torsdag 24 november 2011

Radikala inlägg på denna blogg


Bloggen har fått fler läsare. Mina mellanhavanden med media har fått folk att söka sig hit. Ni kan följa Svenssonaffären här. Men i övrigt då, vad har jag att säga? Vad kan jag länka till för inlägg genom åren som är värda att läsas igen? Vad finns det på Galaxen som är radikalt och kontroversiellt?

Jag startade denna blogg för fyra år sedan. Redan från början skrev jag om politik. Här är ett inlägg om kungadömet, om det absurda i att kungen inte är krönt. Det var för mig en början kan man säga, en debatt-debut. Då visste jag föga om aktualitet, twingly och länkar till MSM men det kom med tiden. Ett annat tidigt inlägg är detta, om de psykiska mekanismer som gör att vi "värnar miljön". Nog ska vi värna miljön men det hela får ibland religiösa övertoner. Jag är själv positiv till religion men en materialist som tror sig sona sina miljösynder genom att panta flaskor, som tror sig frälst därmed, bör tänka om.

Riktig fart tog dock de kontroversiella inläggen i somras. Då började jag uttala mig om invandringspolitik. Här är till exempel ett inlägg om en våldtäktsman som fick stanna i landet "av ömmande skäl"... Och här är ett inslag om den berikning som sker i Malmö idag.

Men det finns mer brännande inlägg än så. Jag är ingen fin traditionalist som bara säger, "invandring är OK, etniska svenskar finns inte, nu ska jag starta en konservativ bokklubb"... Man måste ta tag i den heta potatis som etnicitet är och jag gör det här. Vanliga konservativa vill ju ha distans till oss radikaler, de vill utmåla oss som parias. Men etnicitet är satt på dagordningen. Reinfeldt har erkänt att etniska svenskar finns. Den som inte tar ställning till den etniska dimensionen, som blundar för massinvandringens alla<7em> konsekvenser, befinner sig andligt på semester. Vill du däremot komma in i matchen, gör det här.

- - -

I Europa diskuteras detta öppet. Holland kunde efter Fotyuns och van Goghs död skärpa tonen mot islamism. Danmark kan idag säga att islamister är inte välkomna i landet längre. I Sverige är dock tonen alltför dämpad. Men jag dämpar inte tonen: här är vad jag säger om islams sämre sidor. För att balansera kan nämnas att jag inte är fientlig till islam per se: låt MENA ha sin sharia.

Europa! Där pågår en idédebatt om framtid och dåtid och om etnicitetens roll i det hela. Den nämnde Guillaume Faye kallar sin ideologi arkeofuturism:den är en balansering, ja en rening av futurismen med arkaismen. Futurism är framtid, arkaism är det gamla; det moderna projektet har urartat och måste balanseras och berikas med synbarligen passerade idéer som blod och jord. Omslagets man, stående i ett sädesfält blickande mot en skyskrapa, säger mycket om vad det handlar om. Detta är debattens framkant, detta är framtidens metapolitik.

- - -

Jag har länge bloggat om den tyske författaren Ernst Jünger. Denne var likt Faye medveten om moderniseringens krafter, som i "Der Arbeiters" värld med sina verkstadslandskap, miljonprogramshus och teknostäder. Och det arkaiska dragets aktuella sida fann han i "Der Waldgang" (1951), i skogsvandrarens anarkiska position. Jünger fann likt Södergran "sanningen i skuggan av hallonsnåret", även skildrat av mig i denna biografiska essä.

Radikalismen lever. Och jag är inte ensam. Förra året höll en viss Julian Assange ett tal på Trafalgar Square. Han angrep media, han sa att de är medskyldiga i de krig som förs idag. De sitter på höga poster och hetsar till krig mot oskyldiga länder, nu senast Iran. Men då kan man säga: den som lever av krigshets ska dö av krigshets.

Relaterat
Jul på Ryggebyholm
Vetenskapens trollkarl
Gunno Gripenrede
Målning: "Thomas Cole, "Travel".

12 kommentarer:

Anonym sa...

Thomas Cole's målning beskriver denna rörelse.
En inre himmel. Inverterad himlakropp. Jord. Den svarta solen. Blodet.
En yttre himmel. Upplyning, modernitet. Eld.
Elden bringar Jorden till fullkomlighet, jorden smälter, kristalliseras. Kristall.
Vi är kallade till Kristallen. Kristall ingjuten i Kronan.
Kosmisk Konung.
.
Eldens arktyper (det röda solkorset som symbol):
http://www.paneuropa.org/
.
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Nikolaus_von_Coudenhove-Kalergi
.
Blodets arktyper (svart sol):
http://www.thule-gesellschaft.org/
.
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Stone
.
Vi är inbegripna i detta Krig.

