onsdag 21 september 2011

Halalhippiens hegemoni


I AB idag avslöjas att Lars Vilks verkligen var målet för de fyra attentatsmän som greps 10/9 i Göteborg (en släpptes senare). Vilks skulle enligt uppgift mördas med fickkniv under det event som skulle hållas 11/9 på konsthallen Röda Sten.
dn ab

Lotta Gröning skriver träffande i Axess om halalhippies. Det är västerlänningar som säger ja och amen till allt som islam för med sig, som reaktionär kvinnosyn, homofobi, slöja och så vidare. Halalhippien tycks mig inte vara för detta per se men han är emot dem som är emot det, som radikalhöger och europeiska traditionalister. Om någon vågar stå upp för det västerländska kulturarvet, för kristendom och personlig frihet, då osäkrar vänsteristen sin revolver och skyndar sig att stödja "fiendens fiende".

Termen "halalhippie" har en lustig klang men förekomsten av dessa typer är allvarlig. De dominerar nämligen debatten. På papperet råder i väst liberalism, likhet inför lagen och yttrandefrihet, men så fort man vågar påpeka att dagens islamister hatar allt detta får man genast stämpeln islamofob.

Varför denna låsning? Inte ens Lotta Gröning förmår löpa linan ut i sin artikel. Hon bara avrundar med lite floskler om sammanhållning, solidaritet och förståelse för andra. Artikeln har också långt att komma till sin islamkritik. Den lindas in och för en beklämmande tillvaro i textmassans mitt. Det är som att Gröning för om- eller eftervärlden signalerar, "jag kan tänka, jag är en fri ande" men mer blir det inte. Heder åt henne för att hon vågar andas kritik av islam men i övrigt får det mig att skaka på huvudet åt den socialdemokrati hon tillhör. I samma artikel nämner hon Sahlins sorg efter Utöya och dennas associationer till morden på Anna Lind och Palme. Strategiskt är Utöya del i samma fenomen: socialdemokratin är på reträtt. Det är riskabelt att behöva göra denna koppling, att våldsdåden lämnar sossarna försvagade, men det är vad indicierna säger mig. Sossarna har en ärevördig historia som det äldsta politiska partiet här i landet men det lider tydligen mot sitt slut nu som jag skrev här.

- - -

Den amerikanske analytikern William Gawthorpe har en extrem syn på islam. Man ska inte gå efter Al-Qaida säger han, man ska sikta på islam i sig. Nog bär islam på ett tungt politiskt bagage. "Det finns moderata muslimer men inget moderat islam" sa till exempel Hans Jansen i Geert Wildersrättegången. Men att utmåla hela islam som fiende skapar ett onödigt mörkt politiskt klimat.

Men med islam är det svårt att diskutera. Säger man sig som jag vara emot sharia i Sverige, anser man att vissa drag i Eurabiadiskussionen håller streck, då är man genast ute i kylan.

Jag är inte beredd att kalla islam som helhet min fiende. Man behöver ju inte kasta ut barnet med badvattnet. Jag har inget emot islam som konfession och som väg till existensiell fromhet. Typ sufism. Men halalhippiens hegemoni måste bekämpas. Vi måste våga säga nej till islams politiska agenda.

Voltaire kritiserade katolska kyrkan: écrasez l'infâme...! Ingen kallade honom christofob för det. Detsamma borde gälla islamkritiker. Islamofobstämpeln är absurd.

Relaterat
Sverige existerar
Arkeofuturism
En ålderdomlig framtid
Min svenska historia
Eurabia
Sharia

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju inte direkt en nyhet att fredens och kärlekens religion förgör varenda samhälle denna dyker upp i!

Svensson sa...

Islams framfart kan onekligen få en att tänka efter. Men jag funderar ibland på en medelväg, ett modus vivendi. Se på Singapore, där har man många muslimer men deras radikalism hålls i shack med en fast politisk hand. Det skulle jag vilja se mer av i Sverige och västvärlden.

Lars sa...

Då får jag väl axla rollen som djävulens advokat i detta sammanhang:

Jag har svårt att se Islam som problemet för västvärlden. Ur en krasst religionsvetenskaplig exeges är det svårt att visa att Islam skulle vara värre än de flesta andra religioner. En komparativ studie av Gamla Testamentet och koranen ställer i mitt tycke Koranen i ett avsevärt fördelaktigare ljus än lejonparten av bibeln!

