måndag 20 juni 2011

Om jag skulle säga: "Jag är nationalist"


Jag är en svensk nordgerman boendes i Sverige. Jag bejakar detta. Jag gillar Sverige. Härmed ett inlägg om vad jag skrivit om Sverige på denna blogg och andra.

Vi tänker oss att jag ställer mig upp och säger: "Jag är nationalist". Vad har jag i så fall att stödja detta uttalande på?

Om jag är nationalist, på vilket sätt bedriver jag nationalismen? Vilka kontroversiella inlägg har jag att komma med? För kontroversiellt är det. Dagens kulturelit gör allt den kan för att motarbeta svenskhet och förneka att "Sverige" existerat före 1800-talet som historisk realitet. Man motarbetar svenskarna och anser att denna folkgrupp inte har rätt att existera.

Men jag är nationalist. Jag älskar det här landet och vurmar för Sverige: landet, folket, historien, naturen.

Så vad har jag skrivit i ämnet? En hel del faktiskt. Här på Galaxen har jag bloggat till Sveriges ära ett flertal gånger. Senast var det i talet på nationaldagen. Jag tyckte det var nog med kurdisk folkdans och invandrare som läser läxan för oss denna 6 juni. Sveriges nationaldag är till för Sverige. Detta måste sägas igen och igen.

Jag har även recenserat böcker som denna och denna. Det är tunga, gedigna verk, läsvärda på litterära premisser men även med ideologisk, nationell vinkling. Den senare länken handlar om Gripenberg som tekniskt sett var finländare, men han var svensk till etniciteten och hans "Aftnar i Tavastland" föranledde mig till reflektioner över hembygd och detta att slå rot.

Jag har alltid gillat Sverige traditionellt sett men nog radikaliserades jag förra året. Detta inlägg var det första synliga uttrycket för denna kursändring. Det las upp i augusti förra hösten. Det har novellform: jag går ut och går i en skog där jag möter en fågel som jag börjar språka med. Inlindat gav jag här mitt stöd för SD. Det var ju val på gång. Well, där har ni det: jag stödde SD före valet. Det kostade på lite att "komma ut" som nationell på detta vis, medges. Alla läsare gillade det inte. Men det var ett nödvändigt steg i ett läge där SD brännmärktes av alla. Öppet stöd gav jag för partiet i detta inlägg. Det kostade mig några vänner till.

- - -

Jag bloggar inte bara här på Galaxen. Jag är med på Motpol också. Detta är ett traditionalistiskt, radikalt nätverk av bloggare. Man har även en resurs för gästskribenter. Maila infoATmotpol.nu om du vill skriva en gästkrönika - om du har något radikalt, kontroversiellt ämne du vill dela med dig av och få respons på. Motpolarna är aktiva typer, de läser inläggen noggrant. Jag började själv som gästskribent genom att berätta om min politiska resa.

Men nu har jag en Motpolsblogg också. Den heter Rent Principiellt. Den har varit igång sedan i januari i år. Jag nämnde bloggstarten här på Galaxen 19 januari. Drygt 50 RP-inlägg har det blivit, med tonvikt på kontroversiella ämnen med högerprofil. Ser vi till de rent nationella, Sverigerinriktade inläggen kan nämnas dessa:
Detta om hur Sverige ska definieras: etniskt, geografiskt och kulturellt.

Detta om vad jag specifikt gillar med Sverige. Som svenska dygder, flit och lugn, anspråkslöshet och chosefrihet.

Detta om hur asatroende och kristna kunde samarbeta mot islamism.

Detta om "etnofeminism" eller "kvinnonationalism", hur kvinnliga frågor har en given plats i nationalismen.

Jag har även skrivit om svensk historia och litteratur på Rent Principiellt: om Bondetåget 1914, om Tegnérs "Svea" och om Snoilskys "Svenska bilder".

- - -

Men detta är inte allt. I vår har jag även skrivit en del krönikor på Gotiska Klubben, en välläst, aktuell och kontroversiell blogg, driven av den snitsige Goten. Här hyvlade jag till exempel av Dick Harrisons förnekande att Sverige existerar och här skildrade jag med polemisk udd ett besök vid Uppsala Högar.

Ett populärt inlägg av mig på GK var "Negrifieringens tidsålder". Där skildrar jag hur afrikaner, negrer och allt det där höjs till skyarna idag, ofta med historeförfalskning som följd. DERAS etnicitet får hyllas medan vår svenska inte får nämnas. Det är sådant jag reagerar emot som nationalist.


Så där har ni min agenda. Jag röstade som sagt på SD 2010 men jag är för den skull inte SD:are. Jag är antagligen för radikal. Det sägs ju att de inte vill ha folk i sina led som bloggat på Motpol till exempel. Detta är diskvalificerande. Jag kan förstå dem. Man kämpar för att bli accepterade, man vill kunna påverka politiken mer än man gör idag. Då får vi radikaler stryka på foten. Jag klagar inte på detta. Jag är gärna en fristående kraft. Men jag tycker SD gör ett bra jobb. De motarbetas av de övriga partierna men influerar ändå agendan. Man för till exempel in ord som "svenskfientlighet" och "massinvandring" i det politiska samtalet.

Massinvandring: Sverige har hög invandring. Det vet alla. Och det måste bli tillåtet att diskutera ämnen som dessa utan att bli brännmärkt. Det måste bli slut på slentrianmässigt svenskhat och lika slentrianmässigt upphöjande av främmande folk och kulturer. Därför är jag nationalist, därför bloggar jag som jag gör.

Relaterat
Dick Harrison är en hedervärd man
Jag går ut och går
Moder Svea, draperad i flaggan, sitter och skriver i sina hävder. Bilden är präglad på omslaget till en bok, "Sveriges namnkunnigaste män och kvinnor" från 1901. Klicka på bilderna för större upplösning.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kunde aldrig tro att jag skulle själv skulle säga: jag är nationalist!
Den frågan jag alltid får är: jaha..vad ska du då göra? lösa det hela? Och svaret är, jag vet inte.
När jag går ut i skogen och tittar mig omkring får jag inga svar. Men något sätt känner jag att svaret finns runt om mig hela tiden.
En esoteriker är en esoteriker och alltid en esoteriker.

Anonym sa...

Jag sade igår på ett barnkalas att jag är nationalist. Det kändes riktigt bra. Riktigt sann godhet.

Vilket härligt ställe du har. Så mycket sanning så lite indoktrinering. Tack!

Svensson sa...

Tack för beröm. Förutom att jag blivit lite vassare på politiken på sistone så förblir Galaxen en mix av recensioner, noveller, krönikor, dikter och reklam för mina böcker. Plus reportage ute i verkligheten, generöst illustrerade med mina egna foton.

Anonym sa...

Om jag skulle säg att jag är Kristen Nationalist så skulle jag säga så här -
läs dock alla kommentarer i länken annars missar ni min mening ty kommentarerna ligger inte i den ordningsföljd som jag skulle vilja att de låg.

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000012&conference=10400000000000023&posting=19500000005943917

Arne Strand.

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (235) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (170) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)