lördag 19 november 2011

Svensson är riksintresse


Fredagen 11/11 avslutade jag min praktik på ett visst lärosäte. I onsdags 16/11 bloggade jag om det. För mig var då saken utagerad. Jag planerade att återgå till mitt liv med gourmetmatlagning, stärkande promenader och Tangerine Dream på kvällskvisten. Men där bedrog jag mig; TT läste inlägget och gjorde en notis om det och därmed blev jag plötsligt riksintresse. En massa nya läsare har dragits till bloggen och dem tänkte jag här informera lite om mig och mitt. Jag menar, jag har väl inte så mycket val. Jag kan ju inte frivolt tänka, "nya läsare får browsa bloggen bäst de vill", för det orkar ingen gissar jag. Istället är det mer servicemässigt att skriva ett nytt inlägg och posta. Och det är vad jag gör här, voilà. gp svt svt

Om jag ska presentera mig för nya läsare, hur görs det enklast? Tja, kanske med att säga: jag är författare. Jag debuterade 2007 med "Eld och rörelse". Den gavs ut på det egna förlaget Etherion. Men, frågar sig vän av ordning, har jag inte gett ut något på annat förlag? Har jag skrivit något som antagits av en utomstående redaktion?

Visst har jag det. Här har vi en artikel i Flygrevyn och här en novell i en antologi som kom i år. Här tänkte jag dock tala om en antologi som jag var med i 2009, "FEL Science Fiction". Mitt bidrag hette "Soldat i framtiden". Ett smakprov:
Soldaterna genomströvade parken. Man gick på två täter med 50 meters lucka. Det var en skenbart avslappnad tur i det gröna men någon söndagspromenad var det inte; man gick fram med lyhördhet. Minor skannades, via hörventilen noterades omgivningens ljud och med blotta blicken granskades terrängen på sedvanligt, rovsdjursaktigt vis. Reptilhjärnan var i funktion: ingen diskursiv verksamhet, bara registering av föremål à la sten – grästuva – torrlagd bäck – skogsdunge – horisont –

Detta är alltså ett citat ur min novell i FEL förlags antologi 2009, se bilder. Novellen skildrar det transartade tillstånd en soldat befinner sig när han är i zonen, när han går på autopilot, kopplar på det soldatiska sjätte sinnet.


Det hela utspelas i ett rymdkrig år 2478. Människan har anfallits av igozilerna, en art humanoida krokodiler. Reträtt och samlande av krafterna vidtar. Sedan tar vi tillbaks det som tagits från oss, som planeten Varro där novellen utspelas. Plutonchefen Jason Revel får en viss dag i uppgift att ta sig igenom fronten och slå ut en fientlig stab.

Man samlar och utrustar patrullen och ger sig av, når en viss park och där har vi citatet ovan. För övrigt är det q-granater och pulsvapen, svepelektron och nanokartor, parasollträd och lekkopalmer, allt man kan önska sig.

Antologin där texten ingår är slutsåld sedan länge. Men hav tröst; novellen ifråga ingår i en roman, ”Stridsmiljö 2500”, som du kan läsa mer om här. Den episod jag citerat ur i detta inlägg är kapitel 12, ”Patrull”. Vissa detaljer har ändrats såsom egennamn och årtal men essentiellt är FEL-antologins novell identisk med detta kapitel.

Så är det: man antog novellen, FEL förlag ansåg den vara värd att spendera papper och tryckfärg på. Så här skrev man om berättelsen på sin hemsida:
Lennart Svensson spränger sin text med testosteron i form av en rapportliknande redogörelse från ett slag bland många i ett storskaligt krig med infogade Napoleoncitat här och där samt fräcka vapen. Låter det för hard core? Inte alls! Svensson vet att underhålla och roa sina läsare lika mycket som han vet hur en militär rymdoperation kan gå till.


För att förtydliga: ni ser här avbildad en antologi jag medverkade i 2009. En pappersbok. En samling noveller av mig, Alf Yngve, Love Kölle och andra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade inte hört talas om den här bloggen tidigare utan fann den som alla andra på grund av den mediala cirkusen.

Jag har bara haft tid att läsa igenom det du har skrivit under november och finner det helt klart intressant och läsvärt. Du är både vältalig och bildad, och har uppenbarligen mer heder än de förvirrade kommunistiska och feministiska akademiker jag mötte under min tid på ett universitet.

Fortsätt skriv karl!

Anonym sa...

Jojo Krautrock på kvällskvisten.

Svensson sa...

Tack båda. Kampen fortsätter till tonerna av ljuv musik. Jag är inte nedslagen, snarast tvärtom. Let's play ball!

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (60) aktufall (20) alga (3) Andersson (2) Antropolis (20) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (98) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)