torsdag 27 oktober 2011

Gubbligan hängs ut, annat förtigs


"Gubbligan" är en bankrånarliga. Den äldste medlemmen är 70 år. Nu har de fått sina straff. Outtalat i det hela är att man skriver om dem eftersom de är svenskar. Kvällspressen publicerar glatt deras namn: Nisse Pistol, Ulf Nilsson och Peeter Pohla. Det har jag iofs inga problem med: dömda kriminella får stå sitt kast. Dock tenderar MSM att förtiga bild, signalement och ibland hela brottet om gärningsmännen har mer exotisk härkomst. dn svd svdexp ab ft

MSM har möjligen blivit lite bättre på sistone att nämna även invandrade brottslingar. Men tendensen är att skydda dem.

Varför?

Säg det. Man förtiger i alla fall gärningsmän som Henok Weire Fre, en eritrean som dömdes för våldtäkt 2007 i Boden, utvisades men sedan fick stanna - och begick en våldtäkt till i år, i Eskilstuna denna gång. Affe

Man förtiger Soran Safir som begått en våldtäkt i Danmark 2009; sedan sökte han asyl i Sverige som Lewar Zrar Ahmed.

Man förtiger fallet med afrikanen som tidigare i år attackerade och rånade 11-åriga Emilia i Haninge centrum.

Man förtiger eller tystar ner sådant som mordet 2010 på Elin Krantz, den brutala misshandeln 2009 av Emma Pettersson och mordet 2005 på Cajsa Jonsson.

Varför förtegs eller mörkades dessa fall? Varför vitpixlades gärningsmännen? Svar: de var utomeuropeiska och därför helgade av Sankta Massmedia. Hagamannen Niklas Lindgren däremot blev rikskändis och typiserad som "typisk vit man = våldtäktsman".

"Vad är verkligt? Det man ser och hör." Denna Spenglers utsaga om massmedia illustreras återigen med detta syndrom: vita gärningsmän hängs ut, utomeuropeiska gärningsmän skyddas. Således är det som om invandrares brottslighet liksom inte finns. Det blir en metafysisk fråga, en fråga om verklighetsbilder.

Relaterat
Det här är sjukt
Arkeofuturism

10 kommentarer:

Anonym sa...

Svensongalaxen är ingen galax, den är ett svart hål.

Svensson sa...

Surfa vidare då, jag tvingar ingen att stanna här. Och varna dina väluppfostrade vänner för denna sajt: den är kontroversiell, farligt, farligt...!

Anonym sa...

Den är inte kontroversiell, den är bara patetisk, du är en mycket olycklig människa , hunden skäller, karavanen drar förbi! När jag läser dig kommer jag osökt att tänka på Lao Tse, "De som vet talar inte; den som talar vet inte." Om mina vänner vet du intet, de är i likhet med mig minst av allt väluppfostrade. Du har inte ens förstått att vi är individer på gott och ont oberoende av hudfärg och härkomst. Stackars dig.

Svensson sa...

@Anonym: vilka av de fakta jag uppger anser du är fel? Jag vet mycket väl att även vita människor kan begå brott. Idag är det dock så att brott av invandrare förtigs. Sentimentet är sådant.

Kom inte och ge mig några moralkakor. Jag har läst Bibeln, Bhagavad-gîtâ, Platon och Aristoteles och utöver det umgåtts med folk från alla världens hörn. Jag är beredd att möta vem som helst och tala med honom som en medmänniska. Jag frånsäger mig dock inte rätten att protestera mot ett opinionsläge där våldtäktsmän bara hängs ut om de är vita, där västerlandets traditionella kultur målas ut som fascistisk och där sedvanliga värden som hus och hem, tro och trygghet framställs som suspekta.

Jag är beredd att bortse från hudfärg på vem det vara må. Jag tvivlar dock på att andra är beredda att bortse från min hudfärg. Överallt får man idag höra att det vita gör och gjort är dåligt. Det kallas visst antirasism.

Gio sa...

Anonym: Det du säger är bara "Alla lika, alla olika" - flosklernas floskel som bara de mest väluppfostrade, lydiga och integritetslösa kan kasta ur sig utan att skämmas. Och du förstår det inte själv! I det ljuset är ditt Lao Tse citat gruvligt ironiskt.

Anonym sa...

Allt du har läst har jag också läst och mer däröver. Jag har i likhet med dig också en fil. kand. dock inte i något så begränsat som indologi, även om jag förutom mina fyrtio poäng i vardera religionsvetenskap, historia och litteraturvetenskap, har tjugo poäng i sanskrit och jämförande indoeuropeisk språkforskning. Allt detta hjälper dock föga när hus och hem skall bli till mull och vad du kallar tro och trygghet skall åter bli till intet.
Vad du inte verkar förstå är att västerlandets traditionella kultur bygger på underkastelse, bonden under länsherren, länsherren under kejsaren, arbetaren under kapitalisten, alla andra folkslag under den vita rasen. Det är inte fascism naturligtvis, men en vidrig människosyn. Det är därför jag beklagar dig, det är därför jag är övertygad om att du i grunden är en djupt olycklig människa som i stället för kärlek hänger dig åt hat, hat mot allt och alla som skrämmer dig och hotar dig. Stranger in a strange land. Jag förstår att du gillar Heinlein, själv föredrar jag James Branch Cabell. Heidegger har ett uttryck som "Gelassenheit" , försök att förstå vad han menar med detta .

Anonym sa...

Gio, vad jag säger är; "Alla lika" Om en människa är god eller ond har inget med hudfärg eller härkomst att göra, utan det är ett moraliskt val.

Svensson sa...

Anonym 18.26: mästrande tonläge från en eldfängd intelligensaristokrat. "You take the moral high ground". Dialog är inte möjlig här. Sitt vackert, pelarhelgon!

Gio sa...

Anonym: Nej, alla är inte lika, alla tillhör ett sammanhang (familjärt, kulturellt, religiöst, etniskt etc) och det lämnar spår i hur individen agerar. Din naivt liberala föreställning om människan som en social atom som uppfinner sig själv kan ingen intelligent och fördomsfri människa ta på allvar. Påbjuden ideologisk fanatism är den mest motbjudande.

Burt sa...

@Anonym
Bokläsandet verkar ta upp lite för mycket av din tid. Testa att gå ut i verkligheten nån gång. Speciellt med ett öppet sinne. Du verkar faktiskt rätt insnöad.

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)