tisdag 18 oktober 2011

Man ska stå för det man gjort


Så fort en svensk är inför rätta utomlands är reaktionen: han är oskyldig! Låt honom komma hem! Det gällde till exempel den där ishockeyspelaren som var anklagad för misshandel i Grekland för några år sedan. Nu ser vi samma fenomen med Martin Schibbye och Johan Persson i Etiopien. Mer generellt så väcker fängslandet av svenskar ramaskrin, vare sig det gäller att vara fången hos gerillan (Danny Applegate och Tommy Tyrving), Bahreinsvensken eller Dawit Isaak. Familjära känslor väcks: Bring the boys back home! dn svd svd svd svd

När det gäller Persson och Schibbye kan man ju ställa sig en del frågor. Som detta att de illegalt korsade gränsen till Etiopien. Kanske var de präglade av den svenska policyn gällande detta. Dvs: kommer någon hit utan giltiga papper gör det inget, nej då blir man "papperslös flykting" och får ansöka om PUT. Man tas emot med stora famnen. Trodde Schibbye-Persson att samma sak skulle hända dem i Etiopien? Trodde de att det inte var något brott att ta sig in i landet utan giltiga papper? Man undrar ju.

Gränspassagen skedde i samverkan med gerillan. Gerillan har vapen. Schibbye-Persson ska ha poserat på bilder med dessa vapen. Det får mig att tänka på ledaren för vänsterns ungdomsförbund, Stellan Hermansson, som 1981 varit hos någon gerilla och där låtit fotografera sig som någon Rambo med ak beredd. Lär de sig aldrig dessa vänsterhjältar?

Schibbye-Persson anklagas för terrorism på basen av gerillasamröret. Vapenbilden blir då en indicie. Terroristanklagelser brukar i och för sig vara töjbara = oacceptabelt. Dock frågar man sig vad svenskarna trodde att de gav sig in på. De hade erfarenhet av utrikesjournalistik. Så for de till denna Ogadenprovins som UD varnat för inresa till. Så jag säger: Schibbye-Persson måste existensiellt ansvara för det de gjort. De har liksom inte ramlat från skyn. Att Etiopien sedan är en diktatur utan rättssäkerhet, vad ska vi göra åt det? Vi kan inte som USA intervenera med flottan och marinkåren.

Relaterat
Svensk fängslad i Bahrein: ingen reagerar
Vilks viktigare än Isaak

18 kommentarer:

Anonym sa...

"Sköt dig själv och skit i andra" mentaliteten tillsammans med "varför fan ska jag bry mig om att nagra journalister försöker visa pa orättvior och problem i världen" attidyd i en inte helt angenäm kombination....

Svensson sa...

Och du då, du bryr dig genom att sitta och nicka över dataskärmen. "Dygd utan ansträngning" kallar jag det.

Geo sa...

Jag måste faktiskt hålla med dig i mycket av det du skriver. Ditt inlägg skiljer sig en del mot mitt. Fast även jag är inne på linjen att: om de gjort sig skyldiga till något brott, då får de stå sitt kast. Bra skrivet av dig.

Svensson sa...

@Geo: tack. Fallet Schibbye-Persson är komplicerat. Privat tror jag inte att de åkte till platsen för att kämpa, strida, "begå terrorism". De var journalister i jakt på scoop. Men i processen har de hamnat i en gråzon där det blir svårt att försvara sig mot vissa av anklagelserna. De har erkänt sig skyldiga till illegal inresa. Vi får se hur det går med deras försvar mot anklagelser om aktivism.

DrEriksson sa...

visst har du rätt i att sverige inte direkt kan hota med militära interventioner. den kraften har vi inte, men du är ganska ensam om dina åsikter när hela den fria världen ställer upp mannagrant för journalisterna. även usa.
vi skickar årligen bistånd över 280 milj kronor till diktaturen etiopien... det om något är väl ett påtryckningsmedel?

Sen kan jag inte förstå hur du kan tycka att två journalister förtjänar 40 års fängelse bara för att de undersöker saker och försöker göra din och min värld till ett bättre ställe...

Svensson sa...

@DrEriksson: som jag sa i förra kommentaren är fallet komplicerat.

Jag har inte uttryckligen sagt att jag tycker de förtjänar 40 års fängelse. Jag sa att de måste ha vetat vilken gråzon de gav sig in i när de for till regionen med syfte att göra ett kontroversiellt reportage. Att då stå som fallen från skyn inför anklagelserna är lite naivt. Denna nyans måste få diskuteras, även om dagens svenska debattklimat inte lånar sig väl till nyanser.

Är det sant att vi ger så mycket bistånd till Etiopien är det såklart ett påtryckningsmedel.

Ja, USA trycker på här för att fria dem. De tryckte även på för att Bahreinsvensken skulle få fängelse istället för dödsstraff. Så bra då.

Anonym sa...

Det vore en enkel sak att skicka in specialförband och befria dom. afrikanska fängelser med dåligt utbildade vakter utan mörkerkapacitet. Då kan man hämta ut Dawit Isak också. Sen när länderna protesterar så drar man in biståndet. Och förklarar dom krig är dom välkomna upp till Sverige, första snön så ger dom upp. Problemet löst!

