tisdag 27 september 2011

Till frågan om etnicitet


Den hårda sanningen är att Sverige behöver invandrare. Både de som ska byta blöjor på Jimmie Åkesson på ålderdomshemmet, och de högutbildade och driftiga som ska skapa nya jobb genom forskning och entreprenörskap. Antalet européer mellan 15 och 64 år är på väg utför medan pensionärerna ökar. Den ekvationen går inte ihop.

Det skriver Ola Wong i SvD. Invandrare ska hit för att jobba åt oss. Men hur kommer det sig då att vi har ungdomsarbetslöshet också? Det är den ekvationen som inte går ihop.

Samma argument om arbetskraftsimport för att täcka upp en brist på rent svensk arbetskraft odlas på Brännpunkt av Kristina Persson, Fredrik Persson och Daniel Poohl. Tillåt mig anmäla mitt tvivel i frågan.

Ämnet "invandring" har blivit ett mål i sig. Den som ifrågasätter det är rasist. SD gör för sin del vad de kan för att inte framstå som etniskt drivna. Men det vill sig inte. Rasister och fascister får de heta.

SD driver ingen rasagenda. De kör den kulturella nationalismens väg: den som vill komma hit räknas som svensk. Det skriver de i sitt program. Än jag då, håller jag med om det? Är jag likt SD och en hedersman som Alexander Solsjenitsyn av den åsikten att nationalitet är en idé, inte ett blodsförhållande?

”Russian nationality is not about blood but about spirit.” Detta sa Solsjenitsyn i ”The Russian Question At The End Of The Twentieth Century”, 1995. Och visst, det kunde han ju säga som inte hotades av massinvandring. Men om man är det blir etnicitet viktigt. Som gentleman ville man gärna odla en inklusiv kulturnationalism men det börjar bli svårt i Sverige av idag. Har vi cirka 100 000 invandrare per år? Visst är det även européer och återinvandrare bland dessa. Det blir alltid bråk om siffror. Men kolla Cavatus blogginlägg om detta innan du tvärsäkert påstår "det pågår ingen massinvandring"...

Invandring må förekomma. Det är en global värld. Elitinvandring à la parser och kineser som Wong nämner är av godo. Men invandringen av kvalificerad arbetskraft till Sverige idag är marginell i relation till lejonparten av invandring.

Nåväl, invandring må förekomma, stor eller liten. Men det säger ju alla. Men hur är det med etniciteten då...?

- - -

Etnicitet, folket främst. Detta är brännande ämnen att diskutera. Men man kan inte ignorera denna fråga. Många idag, världen över, håller på sin etnicitet. Det är bara vita folk som inte får göra det.

Men etnicitet spelar roll. Till och med för den PK-indoktrinerade storstadsbon. Hon är glad över att dottern just köpt en lägenhet i ett fint område och inte bor i en invandrarförort. Hon ogillar högljudda afrikaner på biblioteket. Hon gillar bilden av lintottar vid midsommarstången men erkänner det inte högt. Hon säger INGET av detta högt för då blir hon stämplad som rasist.

Men hon har rätt. För etnicitet är viktigt. Jag är i och för sig ingen biologist och jag vill inte reducera saker som kultur, tradition och tro till materiella, rasliga faktorer. Men etnicitet spelar roll, den är del av ett helhetsfenomen. I fallet ”svenskhet” så är det ett holistiskt konglomerat av kultur, språk, tro, landskap och det etniska elementet.

Jag menar: tror ni Sveriges historia, dess kulturella arv hade sett likadant ut om vi varit en mestisbefolkning? Dylika ”kontrafaktiska” resonemang är svåra att motbevisa men ”färgblindheten” har spelat ut sin roll och vi måste alla inse att etnicitet spelar en viktig roll i vårt tänkande, kännande och handlande. Erkänner vi det öppet kommer vi till rätta med ”rasismen”, det vill säga de sämre sidorna av etnicitetsvurm som fördomar, hat och okunskap.

