tisdag 8 mars 2011

I detta inlägg länkar jag till diverse andligheter här på bloggen

Den här bloggen har varit igång ett tag. Drygt tre år för att vara exakt. Så det har blivit lite inlägg genom åren, matiga propåer om ditt och datt. Frågan är bara hur man ska få folk att hitta alla dessa pärlor? Svaret är så klart att man skriver ett inlägg som detta, ett där man länkar till diverse guldkorn. Temat för dessa galaxlänkar är andlighet, religion och trosfrågor.

Handen på hjärtat: har du inte någon gång önskat dig en rejäl dos stoicism, en tung ådra av likgiltighet för stort och smått? Så klart du har. Du vill ha apatia som var stoikernas livsmål. Det var för sin del inte "apatiskhet", inte nihilism i modern mening. Det var en mellanväg "jenseits von Gut und Böse" så att säga, en supraledd livsfärd beyond the Beyond.

Och har man nämnt stoicism och apatia kommer man osökt att tänka på Bhagavad-gîtâ, som har sin egen variant av detta. Krigaren Arjuna uppmanas strida utan baktanke på sin personliga säkerhet, utan tanke på lön eller straff, seger eller förlust. Det är sann apatia, uttryckt på klingande sanskrit.

De länkar jag nyss gett har gått till sakprosainlägg. Så för den som vill ha lite mer skönlitterär andlighet, lite mer sjungande sjustjärnor, uppmanas gå hit och läsa en novell som heter just det: "Den sjungande sjustjärnan". Ett sällskap adepter är i färd med att gå in i Det Stora Bortom men en trio rebeller slår bakut och planerar istället att ta över världen...

En rätt finurlig följetong är "Kopisten i Babylon". Vid tiden för Kyros approch mot Babylon möter vi en kopist och dennes gudeliga funderingar, hans pennvässanden och fågelfängeri. Ännu en följetong på Galaxen är "Melinas resa", om en new age-nunnas öden och äventyr.

Återgår vi till de sakligare inläggen har vi här en tråd om Swedenborg med biografi, recension av Drömbok och annat: allt du ville veta om "Nordens Buddha". Här kan man, vad det beträffar, läsa om Paul Bruntons Egyptenresa, "Vandra mot ljuset" och om katedralen i Chartres, som var ett brohuvud för gotiken. Detta inlägg har en originalillustration av Jenny B, det ni! (Även Melinatråden toppas av en Jenny B-teckning, specialbeställd för denna blogg slår det mig.)

Jag sitter här och länkar till andliga inlägg på Svenssongalaxen. Då frågar jag mig osökt: det centrala i mitt credo, kristendomen, vad har jag att säga om den? Men även detta har jag täckt upp. Jag har till exempel denna tråd med dikter och Rudolf Steiners kristologi, och jag har inte minst denna tråd som berättar om en pilgrimsresa jag gjorde förra året. Den ställdes till Stockholm och bestod i att gå runt till olika kyrkor och bese dem, ägna sig åt privat meditation i deras stilla, manande rum av tegel och puts, av marmor och ädelträ, av guld och koppar. Rekommenderas.

Som ni ser är jag en bred adept: jag tar både in kristendom och new age-aspekter. Så för att avsluta i en nyandlig ton, det där som tycks intressera så många just nu, kan jag nämna att jag här har en tråd om Neale Donald Walsh' "Samtal om Gud"-böcker. Han är så att säga kompatibel med kristendomen, men han och den Gud han talar med nämner föga om Kristus märkligt nog. Nåväl. Den sista länk jag ger er blir till bloggens Castanedainlägg, som var den första andliga tråd jag startade. Äldsta inlägget är här från hösten 2007. Andlighet, religiositet och new age har med andra ord grasserat här på bloggen under hela dess existens, för bloggen startades nämligen just denna tid, i det kulna november i nådens år 2007.

(Bild: Ellie)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (140) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)