tisdag 15 november 2011

November


Det är en dag i november 2011. Det är milt ute gissar jag. Det var det i alla fall igår. Idag då? Jag har ingen termometer.
Det är november. Året är 2011. Inget har hänt, det är ett helt vanligt år. Saker som Breivik, Londonkravaller, MENA-revolt, Libyenkrig, Occupy Wall Street, Greklands och Italiens skuldkriser och annat, det är bara lappri. Snart ordnar sig allt! Back to normal!

Så jag ska inte orda om Förändringens Vind idag, om vad vi kan vänta oss framöver. Nej, jag ska ge diverse länkar till denna sajt, Svenssongalaxen. Det finns över tusen inlägg från de fem kalenderår som denna blogg varit igång. Under dessa år har jag emellanåt postat noveller. Här har jag till exempel en novell betitlad "Jul på Ryggebyholm", en story om ett besök hos en gammal bekant och vad det ledde till. Och här har vi novellen "Vetenskapens trollkarl", om en kristallteknikers vedermödor i ett stelnat, reaktionärt samhälle - vårt. Och här har vi en berättelse om ett möte med Mannerheim, om en finlandssvensk officer som sammanstöter med Legenden från Norden i en rysk tågkupé 1917.

När det gäller ARTIKLAR, sakprosainlägg så finns det sådant också. Denna blogg svarar på så skilda frågor som: Vilket är det mäktigaste science fiction-eposet? Detta. - Vilken är den mest tragiske hårdrockaren? Denne. - Vilka är de sämsta romaner jag läst, bilar jag sett osv? Dessa.

- - -

Jag bringar länkar, jag bringar rosor, jag skänker i av mitt unga vin. Det finns mer på denna blogg kan jag meddela, himla mycket mer. Det finns inlägg om hårdrockarna Maiden och Priest, om krigiska utflykter, om poesi, om film och TV med mera med mera...

Ja, det är inte klokt vad här finns. Bloggen är full av texter.

- - -

Bloggen är full av texter; man har helt enkelt inte tid att läsa dem alla.

Men för att ta några fler, och nu kör jag i listform:
. ett besök i stockholmskyrkor som Engelbrekt, Johannes och Högalid
. mina memoarer från Enköping på 70-talet
. min berättelse om när jag körde hit i mars förra året

Jag övergår nu från tal till sång, allt med syftet att länka och locka dig in i Svenssongalaxens innersta skrymslen och vrår:
Goddagens värld, jag är Svensson jag.
Jag är Svensson Kristusdyrkaren, Agajan äventyraren.
Jag är Yoshi Medon, stjärnsoldat,
jag är
Jenro Klao, mannen i staden -
pilgrim är jag, var säker på det.
Jag är Gimbu Tallion, kapten på skutan,
den skimrande kristalldrivna
Astrea som styr genom rymdens avgrund.

4 kommentarer:

Perra J sa...

Årets mest depressiva månad. Men den här gången känns det inte så (trots allt, måste man tillägga...)

Vad sägs om November Rain?

http://www.youtube.com/watch?v=U0XCCJ-Bwdc&feature=related

Svensson sa...

Din länk klickbar som Guns n Roses va? Jominsann!

Själv går jag i ett slags förväntan inför 2012 och allt som ska hända då, på gott och ont. Energihjöjning igång.

Perra J sa...

Jo minsann, GNR har gjort en del goa låtar, Civil War är en annan favorit, de trodde du inte om mig, va? (fast jag är mest en sån där Dylan-snubbe..)

Det här med klickbara länkar; jag klistrar ju bara in det här och då blir det inte klickbart, men det slår mig att man kanske kan "tagga" det med "a href"? Jag gör ett försök:
Kolla detta!

Svensson sa...

Exakt så, då blir det klickbart. Tack för den låten, kanske aktuell i och med all upptrappning just nu. Nej jag trodde ärligt talat inte du gillade GNR, där blev jag lite överraskad faktiskt.

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)