Jag vill här inte låta som någon mainstream-predikant, utmåla mig som någon progressiv i kontrast mot eventuella bonnrasister och troglodyter. Den som säger ”ras är viktigt” blir ju stämplad som högerspöke av MSM. Och vi kan gå tuffa tider till mötes där alla radikaler samlas ihop till ett läger någonstans eller virtuellt utplånas eller marginaliseras. Men i korthet: den etnicitet som funkat bra i Sverige sedan urminnes tider är den germanska/nordiska och den linjen ska vi fortsätta med. Germanska folk ska ha erkänsla för att de byggt detta land. "Sverige är vårt genom svensk strävan" som Vilhelm Moberg sa. Och för framtiden fungerar endast en något begränsad invandring. De MENA-folk, afrikaner och asiater vi redan har i landet med PUT/medborgarskap får såklart stanna. I den mån vi tänker etniskt/stammässigt får vi finna en modus vivendi, bokstavligt talat ”ett sätt att leva”. Men det ska ske på våra villkor, inte på deras som idag.

- – -

”Sverige åt svenskarna” sa Per-Albin Hansson. Ett etniskt mer eller mindre homogent land befordrar samhällsfred ansåg han. Multikulti däremot bäddar för problem. ”Mångkultur = mångproblem” som Feminix så träffande sa.

Etnicitet är viktigt. Utöver det kan jag väl kalla mig identitär, human biodiversity-advokat eller något annat tjusigt. Folk får kalla mig vad de vill. Jag är en fri man, fri att säga min mening såsom germaner alltid varit. Varje friboren man fick säga sin mening på tinget innan beslut togs. Så var det sedan tidig järnålder.

Jag säger det jag vill. Etiketter är av underordnad betydelse. För att ta en jämförelse: om folk vill etikettera texter jag skrivit specifikt som ”fantasy”, ”sf” så är det OK för mig, jag gör det ju själv ibland. Dock roar jag mig med att även kalla dem sagor, framtidsfiktion, fantastik, svenssonstories mm. Det är kul att hitta på etiketter. Basbudskapet är dock vad dessa texter förmedlar, det går bortom genren i sig.

Nåväl. Etnicitet är viktigt. Det är vad jag har att säga i frågan. Jag har inget att komma med i mer rasbiologisk detalj idag. Germanska folk ska dominera i Sverige, det räcker för mig, men några lagar som reglerar detta vill jag inte ha. Någon veritabel etnokrati stödjer jag inte för närvarande. Vad jag vill är att sentimentet ska ändras, det samhällsklimat som idag hånar vita och nedvärderar svenskar. Det om något är rasism av värsta slag.

Relaterat
Mångkultur = mångproblem
Nationalism

svd svd svd svd dn dn exp ab

24 kommentarer:

Lisa sa...

Bra skrivet och du fångade mycket av historiefakta och sannolika samband och konsekvenser som det förvånar mig att medelsvensken inte förstår.

Svensson sa...

Tack.

Anonym sa...

Mycket bra!

Undrar dock om inte citatet från Solsjenitsyn gäller specifikt för Ryssland, med dess historia av territoriella erövringar, imperialism och förtryck, och resultatet därav i form av flera ganska eller mycket assimilerade folkslag?

Patrik Blom

Svensson sa...

@Blom: Ryssland är som antytt lite annorlunda. Man hade sin mongolstorm, sin medeltid under erövrarnas ok. Jag noterar det men tänkte här fokusera på Solsjenitsyn, som på många sätt är lovvärd. Han har till exempel skrivit om judarnas roll i den ryska historien: hedervärt och med handen utsträckt samtidigt som han väl känner till folk som Beria.

Plus detta odlade han som jag skriver kulturnationalismen. Också jag är böjd för en dylik: den som kommer hit till Sverige och väljer att bli svensk, räknas som svensk. Men det räcker inte att hävda dylikt idag. Det blir för svagt, för lite. Man måste odla etniciteten per se, stå upp för etnisk svenskhet. Det behöver för den skull inte bli någon lintottsfascism. Nej nu blir det ju arkeofuturism i Guillaume Fayes anda. Faye är en fransk intellektuell som förstår den etniska dimensionen.

Man måste erkänna den etniska impulsen, erkänna att det finns svensk-nordgermansk etnicitet och att den är en del av helheten kultur-språk-landskap, det som gjort Sverige till vad det är. Det kan bli lackmustestet på morgondagens höger. Man måste våga ta i den heta potatis som heter ras och etnicitet. Och då får man ta rasiststämplen på köpet. Hellre ökänd än okänd som jag brukar säga.

Börjesson sa...

Hur ser du då på själva ordet etnicitet? Du verkar i princip använda det som en synonym till ras, vilket inte jag gör.