Svensson sa...

Det är onkeligen en intressant målning. Det ser ut som en vattenyta i skyn bland annat.

Gällande troper som "Thule Society" etc så vill jag inte snärjas i något brännbart, mer brännbart än de marker jag redan beträtt. Men de tider vi är på väg in i blir brännbara ändå så Makterna torde skaka i sina skor, idag finns krafter i omlopp de inte kan kontrollera.

Anonym sa...

Det finns en författare som du inte skrivit något om på din blogg, Hermann Hesse. Min gissning är att du säkert uppskattar dennes böcker. Har jag rätt? /Non serviam!

Karpstryparn sa...

Kör på, Svennson, din blogg är bra och saklig.

Svensson sa...

Hesse: jag utesluter inget. En modern tysk som skriver om indisk filosofi etc borde ju vara min tekopp.

Men. Jag har två faktorer som fått mig att inte läsa honom än. 1) i en lånebok fanns en teckning av Hesses hand, och en ditklottrad anmärkning fäste sig: "Skriver som han tecknar: för mycket streck!" 2) en viss antikvariatsägare sa att han läste Stäppvargen som ung, och när han sedan återvände till boken var det för mycket "pojkrumsatmosfär" som han inte ville återse...

OK, man kan ha fel. Jag kan ha fördomar. Visst gillar jag tyska författare. Men sant är att de får inte vara för ordrika, så som Hesse kanske är. De får inte vara för mjuka. Jag har inte så mycket till övers för Thomas Mann som med sin "Bergtagen" är aktuell i nyöversättning. Mycket för många ord, för kåserande. Ska det vara tyskt ska det för mig helst vara skimrande metall i prosan som hos Jünger, Alexander Kluge och Max Frisch. Och i "RAF: texter"!

Men Hesses "Siddharta" kanske kunde vara något: hur man gör roman av en religionsstiftares liv. Jag menar, Basil Matthews' Jesusroman saknar ju visst sväng, Jesus var religionsstiftare likt Buddha, men Hesse kanske hade mer nerv i sin Buddhabok. Jag är i så fall försiktigt positiv till vissa sidor hos Hermann Hesse!

Anonym sa...

"Siddharta" är den mest läsvärda av hans böcker. "Glaspärlespelet" är ett försök till andlig suggestion som misslyckas. Hesse var inte en av de initierade, han stod utanför kristallen och tittade in beundrande och självbespeglande; hans vän Miguel Serrano däremot befann sig inuti kristallen och blickade ut.
Miguel Serrano bodde i Herman Hesses hus i byn Montagnola under sin politiska exil på sjuttiotalet. En sentida hyresgäst var den desperat religiöst sökande George Harrison i Beatles.

Svensson sa...

Hesse stiger i min aktning för var sekund. Jag kommer nog att kolla upp honom vid nästa biblioteksbesök. Han skrev iaf rätt korta och koncisa böcker har jag för mig, inga tegelstenar som Mann.

Anonym sa...

Jag kan även rekommendera "Narziss und Goldmund" samt "Klingsors letzter Sommer", två mindre kända verk av Hesse /Non serviam!

Svensson sa...

Hessa har som sagt höjt sin profil hos mig. Jag får ta och kolla in hans Wikipediasida. Och Klingsor får mig att vakna, jag gillar allt det där mytiska. Jag var på vippen att köpa Eschenbachs Parzifal och Wagners opera nyss.

Anonym sa...

Ja, när det gäller Parsifal kunde man skriva spaltmeter text. Jag har länge intresserat mig för Graal-myten, och läste Eschenbach tämligen nyligen, tillsammans med Evolas intressanta bok i ämnet.

Själv är jag något av en Wagnerian, så självklart tycker jag du ska lyssna till denna musik. Wagners Parsifal sätter jag bland de främsta, men min personliga favorit är nog ändå Tristan und Isolde (vet inte hur många utgåvor jag har på CD).
/Non serviam!

Anonym sa...

Hej,
tänkte bara rekommendera denna sida vad gäller info om Wagner's Parsifal:
http://www.monsalvat.no/
Välj mellan frames/no frames.

Här finns mycket att läsa, som jag tror intresserar dig. /Non serviam!

Fri pdf sa...

Tack för det Non Serviam. Här kan man klicka vilket jag ska göra snart. Jag funderade nyss på att köpa CD:n på CDON. Dirigenten Jordans version tror jag är bra. Men nu blev det julrusch så det får vänta. Annars har vi ju det här, en novell av mig på temat jag skrev 2007, aningen vanvördig. Men bra.