför sig.

Ingen annan än jag säger det här. Alla andra Mellanösternbevakare fokuserar antingen på detaljer eller kommer med åsikter om hur det bör vara. Endast jag ser den kommande Stormen i vitögat.

"Det är bara jag som säger det här" brukar Ranelid utbrista. Nu gör jag detsamma. Den som vill ha koll på framtiden gör bäst i att läsa denna blogg. Jasminrevolutionen är som en gräsbrand, hela Mellanöstern är i jäsning. Förstår ni inte att detta är något stort på gång! Min pappa sa att det här lägger sig så småningom, allt återgår till det vanliga. Han har fel. Inget kan mera bli som det varit i Mellanöstern och därmed i världen, som jag visat här.

Relaterat
Historisk översikt över Mellanöstern
Profetia
USA:s roll i Mellanöstern

svd svd svd svd svd svd dn dn dn dn dn dn

4 kommentarer:

Erik sa...

Jag tror att det du beskriver kan vara ett möjligt senario ett stor-arabiskt Khalifat, jag tror dock inte (kanske missuppfattade jag dig)det måste vara något negativt, om sekulära krafter stiger upp och skapar ett arabiskt EU tror jag att det kan få väldigt positiva följder, för världsutvecklingen.

Svensson sa...

Jag är inte heller direkt negativ till ett nytt Kalifat. Om vi i Europa skapar vårt EU, och om Kina och Indien tekniskt sett är imperier (liksom Amerikas Förenta Stater = USA), så varför ska inte MENA-folken få förena sig till ett storrike?

Det kommer kanske att flyga en del gnistor i processen men jag tror utvecklingen är omöjlig att hejda. Det är bara att bejaka utvecklingen och vänja sig vid tanken.

Helena Palena sa...

Det hela är regisserat och några rycker i trådarna. Det är lätt att skapa krig. Trådryckarna är experter på det. Det har dom kunnat göra i flera hundra år. Men nu kommer ungdomen in som vill ha en bättre värld som dom har sett via nätet. Vår värld.

Det är komplicerat för trådryckarna nu. Khadaffi skyddar Israel och har stött Sarkozy. Det vet vi nu. Obama - marionetten - vet inte hur han ska förhålla sig. Tur att gänget kan gömma sig bakom Nato. Men ytterst på änden handlar det bara om kontrollen över oljan för NWO-gänget.

Minns introt till Irak. Vilken bluff! Den som gick in i Saddams palats gick på George Bush den äldres ansikte. Ett ansikte i mosaik. Det säger väl att.

Tänker du någon gång på pengarna Svensson? På Kissingers och Federal Reserves Petrodollar som styr världen. Om inte är det nog dags att börja.

Svensson sa...

Pengar, västmakthavare och NWO: ja inte sitter världens herrar inaktiva i det som pågår. Dock tror jag Jasminrevolutionen startade mer eller mindre av sig själv. Och att den kommer att fulföljas av egen kraft, dvs av Mellanösterns folk mer eller mindre av sig själva.

Jag är inte revolutionsromantiker. Nog finns det manipulatörer och småpåvar även i Mellanöstern. Men i stort tror jag detta är som en lavin som ökar i kraft ju mer den rasar. Och då kan världens oljebaroner och pengashackrare inget göra.

Du får inte ut folk som demonstrerar på gatan i varje MENA-land genom att betala dem. Detta är på riktigt.

Vid höstens pilgrimsvecka i Mekka samlas som vanligt muslimer för att be. Det har inte det minsta med pengar att göra. Det har med religiös hängivenhet att göra. Jag är emot islams utbredning i Sverige och väst men där, i sitt rätta element, i Mellanöstern, kommer islam att sopa allt framför sig. Som jag sagt i tio inlägg på denna blogg (etiketten "mena").

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)