fredag 28 oktober 2011

Grekerna lider under den tyska stöveln


EU pressar Grekland. Då passar man på att ge igen och likna EU:s toppar vid nazister. Det är bara en av dagens nazitexter i MSM. Vi läser även om Hergés verkande under naziockupationen samt Polens fortsatta utredning av Auschwitz. svd svd svd e24 dn

Media skriver om nazism. Men vad med de riktiga nazisterna då? Sådana som Albert Speer? Denne var arkitekt och industriman, inte i förstone politiker, men med i nazistpartiet var han.

Han var medlem. Och han byggde hus åt nazisterna. Få finns bevarade idag. Rikskansliet är rivet. Tribunen vid Zeppelinfältet i Nürnberg finns dock kvar.

Gällande Speer och naziarkitektur kan man säga: om Hitler planerar att bygga ett jättehus, då är det storhetsvansinne och fanatism. Men om Stalin bygger ett jättehus då är det fint och bra, lite kultigt sådär, lagom för en David Nessle att guida turer till. Hyckleri och dubbelmoral säger jag.

Christer Bergström ondgör sig i SvD över Hitlers och Speers projekt för Germania, den nya rikshuvudstaden. Die Grosse Halle med sin kupolspets 290 m över marken var nog i grövsta laget. Berlins sanka mark hade som Bergström förmäler inte heller tålt ett sådant bygge. Så om bygget blivit av hade man nog fått skala ner det. Så är det alltid när man tar projekt från papperet till verkligheten, vare sig det gäller design av bilar och symaskiner eller av hus och monument. Men det har liksom ingen betydelse här. När det gäller Hitler och nazism ska det peppras med negativa adjektiv. Då får man kulturpoäng. Öppet mål.

Albert Speers bästa projekt var antagligen ljuskatedralen över Zeppelinfältet vid partidagarna i Nürnberg. Detta var något kvalitativt nytt. Hans övriga verksamhet med rikskansliet i 30-talsklassicism och Germanias praktbyggnader är inte så epokgörande. Inte ens upprörande, som vissa vill ha dem till. Liknande risaliter, kolonner och fritrappor byggdes över hela västvärlden vid samma tid. Klassicism, remember. Den gifter sig även med viss funktionalism. Gunnar Asplunds statsbibliotek och annat är mer eller mindre i samma skola som Speer. Asplunds verk är ingen lobotomerad funkis utan en traditionsmedveten, lätt moderniserad klassicism. Speer för sin del var ingen reaktionär utan en man som tekniskt hängde med i sin tid.

Om man sedan ska hylla allt Speer gjorde, likt Leon Krier i hans "Albert Speer Architecture" (1987), det är tveksamt. Krier väckte onekligen debatt med sin bok. Men genom debatten sattes fokus på frågan hur mycket av Speerstilen som var unikt och hur mycket som var vid tiden vedertaget. Speer kommer alltid att vara kontroversiell genom sin medlemsskap i nazipartiet och sin roll som rustningsminister 1942-45, men om konstnären Speer är sista ordet inte sagt. Konst är en evigt pågående dialog mellan nu och då, skapare och mottagare. Och med dagens öppenhet för gångna stilar så kommer ett principiellt avståndstagande till allt vad Speer gjort ingen vart.

Relaterat
Grekland i uppror
Hur var Hitler?
Bild: detalj av Grosse Halle.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns faktiskt en hel del "nazihus" kvar, bara att det inte är byggnader man tänker på.

Deras finaste (iaf i politiska temer) byggnadsprojekt, om någon nu frågar mig, är nämligen inte de storslagna monument de ville bygga. (och bara hann bygga några få av) Det är att man byggde massvis av bostadshus. Det var ett statligt mål på sikt att folk i stort skulle få bo i hus(dvs villa) med egen trädgård utan att behöva ha en massa pengar. Vilket är nog så ambitiöst. Om Speer var inblandad på något sätt vet jag inte, han designade knappast husen, men kanske som politiker.

Även där finns goda saker att försöka ta efter, men det är svårt för många att ha två saker i huvudet.. Att man kan göra både bra och dåliga saker, och att världen faktiskt är gråskala och inte svartvit.

Sen finns det väl inte många bättre exempel på hur man skapar ekonomisk återhämtning heller, men det passar väl inte i dessa tider, nu skall man ju istället låna sig ur skuld på något sätt.

Svensson sa...

Vi hade ju i Sverige "egnahemsrörelsen", den kanske kom från Tyskland? Eller både vi och de fick idén från England kanske.

Det fanns fler arkitekter än Speer i Nazityskland. Jag tror wiki har något om "Nazi Architecture" där dessa listas. Jag försökte även goggla fler Speerhus som fanns. Det finns en del praktbyggnader i södra Tyskland, jag kommer bara inte på vad det heter (och kan därför inte googla). Ett visst nazihus med massor av pelare skyms idag av träd, man skäms för det. Det är bara politik och har inget med estetik att göra.