måndag 11 april 2011

Inlägg om oljepriset, föranlett av en bild av en Buick Electra


På bilden ser vi en Buick Electra 1959, framletad ur mina samlingar och avfotograferad för er njutning. Ja njut bara av de svepande linjerna, de snitsiga fenorna och den pjäsiga framtoningen. Man kan inte annat än förundras över bilar som dessa: snygga, sköna att kryssa fram med på motorvägen, själva sinnebilden för den faustiska eran med sin makt över naturen, sin demonstration av status och sin fixering vid materiella faktorer. Detta är höjden av lyx och sinnlig välmåga, symbolen för en epok som går mot sitt slut.

Den gör det: ta bara år 1959, året då denna bil kom. Då kostade oljan 2 (två) dollar per fat med motsvarande lågt bensinpris; det var lägre i USA än i Sverige, USA har ju egna oljekällor jämt sin importerade olja. Priset var lågt, löjligt lågt. Idag är oljepriset per fat uppåt 120 dollar. Go figure. Den billiga oljans era är slut. Peak cheap oil är en realitet.

Men låt oss inte gråta för det. Vi i Sverige har ju massor av skog. Vi får köra på gengas istället tills vi kommer på någon bättre metod som kristallmagneter. Om kristallers potential för energialstring har jag skrivit här.

Annars förundrar jag mig över att USA kan ha alla sina suv:ar idag trots det höga bensinpriset. På 50-talet kunde man köra sina Buick Electras, Cadillac Eldorados och Dodge Kingsmans, sina jättebilar pga att bensinen var billig. Idag är bensinen dyr men ändå kör man oberört vidare i sina Cadillac Escalades, Ford Explorers och Dodge Rams. Tekniskt/elektroniskt kanske man lyckats bringa ner bensinförbrukningen lite men inte väger de mindre än en Buick Electra inte. Nåväl, den faustiska eran går mot sitt slut. Billig olja är historia och får vi krig i Mellanöstern (sannolikt) dras oljekranarna åt. Det räcker med en liten störning för att det ska bli bensinkris: se hur det var 1973. Ett högst begränsat krig (Yom Kippur eller oktoberkriget) parades med arabisk oljeprishöjning. Resultatet blev köer, hamstring, inflation, kris! Och ändå var prishöjningen inte så stor. Vad som då ska hända om vi hela Mellanöstern stöper om sig med krigiska förtecken. Go figure.


Nåväl. 1973 var marknaden tajt, man var ovan med drastiska oljeprishöjningar. En ny höjning kom ju 1978-1981 då priset fördubblades på kort tid, från 14 till 35 dollar per fat men nu hade man i väst lärt sig hantera krisen, det slog inte så hårt då. Värre var det för u-länder som fick ökad ekonomisk börda med allt detta: större skulder bland annat.

Hur som helst. Oljepriset är högt men idag går det väl hyfsat ändå, bilar åker i friska strömmar på min gata. Om Mellanöstern, som jag spår, dras in i ett mytologiskt, totalt jihad så kan vi säga farväl till ALL olja. Då blir det spännande. gengas lär inte räcka ens till bussar och polisbilar mm nödvändighetstrafik. Hela civilisationen kommer att kollapsa med inbördeskrig, raskrig, ja alla sorters eländen. Själv är jag ju esoteriker så jag bryr mig inte, jag nästan välkomnar matransonering och avstängd värme. Då får man förlita sig på Gud. Då, om inte förr, får man leva sitt credo som säger världen är till sin innersta natur andlig.



Relaterat
USA, olja och Mellanöstern
När Khadaffi ville frångå petrodollarn
Bilbabbel

(Bilderna föreställer som synes en leksaksbil, en i serien Husky som var Corgi Toys minsta bilar i skala 1/76)

3 kommentarer:

Perra J sa...

Oljeberoendet skapas och kvarhålls till stor del av rigida strukturer som vägrar acceptera nya tekniker, som inte kräver nån olja. Jag trodde inte det var sant, men det är så.
Det finns en massa ny teknik, som nu kommer in på arenan, jag tror på ett mirakel!

Svensson sa...

Jag också. Om vi kommer in i turbulenta, föränderliga tider kommer det att framtvinga - eller släppa fram - alla alternativa tekniker som idag artificiellt hålls tillbaka.

/svensson

Anonym sa...

Jag har läst alla 11 böcker av Carlos Castaneda från 2001 rekommenderat av min lärare då. De är min bibel och efter de 10 år av praktik har jag nu egen erfarenhet och behöver inte längre tro på det,JAG ÄR I TILLSTÅND AV VETANDET!
This is a difference in:
I know and
Knowing.I am in knowing and can not be grateful enough I have had such a great LUCK THAT THAT HAS COME TO ME. mvh,kvinnan