fredag 25 november 2011

MSM hetsar till krig, jag gör det inte


En intressant diskussion kan föras idag: om krig i Mellanöstern och krig i mina böcker, om MSM:s journalister och min roll i det hela. svd dn dn

SvD:s Claes Arvidsson skriver om "mullabomben" som om den existerar. Och Expressens Mats Larsson tar till samma hotfulla språk:
Enligt diplomater som fått se rapporten så hävdar IAEA att iranska forskare experimenterar med kärnvapenstridsspetsar. Det handlar bland annat om datamodeller.

Rapporten tros också inkludera satellit bilder som visar en stor stålcontainer som IAEA tror används för att testa kärnvapen­explosioner.

De hetsar till krig mot ett Iran som föreges ha kärnvapen. Men de har ju inga! Larson nämner ju bara datamodeller, precis det som sägs i IAEA:s rapport. Iran bedriver visserligen ett hårt spel genom att ha sitt kärnkraftsprogram och "experimentera med kärnvapenstridsspetsar", men rätt ska vara rätt: Iran har inga kärnvapen och kan inte skjuta kärnvapenbestyckade missiler.

Mina belägg? Tja, se denna artikel med vidhängande videoklipp. Och USA:s National Intelligence Estimate (NIE) gällande Iran, Nuclear Intentions and Capabilities", sa: "A growing amount of intelligence indicates Iran was engaged in covert uranium conversion and uranium enrichment activity, but we judge that these efforts probably were halted in response to the fall 2003 halt" Källa.

Iran spelar kanske högt men det gör västvärlden också, bland annat dess massmedia. Jag skulle vilja säga: den som lever av krigshets ska dö av krigshets.

- - -

Massmedia är medskyldigt till Libyenkriget. Inte en avvikande röst hördes i MSM inför Libyen. Man fick gå till internet och sajter som Global Research. Detsamma kommer att bli fallet om Iran och Syrien nu anfalls. Jag har tvått mina händer; JAG har inte hetsat till detta krig.

Inte? säger då vän av ordning. Jag som skriver inlägg som detta och detta, som gett ut böcker som "Eld och rörelse", "Camouflage" och "Stridsmiljö 2500"? Är inte dessa krigshetsande nog? Dessa böcker om strid på kniven, anfall och reträtter, om operativ krigföring i när och fjärran, på jorden och i rymden?

Då kan jag svara: dessa böcker SKILDRAR kriget. De innehåller dock, så vitt jag vet, inga uppmaningar till krig. Jag utmålar inga emblematiska fiendebilder. I "Stridsmiljö 2500" krigar man mot saurierna, en art intelligenta, humanoida ödlor. Jag har undvikit att demonisera dem. De är fienden helt enkelt, en fiende som valt att bekriga människan. På slutet får de komma till tals via statschefen Rosso Fennek. Det är en oändligt humanare fiendebild än i Heinleins "Starship Troopers", för att nu ta ett exempel.

Mina böcker skildrar en operativ verklighet. När krig är förklarat så strider man. Soldater brukar göra det. De tar inte chansen att gå över till fiendelägret och kramas. Så ni kan vara lugna, "Stridsmiljö 2500" har inga scener typ "Enemy Mine" (1985) med Dennis Quaid och Louis Gosset, Jr: en rymdpilot störtar och hamnar på en öde planet med en saurisk fiende. Sedan lär de sig förstå varandra... Upplägget är hjärtevärmande men lite för goody-good för att roa mig. I "Stridsmiljö 2500" åter har armén beordrats att återta planeten Cressida, som saurierna rövat från människan. Därför lyder armén order och gör det. Inget snack! Man får en stridsuppgift och löser den.

Man strider. Men gällande aliens så nog finns det fler sådana i min story. I den framtid det gäller är människan allierad med några andra arter: attarcaner, sideranier, igoziler och clontarfer. De får också säga sitt.

Mitt budskap är alltså: jag skriver om krig men jag hetsar inte till det. Fokus ligger i aktuell roman på en soldat vid namn Yoshi Medon. Han går från menig till kompanichef och lär sig klara utmaningarna. Sedan innehåller boken även annat folk som krigskorrespondenten Nakajima Lupp, statschefen Dirosa Montell och annat löst folk. Jag hetsar inte till krig, inte heller mjäkar jag ur allt i goody-good-resonemang. Jag skildrar striden, jag speglar kriget.

- - -

Som sagt har jag gett ut "Stridsmiljö 2500". Den finns som pdf och epub-fil, se här. "Camouflage" å sin sida finns bara som pdf. "Eld och rörelse" är en pappersbok, utgiven 2007. I denna länk lottas friex ut, passa på! Den boken finns också som pdf, fri att ladda ner: gå hit. Så den som vill närläsa mina drabbande operationer har här ett digert material. Man kan säga att dessa böcker utgör en trilogi: "Eld och rörelse" var en novellsamling, sant, där hälften av boken är fristående berättelser. Men Eld och rörelse-berättelsen var som en kortroman. Det blir i så fall den informella del 1 i krigstrilogin. Del 2 blir "Stridsmiljö 2500", som är en sf-roman. Del 3 blir så "Camouflage" som utspelas på jorden. Likt "Eld och rörelse" är det inga kända länder som skildras, det är Terra Incognita från början till slut.

De tre böckerna är helt fristående men personligen ser jag dem som något av en enhet. Här säger jag, i skönlitterär form, det jag har att säga om strid, krig och operativ verksamhet.

Relaterat
Blogginlägg om "Camouflage"
"Stridsmiljö 2500"
Eld och rörelse: respons

Chris Foss, "El Alamein"

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är inte utan att man sneglar tillbaka på en svunnen tid där Zoroastrismen spred sin gyllene regel:"Goda tankar,goda ord,goda handlingar.Iranierna hoppar ju fortfarande över eldar på sin nyårsdag vid vårdagjämningen, ett firande med djupa rötter uppenbarligen.
/Marielle

Svensson sa...

Iran är ett inspirerande land i Mellanöstern, en både stats- och kulturbärande nation. Kyros, Dareios, Mitridates; löftena kunna ej svika. Partherriket, sassanidiska riket samt medeltiden med Firdausis Shahnameh, Abbas den store och det restaurerade Iran i nutiden: plutokraterna får en svår nöt att knäcka här. Det är en inspiration för envar nationalist.

Karpstryparn sa...

Och så antyder MSM att det är DU som hetsar, det är ju MSM som hetsar!

Goten sa...

Undrar vem som uppfann ordet "värdegrund" Måste vara ett geni.

Svensson sa...

@Stryparn: de hetsar mot oss och kallar oss hetsare. Om man skriver om krig är man en krigsgalning. De försöker ta språket ifrån oss men det ska inte lyckas.

Mina fiender ska aldrig hindra mig från att säga min mening. De ska inte kunna få mig till en stilnivå där jag ber om ursäkt för att jag använder ord som "kamp, strid, kulturkrig, offensiv" osv.

Svensson sa...

@Goten: även i försvaret tjatar man om "värdegrund". Soldater och befäl har tagit det till sig, de pikar varandra med "värdegrund, frågas" i tid och otid. Rätt åt dem dessa PK-fjollor. När fienden landstiger kommer de att sitta i gruppsamtal om genuscertifiering av sprängtjänsten.

Kristian sa...

Det finns mycket att gräva i om det magiska ordet "värdegrund".

Hoppas att det kommer en bloggpost om det på Svenssongalaxen.

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (235) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (170) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)