Ta en sån som Martin Dahlin, bara för att greppa ett exempel ur luften; f d landslagsspelare i fotboll och numera fotbollsagent. Han har en venezuelansk far och svensk mor, är född och uppvuxen i Sverige och har aldrig haft någon annan tillhörighet än den svenska. Jag skulle betrakta honom som etniskt svensk. Men blandar man in det ofta luddiga begreppet "ras", då fastnar man kanske på hans hudfärg och landar i en annan slutsats. Och driver man det spåret vidare hamnar man dessutom i det riktigt obehagliga sättet att kategorisera folk, känt t ex från Sydafrika, utifrån andelen "vitt" respektive "svart" blod. "Jaså, du är 1/8 neger? Jaha, då blir det den kön därborta."

Svensson sa...

@Börjesson: Gällande etnicitet kan man säga: den sedvanlige svensken har germansk etnicitet medan rasaspekten av det hela har en annan, mer detaljerad terminologi (alpin, dinarisk ras osv). Jag tänker inte specificera dessa rastermer eftersom jag inte är insatt i dem.

"Ethnic" är väl för sin del ofta lika med "folk". Martin Dahlin hör i så fall till det svenska folket med svensk mor och svensk uppväxt.

Likt du vill jag inte ha någon sydafrikansk rasklassning. Frågan är bara varför vita personer nedvärderas idag, regelmässigt och med kulturpöbelns bifall. Det är det som är rasismen.

Vi måste våga börja tala om etnicitet utan att det ska pestflaggas varje gång. Idag har vi läget "genetiskt arv är helt betydelselöst, utplåna etniska svenskar". Till detta säger jag nej.

Mattias sa...

Som tur är så kommer färgblindheten att vinna i längden, germanska folk kommer inte att vara norm i sverige år 2040, 2050 eller vad du nu vill ta för år.
Det kommer också att innebära att begreppet "rasist" kommr att vara mer befläckat än i dag. Min tro är då att skiljelinjerna i samhället går mellan sociala grupper i stället för etnicitet. (Givetvis har jag mer gemensamt med blattefrun i min trappuppgång här i Alby än lattefrun i stockholms innerstad)
Din tid som etnorasist är nu, passa på att njuta av den. Det varar inte för evigt.
Även invandrarfamiljer kommer att klättra på den sociala rangstegen och flytta in i områden är de inte synts förut, givetvis kommer även det att ha inverkan på kulturen. För kultur är ju aldrig statisk. Och det känns ganska bra.

Anonym sa...

Mattias - du har helt rätt.

Det är redan så att inkomst/utbildningsnivå eller det man för kallade "klass" är starkare än "ras" eller "etnicitet".

Och det är dessutom så att många invandrare numera bor i typiska svenne-villa-vovve-volvo kvarter.

De som verkligen gapar och viftar med flaggor om sin etnicitet har ofta inte mycket annat att vara stolta över än det "storslagna" i att vara födda som svenskar.

/villafarsan

Anonym sa...

Mattias och villafarsan

Det "storslagna består väl i såna fall av att vi etniska svenskar "råkar" vara födda i ett land med hyfsat bra rättssäkerhet, demokrati, förhållandevis lite korruption, schyssta poliser som inte misshandlar en för att man kräver mänskliga rättigheter ja, listan kan göras lång. Stigmatisering av etniska grupper förekommer dock och i synnerhet när det gäller den judiska gruppen som ratas av ett antal olika grupperingar. Jag tycker vi ska lägga ned pratet om rasism eftersom den inte existerar, det som existerar är bl a olika kulturella koder, hedersbegrepp och olika syn på vad som är rätt för kvinnor resp män.

M E

Anonym sa...

Okej. Jag tycker vi ska ta Svenssons prat om etnicitet och vithet på allvar.

Jag är blond, blåögd, reslig och stark. Fri från defekter som synfel. Har aldrig varit arbetslös, aldrig tagit emot något slags ekonomiskt stöd från staten. Har satt några likaledes blonda och blåögda, renrasigt svenska barn till världen.

Har således bidragit till nationens välstånd och fortlevnad på ett föredömligt sätt.

Om vi nu ska gradera Svenskhet, säga att han där är lite mer Svensk än han där borta, så är det väl helt okej att vi jämför min Svenskhet med bloggarens.

En liten råttbrun glasögonorm, med kroppsbyggnad som en genomsnittlig mellanstadieflicka. Han har precis, 46 år gammal, lyckats få kicken från sin praktikplats, nån som vågar sej på att gissa hur hans försörjningssituation ser ut?

