lördag 17 september 2011

Det finns ingen rätt att smäda andra religioner


Jag är i och för sig emot islamism och sharia. Det vet alla.

Men samtidigt har jag svårt att börja gilla Lars Vilks och den danske tecknaren Kurt Westergaard. Min skepsis mot Vilks yppade jag redan i maj förra året. Och dansken, well, nog är det så att muslimerna överreagerar när de vill döda en karikatyrtecknare. Yttrandefrihet må få råda även för trams och tjafs som karikatyrer. Så visst, jag stödjer folks rätt att rita "vad de vill". Men emotionellt har jag svårt att stå upp för folk som smädar gudsmän. Ena stunden smädar de Muhammed, nästa stund smädar de Kristus. Och det ska jag som kristen stå upp och försvara? Glöm såna tankar!

Återigen: jag är emot islamism och sharia i Sverige. Men det finns för den skull ingen existensiell rätt att smäda andra religioner, inte idag, inte här, not ever.

För övrigt betackar jag mig för kommentarer typ, "du är kristen, det är samma skit som islam". Lägg ner, väx upp.

Relaterat
Kristendomen blir basen för en ny världsreligion
George Trevelyan
exp ab svd dn

8 kommentarer:

Anonym sa...

Om den engelska humorgruppen Monty Python skulle lanserats idag skulle dom inte bara varit totalt bannlysta och anmälda inför alla ombudsmän som finns. Dom skulle dessutom varit väldigt döda. Tack för att det fanns lite höjd i taket på den tiden. Idag vågar ingen säga eller göra någonting för att någon förvirrad stackare blir kränkt.

Perra J sa...

En religion som tar anstöt av hädelse har inget med Gud att göra, utan med människor som vill vara gudar. Inför Gud själv skulle dessa människor själva vara de största hädarna, då de sänker Gud ner till det mänskliga egots nivå.
Men det finns inga hädare inför Gud. Gud finns i ditt hjärta.

Men människor som vill vara gudar kan skrämma dig, och få dig att se bort från Gud i ditt hjärta (om din tro inte är nog stark), och bli emottaglig för anklagelser om hädelse. Men "hädelsen" är deras egen ilska över att inte bli respekterade som gudar. Eller som de enda kanalerna till Gud (en yttre Gud), vilket uppfyller samma mål.

Hans Lindh sa...

Varför får man inte smäda religioner , religioner är inte bara på gott utan har också medverkat till många grymheter. De älderdomliga föreställningarna måste kunna debatteras, man skall inte kunna gömma sig bakom en religion . Om våldsdåd utförs i en religions namn, måste detta kunna debatteras som allt annat.

Svensson sa...

@Hans Lindh: Saklig kritik av felaktigheter i religioner, det välkomnar jag. Men att ta heder och ära av vissa centrala drag i religionerna som sakrament, gurus och stiftare: det vänder jag mig emot. Det är vad jag kallar att skända, häda och smäda.

Det handlar om respekt. Att bete sig som folk. "Är man dum i sin trut / ja då åker man ut / det är ingenting konstigt med dé" (Ferlin).

Christer Eriksson sa...

Du är högst inkonsekvent om du är emot islamism och sharia samtidigt som du underkänner Lars Vilks och Kurt Westergaards rätt att på sitt eget sätt visa sitt missnöje med detsamma.

Och visst har du rätt att känna dig smädad om någon kritiserar din Gud och profet men när du inte försvarar andras rätt till sina meningar försvarar du ett åsiktsförtryck som inte är kompatibelt med yttrandefrihet och demokrati.

Och på vilket sätt menar du att människan inte har någon existentiell rätt att smäda religioner? Är religionerna till för människan eller tvärtom? Är individen den högsta auktoriteten i en individbaserad sekulär demokrati eller Gud?

Svensson sa...

@Christer Eriksson: Vilks och Westergaard har rätt att yttra sig. Man ska inte behöva frukta dödsstraff för teckningar. Dock finner jag inte ett släpande i smutsen av andras tro och trygghet vara det högsta goda. De må ha rätt att göra det men jag är inte med här.

Rätt att yttra ja, rätt att smäda nej. Kalla det en stilfråga om du vill.

Jag är inte inkonsekvent. Jag tar itu med en svår nyansfråga. Du däremot har väl ditt på det torra med en värld där allt är svart och vitt.

Christer Eriksson sa...

Ditt sätt att ta itu med med den här "svåra" nyansfrågan tycks vara att finna en gyllene medelväg mellan yttrandefrihet och censur. Men en sådan medelväg är endast önskvärd när ytterligheterna är av ondo vilket inte är fallet här. Här kan man alltså lugnt påstå att min egen värld är svart-vitt.

Och visst är du inkonsekvent när du i ena ögonblicket hävdar att de inte har en existentiell rätt att smäda religioner för att i nästa ögonblick hävda deras rätt till detsamma?

Du tycks vilja dra en gräns mellan religionskritik som inte förolämpar och den som är ironisk. Men satir är en kritikform som uppstod redan i det antika Grekland och är ett acceptabelt medel för att kritisera ideologier och religioner, så även kristendomen och islam.

Och vem ska i så fall bestämma vilken kritik som är smädande eller inte? Vissa religiösa knäppgökar blir upprörda av lättklädda kvinnor på stan och åsynen av homosxuella. Borde alla kvinnor därför gå i heltäckande burka och homosexuella krypa tillbaka till garderoben igen för att inte kränka deras trosuppfattning?

Anonym sa...

Rent juridiskt har man förstås rätt att släpa religion i smutsen. Det betyder inte att jag måste stå bredvid och heja.

Vad vill jag då? Återinföra hädelseparagrafen? Inte direkt. Men jag hoppas på ett ändrat samhällsklimat, ett där man inte tar det som en naturgiven rätt att såra.

Muslimerna överreagerar. Jag ogillar att Vilks och Westergaard ska behöva gömma sig. Men privat ser jag inte dessa tecknare som hjältar. Den rätten förbehåller jag mig.

/svensson

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)