Som jag ser det är Islamofobin (ja, jag hävdar att det faktiskt finns något sådant) ett utslag av ett par faktorer:
1. Dåliga erfarenheter av muslimer man mött eller sett på TV.
2. Sionistisk krigspropaganda.

Dessa ovanstående är självklara men på ett djupare plan så tror jag att det beror på en utbredd kognitiv dissonans. Västerlänningen ser att invandringen för med sig stora problem men vill för allt i världen inte förklara detta med etniska/biologiska modeller, det vore ju rasistiskt.

I "Islamkritiken" finner således den missnöjde västerlänningen en säkerhetsventil för sitt missnöje över främmande folks kolonalisering. Därutöver så passar det väl samman med den judiskdominerade mediedramaturgin/propagandan vilket gör att det är lätt att försvara sin position med vilken mainstream-media som helst.

Jag har många gånger pekat på exempelvis Södertälje som ett bra exempel på att problemen i stor grad bottnar i etnicitet/ras istället för religion. Södertälje är en av Sveriges mest problemtyngda städer med skyhög kriminalitet. Vilka är invandrarna till staden? Kristna assyrier; inte muslimer.

Mitt problem med många "Islamkritiker" är att de fungerar som USraels nyttiga idioter och blir ett alibi för Imperiets krigsstrapatser.

Problemet är rasligt och gruppidentitetsbetingat i mycket högre utsträckning än det är ett teologiskt/religiöst dito.

Svensson sa...

@Lars: problemet ligger på den etniska nivån också. Fjärrinvandring bör ses över och inte automatiskt ses som en välsignelse för oss.

Re islam så är detta ett komplext fenomen. Jag kan tycka som du att ser man till texterna i sig hittar man mycket märkligt hos oss också (framför allt i GT). Det är därför jag säger att som konfessionell företeelse är jag inte motståndare till islam.

Södertälje är problemtyngt med sina kristna invandrare. Det betyder inte att muslimska invandrare ska gå fria från kritik. Man måste se helheten och en viktig del i denna är islam. Och islam i sig är en helhet; ta till exempel "ateistiska muslimer", folk från traditionellt muslimska länder som inte är aktivt troende. Är dessa immuna för idéer om västvärldens uselhet, orientens överlägsenhet, reaktionär kvinnosyn? Nej det är de inte. Radikal islam kan värva friskt bland på ytan icke-troende muslimer.

Icke-troende från muslimska länder stödjer tämligen säkert islamsidan i en fråga som detta med Lars Vilks.

Problemet är etniskt, socialt och religiöst. Alla fjärrinvandrare är inte muslimer men statistiskt är inte "invandring av muslimer" någon så där omedelbart gynnsam faktor på den svenske traditionalistens agenda.

Lars sa...

"..statistiskt är inte "invandring av muslimer" någon så där omedelbart gynnsam faktor på den svenske traditionalistens agenda."

Nej, naturligtvis inte:)
Jag kanske, för Dina läsares skull, bör förtydliga mig;
Det råder inga tvivel om att den muslimska invandringen till Sverige under de senaste 20 åren har påverkat vårt land negativt.

Som Du mycket riktigt skriver så är problemet etniskt, socialt och religiöst. Många väljer dock att endast se den religiösa dimensionen och hänfaller åt Koranexeges à la Daniel Pipes för att försöka förstå samhällsproblemen. Jag ser det som kontraproduktivt för nationalismen i bred mening.

Socialister å sin sida är ofta lika blinda som de patologiska islamofoberna. Deras förklaringsmodell är dock i allmänhet endast socioekonomisk och därmed lika endimensionell som tidigare nämnda grupps.

Mvh

Perra J sa...

Islamofobin kommer uppifrån. Den genereras i det kollektiva medvetandet genom media och dold propaganda, eftersom 8o% av alla människor handlöst rättar sig efter auktoritet, och tror på den officiella förklaringen om vad som skedde 9/11. Om Iran nu börjar beskylla USA för att ha arrangerat 9/11 (vilket jag läste redan har hänt), och USA sätter hårt mot hårt och förklarar Iran krig, då blir vi som insett att 9/11 var en setup – islamister vi med. Det är vad som kommer att projiceras på oss.Har ni tänkt på det?

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)