måndag 28 mars 2011

Jag är inte vemodig


”I saw my world go up in flames” sjunger Anton Carlos Jobim i ”Passarim”. Han låter vemodig. Själv ser jag min egen värld skaka i sina grundvalar (Jasminrevolution, Japantsunami, hotande Hajj) och jag är inte det minsta vemodig eller nostalgisk. Gå under bara, civilisation, försvinn med all din materialism och nihilism. Vad som än kommer efter blir bättre. Och några års interregnum ska vi väl klara. Svält är bara härdande, då får vi chans att verkligen dyrka Gud! Andens makt över materien!

”No more drama” sjöng Mary J Blige i kölvattnet av 9/11 men jag måste göra dig besviken stumpan, nu blir det dramatik så det räcker och blir över. Och det enda sättet är att möta krisen är att bejaka den: ducunt fata volentem, nolentem trahunt. (Ödet skjuter den villige framför sig och släpar den motvillige efter sig.) Dessa Seneca-ord citerade Spengler i slutet av "Västerlandets undergång" och de passar bra även nu, ja särskilt nu: västerlandet går under i höst!

Det går säkert att finna fler populärkulturella exempel på vemod, önskan att leva ostört i sin vrå och fasa inför Den Storm Som Ska Komma. Det är mänskligt: man trivs bra med centralvärmen på, varor i affären, Simpsons på TV och tummel i sänghalmen på lördag. Men nu är det slut med den faustiska kulturen, Metropolis ger vika för Antropolis och det enda sättet att göra övergången smidig är att bejaka förändringen. MORE DRAMA, låt oss grilla korv på världsbrandens flammor!

Jag har sett min värld rasa samman: min privata värld. Därför räds jag inte Världens undergång. ”Går världen under – jag går inte under” som Södergran sa.

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)