Har inte den blekaste om hur hans reproduktionsmeriter ser ut men jag tillåter mej att ha vissa tvivel.

Är det då inte korrekt att säga att jag är lite mer Svensk än herr Svensson, baserat på dom fakta jag har lagt fram?

Nå?

/Anonym 10:53

Anonym sa...

Svenskhet sitter inte i skinnet utan i sinnet...

/M

Svensson sa...

Dj-lar vad rolig du är Anonym 10.53, en riktig internethjälte som smädar under skydd av anonymitet. Vad detta med etnicitet handlar om är att alla tongivande röster i MSM och kulturliv släpar den i smutsen idag. Vita, germaner, nordbor, kalla dem vad du vill, dessa ska förlöjligas och motarbetas etniskt och kulturellt.

Men fortsätt gärna du att hata, vi får väl se vart det leder. Själv kommer jag att göra motstånd och värna det svenska folket och kulturen. Ingen kan hindra mig från det, inte media, inte eliten, inte du.

Anonym sa...

Men nu har du inte läst vad jag har skrivit tillräckligt noga.

Jag är helt överens med dej att riket tillhör nordborna.

Jag bara ifrågasätter om du själv riktigt kvalificerar dej som sådan, för mej verkar du lite väl brun, klen och gnällig för att räknas in i Vikingaättlingarnas led.

Det handlar inte om tyckande utan om hårda fakta, jag har listat ett antal punkter där jag anser mej vara mer värdig att kalla mej Nordbo än vad du är, om du inte håller med får du väl presentera nån form av faktiska bevis på motsatsen.

/Anonym 10:53

Svensson sa...

@Anonym 10.53: publicera bevis själv. Min bild finns i bloggens högerspalt, ditt yttre baseras bara på din egen utsago. Så upp till bevis, länka till en bild av din heroiska gestalt.

Nordbo sa...

Anonym 10:53 håller bara på och larvar sig. Han kanske har gått en kurs i vithetsstudier eller liknande nonsens. I den konkreta verkligheten är saken helt okomplicerad, även om vänstern är bra på att göra enkla saker krångliga.

Den som känner sig svensk och uppfattas som svensk av andra är också svensk. Samma sake gäller andra nationaliteter. Det normalt sett inga problem att skilja en somalier från en irakier, eller en amerikan från en israel och de berörda parterna har normalt sett inte heller några problem att identifiera sin tillhörighet.

Det kan finnas fall där saken inte är självklar men nu talar jag om majoriteten.

Anonym sa...

Okej Svensson, fair enough. Men om jag postar en bild på mej själv, och det då framgår att jag är större och starkare än dej, kommer du då att erkänna min överlägsna Svenskhet?

/Anonym 10:53

Svensson sa...

Svensk, svenskare, svenskast. Svenskhet är ingen platonsk kategori och det har jag redan försökt förklara för dig, senast igår 14.59: "Vad detta med etnicitet handlar om är att alla tongivande röster i MSM och kulturliv släpar den i smutsen idag. Vita, germaner, nordbor, kalla dem vad du vill, dessa ska förlöjligas och motarbetas etniskt och kulturellt."

Mitt mål är att ändra samhällsklimatet och sentimentet. Detta är en smula vagt, jag vet, men jag vill likafullt ändra på det. Om det sitter i väggarna så vill jag ha dem omtapetserade. Att riva dem vore väl nihilistiskt.

Anonym sa...

Det är bara massa prat och inget mer..

Först babblar du vitt och brett om din nordgermanska vithet, om att du är riktig etnisk Svensk.

Och nu kan man plötsligt inte gradera Svenskhet längre, istället ramlar du in i ditt vanliga martyrprat om samhällsklimat och kulturelitistiska konspirationer.

Om man vill bevara landet etniskt Svenskt i framtiden är naturligtvis bästa sättet att sätta så många ursvenska barn till världen som möjligt. Vilket i praktiken betyder att jag med mitt knullande har gjort betydligt mer för den här nationen än vad du nånsin kan åstadkomma med ditt struntprat.

Jag är så jävla trött på gnälliga garderobsfaschister som gör anspråk på att föra mitt lands talan.

/Anonym 10:53

Anonym sa...

