onsdag 16 november 2011

Regeringens framtid versus min


Regeringen har bildat en framtidskomission. De fyra partiledarna i alliansen ska "teckna en bild" av hur Sverige ska se ut 2020 och 2050. I all vänlighet: jag tänker inte leva i ert framtida Sverige. I'm way ahead of you; jag har redan skildrat mitt framtida ideal som heter Antropolis.

"Antropolis" är titeln på den roman jag gav ut 2009. I länken jag gav nyss finns pdf:en att ladda ner. Pappersböcker finns även. Maila mig på lennart.svensson24[at]comhem.se så skickar jag ett ex. Jag har en friex-kampanj nu.

Handlingen: Jenro Klao vandrar genom ett öde land. Han kommer vad det lider till en stad med en kyrkoruin, går in och lägger sig vid altaret och sover. När han vaknar inser han att detta är hans mål, detta är hans drömmars Antropolis. Genast tar han itu med att renovera templet och rycka upp staden ur dess skuggtillvaro.



Civilisationen är i spillror men Jenro Klao är en man med visioner för detta 2100-tal. Snart anländer en rad personer till staden för att dela hans vision - en militär, en präst och en tekniker - och med tiden står staden som nyfödd för deras blickar. Men därmed är inte allt frid och fröjd; det uppstår en konflikt mellan teknik och ande, mellan vetenskap och esoterism, mellan korpar och enhörningar och mycket därtill...

Så är det. Man kan säga: "Antropolis" är en filosofisk roman om en stad i framtiden, litegrann som von Harbous "Metropolis" och Jüngers "Heliopolis", och varför inte "Tider skola komma" av Wells och Samjatins "Vi". Men det är inte bara filosofi; vi får även följa Jenro Klaos göranden som historieprofessor i staden, vi får se honom bryta bröd med en rad gestalter, och vi får se honom lämna staden för en resa som blir avgörande för dess framtid.

ISBN 978-91-633-3887-8

Relaterat
Pdf:en till Antropolis
Recensioner
En Jüngerbok från 1949
Bilderna visar boken ifråga, A5-format i hårdpärm med klotband och skyddsomslag.

2 kommentarer:

Cello Jr sa...

Bäste Svensson,

en kort kommentar med anknytning till radikal-konservatismens gudfader, som inte ens jag som liberal fundamentalist kan förhålla mig okunnig eller neutral till.

Ett par lästips således:

Krigsdagböckerna (på Cavefors förlag)

"Psykonauterna", med dess hyper-intressanta reflektioner om droger.

I allmänbildningens tjänst,

Cello Jr (blamagegudens offer nr 2)

Svensson sa...

Tack för tips, men dessa böcker har jag redan läst och begrundat. Om Psykonauterna skrev jag här och om Krigsdagböckerna från AVK här.

Men tack ändå, det var rätt tänkt. Jag bloggade intensivast om Jünger 2008 men han är ännu en ikon för mig.

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)