måndag 9 maj 2011

Ny diktsamling


Här tänkte jag länka till en fritt nedladdningsbar pdf. Det är en diktsamling kallad "Tempel och trädgårdar". Du finner den här.

Den första januari detta år satte jag mig ner och skrev. Det blev en dikt, denna dikt om CAMOUFLAGE:
Camouflage drar en linje i sanden
och säger: ”Den som är rädd för att dö
kan fara åt helvete. Ni andra, följ mig.”

Ska du dra i fält med Camouflage?
Kan du uthärda hans blick? – Skriv
ditt testamente, spotta i nävarna

och greppa geväret. Avdelning framåt,
marsch i natten. ”Mål: fiendens fältarméer.
Rikting: evigheten.” Död eller liv,

seger eller förlust, allt är likgiltigt
när du drar i fält med Camouflage.
Du lever här och nu, du är herre

över ögonblicket. Så framåt
i natten, fronten nästa, liv eller
död, Hals- und Beinbruch.

Varför jag skrev den just då kan man undra. Jag hade just varit i Övik och tagit farväl av min mamma på hennes dödsbädd. En vecka senare dog hon. Nåväl, jag skrev även dikter re hennes död och annat och alla finns nu samlade i en fil betitlad ”Tempel och trädgårdar”. Du finner den här, fritt nedladdningsbar.

Läs om staden Solarium, läs om ansiktet på Mars, läs om hotande tsunamis och bläcksvarta nätter. Läs om Kristusplaneten och Tempelberget, Mina systrar och Min privata Operation Barossa, om solbrandsfärgade tallar och "Svenssons kompani", marscherande bygden fram med I 21:s fana i täten.

Som ni kan se på länkarna har vissa dikter publicerats här på bloggen först. Kanske hälften av "Tempel och trädgårdars" dikter las upp först här på Galaxen. Så ni som vill ha mina verk från det senaste året samlade, plus lite mer, ni kan ladda ner pdf:en.

Detta är min andra diktsamling. Den första hette ”Grönt ljus”.

Så vad ska jag tillägga? Min nya samling har ISBN-numret 978-91-978651-7-3. Etherion Förlag, Härnösand 2011.

Relaterat
Tempel och trädgårdar
Bild Svammelsurium

2 kommentarer:

klara norling sa...

tänkte tipsa dig om en blogg, förekommer själv där men allt nästan som jag skrivit är passerat- jag vill marknadsföra själva bloggen och alla som skriver där; den här dikten fick mig att tänka på vissa dikter som går att finna där av Joon Svedelius Lindström. det finns väldigt många skickliga poeter där. adressen är:
http://ichiifritzthekiller.wordpress.com


Svensson sa...

Tack för tipset. Här är länken klickbar.

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (235) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (170) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)