Märkligt resonemang som inte kan tillämpas på alla då en viss procent varken vill eller kan skaffa barn även om man rent utseendemässigt skulle vara urtypen för det blonda och blåögda. Barn är när det fungerar som bäst en gåva och inget man bör sätta till världen för att säkerställa ett folks position gällande dess etniska bevarande. F ö, om flera s k svenskar skulle resonera som en viss socialdemokratisk representant att "midsommar och sådana svenska traditioner är töntigt", ja då hjälper det nog inte hur många barn man än sätter till den svenska världen!

/M

Anonym sa...

Det här landet ska inte byggas av veklingar. Är man en riktig nordbo så både kan och vill man sätta barn till världen, det är en grundläggande drift.

Vissa av oss är helt enkelt bättre representanter för det vita, svenska, skandinaviska arvet, i blod, kropp och ande, och vi kommer att föra det arvet vidare, det är bara så det är.

Ni andra kan blogga tills fingrarna ramlar av, det ändrar ingenting.

/Anonym 10:53

Anonym sa...

Du har naturligtvis rätt i ditt resonemang, problemet är bara att etablerade politiker gör allt vad de kan för att motarbete det svenska, nordiska och europeiska levnadssättet. Önskar verkligen att din medicin skulle räcka längre men det behövs även att vanligt folk går ut och vågar stå upp för sina åsikter och värderingar - som en slags pionjärer, vilket är det som jag uppfattar att Svensson gör på den här bloggen.

/M

Svensson sa...

@Anonym 10.53, 11.39 idag: jag vänder mig mot att jag i inlägget talar "vitt och brett" om min germanska vithet. Jag säger bara att etnicitet måste komma på dagordningen. Jag är svensk men jag yvs inte för det, tvärtom. Men jag står upp för det, med bild och namn, nu när det är populärt att angripa oss. Och när jag i mitt svar till dig sa att jag strider mot detta anti-vita samhällsklimat så är det inget "martyrprat". Jag gör motstånd mot ett fientligt sentiment, det ser jag inte som ett plebejiskt martytium. Martyrkornan bar jag temporärt i affären mot mig tidigare i månaden men nu är den avtagen kan jag försäkra.

Jag bedriver opinion, du avlar barn. Det ser jag som en bra arbetsfördelning. Eller ska du säga åt alla andra internetnamn som Gotiska Klubben, Feminix och Fria Tider att deras verksamhet är komplett meningslös, det är bara ord...?

Anonym sa...

@anonym 30 november 2011 10:10

Det räcker inte; du måste visa på samma mod som Svensson och publicera även namn och residensort så att jag kan identifiera dig...

Men jag blir ändå lite nyfiken på ditt utseende. Hänger du mycket på gymmet, när din stolthet till fru frugan hämtar på dagis? Renrakad? Tribaltatuerad?

Eller är du patetisk på det andra sättet; en svenne som tror att fulländningen ligger i villa, två bilar, 3 ungar och hund?

/Non serviam!

Didrik Brahe sa...

Precis som Anonym 10.53 är jag också lång och ståtlig och jag vill nog hävda att jag är ännu ståtligare och svenskare än han.

Jag räknar mina anor till 1632 då min ädle förfader var en av dem som förde Gustav II Adolfs kvarlevor till Stockholm.

Därefter har vi bara blivit svenskare och svenskare i min familj. Framför allt har vi blivit blondare och mer medvetna om att man måste jobba hårt i sann luthersk anda. Jag har alltid haft minst två jobb. Det är ett mer än vad Anonym 10.53 uppger att han har haft.

Jag vill faktiskt påstå att minst 95% av de som kallar sig svenskar inte alls har rätt till det.

De har inte alls förstått den svenska kulturen. Häromdagen kunde vi exempelvis se en politisk företrädare för den svenska nationalistiska rörelsen bära byxorna på sin folkdräkt bak-och-fram. Jag blev så förbannad över att han vanhedrade sin landskapsdräkt på det sättet. Han borde ha satts i läger för det misstaget.

Nej, vi borde ha medborgarskapstest för ALLA som gör anspråk på att vara svenskar. Sverige är ett land som präglas av demokrati, rättivsa och likabehandling. Så rätt skall vara rätt.

Missar man testet får man göra ett test till som visar vetenskapligt vilken etnisk tillhörighet man har. Vetenskaplighet är svenskt det med.

Så det torde bli Rajahstan nästa för Svensson. Anonym 10.53 verkar vara tjeck och Prag är ju en fin stad. Men vi låter testet bestämma. Sverige präglas ju kulturellt också av objektivitet och saklighet.

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)