Svensson sa...

@anonym 9.54: detta är rätt inställning. Handlingskraft! Allt går bara man vill. Och kan. Och Sverige kan om vi vill, vi har en liten men god armé och vi har skarpa hjärnor i staberna. Och transportkapacitet. Och biståndet bör bli ett utrikespolitiskt instrument som du antyder.

Anonym sa...

Fattar inte hur du tänker?? Bara för att dom har klantat sig betyder det inte att vi ska glömma dom och låta Etiopien avrätta dom. Det är typiskt svenskt tänk "Jag skiter i allt och alla så länge det inte angår mig" hur hade du reagerat om du var i deras situation?

oskar sa...

Dawit Isaak är visserligen svensk medborgare - men han är även eritreansk medborgare. När personer med dubbelt medborgarskap befinner sig i sina hemländer är det inte UDs uppgift, eller rätt, att lägga sig i hemlandets hantering av dem.

Svensson sa...

@anonym 10.33: som jag skriver i kommentarsfältet så är denna historia invecklad. Jag anser inte att man ska strunta i Schibbye-Persson, jag anser bara att de gav sig in i en gråzon när de for till Ogaden och inte hade giltiga papper samt poserade med vapen.

De förtjänar mänsklig sympati men man frågar sig ju vad de förväntade sig av detta gråzonsbeteende. "Inget" tydligen. Det är naivt. Jag anser att de var naiva. Nyanser som dessa är svåra att få fram i demokraturen Sverige där alla ska tycka likadant. Stöd Dawit! Stöd Schibbye-Persson! Och gör du det inte är du omänsklig!

Svensson sa...

@Oskar 10.49: detta "dubbla medborgarskap" ställer till det. Man "har" egentligen ej dubbla medborgarskap, det är bara det att vissa stater (som Sverige) saknar paragrafer som förbjuder dubbelt medborgarskap.

Så vad som gäller för Dawit Isaak gäller även bahreinsvensken: hade vi inte tillåtit dubbla medborgarskap hade vi sluppit dras med honom, så att säga.

Utlandsboende utan Sveriges förmåner och beskydd sa...

Det är inte det att man inte ska bry sig om andra...men de är utbildade journalister som visste exakt vad de gjorde och förmodligen vad de riskerade. De har burit sig otroligt dumt åt i ett land som inte är snälla Sverige. Kan inte tycka synd om dom som tydligen även "lekt krigare" och låtit sig fotograferas! Ganska infantilt och farligt. En stekpanna till pannkakorna låter bra som solidaritet.

Anonym sa...

Dom har begått ett brott såsom tex. svenska knarksmugglare som sitter i fängelse utomlands.
Deras eget fel.
Fattar inte tjafset.
Hoppas inget belastar mina skattepengar.

Svensson sa...

Åsikterna bryter sig som synes i denna fråga. Från "stöd dem" till "I couldn't care less".

Vad det handlar om för framtida svenska utrikesresenärer, med sikte på zoner som UD avråder ifrån, är att "go all in" och inse att vi idag lever i en förkrigsvärld, ja möjligen en värld i krig. Kriget har börjat. Och associerar man sig då med gerilla och vapen måste man träda in i rollen som krigare. Något frikort för journalister i en krigszon är svårt att tänka sig. Säkert finns någon konvention som säger att krigskorrespondenter inte får beskjutas. Eller gör det? Hur som, det är krig idag och är man inte beredd att ta ansvar för vad ett besök i en krigszon medför, bör man stanna hemma.

Inte så att jag automatiskt tror mig gå fri från krig här i min norrländska stad. De följande åren blir intressanta med inslag som krig, svält, depression, åska, hagel och drivis. Join the fun, bejaka utvecklingen! "Går man med öppna ögon genom helvetet är det endast hälften så hett" som Gösta Borg sa.

Olof sa...

Om de har tagit sig in i ett land illegalt i sällskap med gerillastyrkor och det dessutom finns fotografier där de poserar med vapen, är det faktiskt inte särskilt konstigt om etiopierna tror att de är fiender.

Jag tror för övrigt att den där Stellan var hos en filippinsk gerilla och lekte soldat. Jag drar mig till minnes ett fotografi och en artikel i Kamratposten.

Svensson sa...

Tack Olof, filippinsk gerilla var det. Jag har för övrigt lyssnat på Hermansson IRL. Det var i gymnasiet, på Nolaskolan i Övik 1983 som denne ordförande i Kommunistisk Ungdom fick lägga ut texten, jag har glömt om vad. Om vapenbilder talades dock icke.

Johan sa...

I mina ögon är detta signifikativt för den nya klassens ställning. Politiker står över lagen (lex Juholt, bidragsfusk gäller inte för politiker) och journalister ska också stå över lagen som i detta fall. Då du redan tagit upp relevanta fakta om anklagelser tycker jag min fråga till journalisterna på aftonbladets chatt sammanfattar situationen bra, det var något i stil med:

'Har UD översatt åtalet så att folket inte är beroende av journalisters tolkningar?'

Svaret: 'Jag har läst åtalet och det är absurt och tunt som aluminumfolie.'

Så mycket för att slippa partiska mellanhänder...