lördag 26 november 2011

Gotiska Klubben är en joker i leken


I ett vitalt medieklimat behöver vi glimten i ögat, klacksparkar och brandfacklor. Det behövs en TRICKSTER som visar på märkliga saker. I Sverige idag spelas den rollen av Gotiska Klubben.

Han kallas Goten. Han har bloggen Gotiska Klubben. Och just när jag trodde att uppmärksamheten kring mig var över så kommer GK med en fråga till Johan Lundberg. Det är en detalj i sammanhanget, ingen affär, men den kanske kan roa er.

Mitt fall uppmärksammades på GK i veckan som gick. Svenska språket fick ett nytt ord tack vare GK: brunpixling. För övrigt har jag alltid gillat GK. Jag skrev uppskattande om den här redan i januari. Jag anser kanske inte att allt som står där faller mig i smaken men nog måste man medge bloggen är ett salt, en oslipad diamant. Och det är inte bara aktuell debatt och fräna vinklar. Tänk även på minnena från Beckomberga sjukhus, autentiska erfarenheter från ett Gotiskt Liv. Tänk även på följetongen om "Prinsen". Jag kan inte påstå att jag är någon mångkulturens anhängare, inte direkt. Men likt Goten kan jag tycka att umgänget med Mellanösterns söner ibland är roande. Det påminns man om när man läser om Prinsen.

GK innehåller ett och annat. Bara ett exempel: inslagen om konst och Markus Andersson. Goten balanserar det musiska med det politiska, det måste man för att ge bloggen mervärde.

GK:s läsare får sitt av aktuella debatter men de får också tillfälle att andas. Därför gillar jag GK.

Relaterat
Hommage till Gotiska Klubben
Kerubernas svärd
Botticini, "Tre ärkeänglar och Tobias".

6 kommentarer:

Goten sa...

Tack för dom orden, Svensson! De värmde.

PS Johan Lundberg blev så akut pinknödig att han tog bort ditt inlägg på Axess.

Jag ber om ursäkt för det, men det är viktigt att folk får upp ögonen för den typ av hyckleri som Lundberg representerar.

Det har egentligen inget med politik att göra, utan det notoriska döljandet av obekväm verkligehet tillhör klassisk 08-moral.

Alla på Expressen och Aftonbladet röker på 1980 - och 30 år senare går de ut med det i media.

Phuuu...att dom ens orkar gäspa...

Svensson sa...

Det gör inget att det inlägget försvann. Win some, lose some, it's all a game to me.

Vad det handlar om idag är att debatten bör normaliseras. Vi bör få ha det som i Danmark, vi ska kunna säga "islamister är inte välkomna här längre". Vi måste som i Norge få säga att invandrare dominerar i våldtäktstatistiken.

Om man som jag begär normalisering framställs man ändå som extremist. Det är jag nästan tacksam för. Jag menar, då framställs man ju som Hot Mot Demokratin i media (been there) och då får de en tacksam måltavla. Men jag ska i så fall bli ett rörligt mål, dancing like a butterfly and stinging like a bee. Jag välkomnar kampen.

Anonym sa...

Hehe, ditt ego har verkligen fått en boost av att du blev kallad "hot mot demokratin.."

En riktig rebell, livsfarlig samhällsomstörtare.

Och vilka var det du skrämde så till den milda grad, som du fick att darra? Var det pentagon? Eller kanske Kungahuset? Eller Säpo?

NEJ..

ÄNNU VÄRRE..

(trumvirvel..)

DET VAR..



Mittnytt.

Pff.

/Anonym 10:53

Anonym sa...

Dessutom är det kul att när du ska beskriva ditt sätt att kriga citerar du en Neger.

Som dessutom konverterade till Islam.

Kunskapsnivån är ofattbar.

/Anonym 10:53

Svensson sa...

Jag vet mycket väl vad Muhammed Ali gjorde. Jag är ju vidsynt som få, jag citerar folk från alla kulturer. Men du Anonym, du skulle väl stillatigande ha utsatt dig för den behandling jag fick...? Svt.se drar in Expo som i sin tur drar in Säpo, det är verkligheten. Men de som vill förtiga detta är för sent ute, affären är spridd över internet. Fria Tider har behandlat mig, Flashback har en tråd om. Undrar när vi får en tråd om "Anonym 10.53"...?

Detta var sannerligen ingen stor affär. Men det gällde principer, sådant som yttrandefrihet och värdegrundsterror. Och utöver det får man inte låta MSM bete sig hur som helst. Man måste ta kontroll över narrativet och slå tillbaka med de medel man har.

Det är så man måste göra. Den som vill kan ta lärdom. Blir man orättvist behandlad i en gråzonsaffär som denna är internet, Flashback och bloggar det bästa medlet att slå tillbaka.

Anonym sa...

Jo, jag får hålla med dej här, att dra in Säpo för att du skriver detta är ju helt ofattbart.

Det är utan tvekan snurrigt och förvirrat, men något hot utgör det ju garanterat inte.

Enda slutsatsen måste väl vara att foliehattsbruket är räytt utbrett i nationen tyvärr :)

Etiketter

A-Z (5) abb (4) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (234) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (286) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (60) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (52) poesy (47) politikka (170) pr (44) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (97) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (7) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)