fredag 2 december 2011

Jag föddes i Åsele


Jag föddes en gång i Åsele, Västerbotten. En låt som etsat sig fast från denna tid är "Up, Up and Away" med Nancy Sinatra.

Jag minns mitt Åsele och jag minns denna låt. Det var på 60-talet detta. Jag föddes 1965, närmare bestämt i december 1965. Här ska jag varva minnen av mina Åseledagar med citat ur låttexten. Vi får se hur det går.
Would you like to ride in my beautiful balloon?
Would you like to glide in my beautiful balloon?
We could float among the stars together, you and I,
and we can fly - we can fly!

Jag minns denna låt från mina Åseledagar, min barndom, min uppväxt på Myrstigen där nere på Breviken. Där rådde alltid sommar, där gled molnen alltid förbi på en blå himmel, där stod gräsmattan alltid grön. En röd vattenspridare slogs ibland på, gräsmattan skulle vattnas, och då kunde det hända att man själv ville bada sig i detta sprudlande vatten. Det kallades "att springa i strilen".
Up, up and away,
in my beautiful,
my beautiful balloon...

På en lägda åt ena hållet, åt Bryggaregaten till, stod skrotbilar, såvitt jag minns gamla jänkare, djupblå lack och glassplitter på sätena. Lukt av galon. "Tures lägda" hette det. Intill fanns en stor sten, ett flyttblock, med vit kvarts insprängd i graniten. Vi kallade den för "Kartstenen". Mytologiska makter.

The world's a nicer place, in my beautiful balloon,
it wears a nicer face, in my beautiful balloon.
We could sing a song and sail along the silver sky,
and we can fly, we can fly!

Man såg på TV dessa dagar, i vardagsrummet med ryamattan och de ljusa ekmöblerna: Familjen Flinta, Anita och Televinken, Fenix 5 och Hylands hörna: La-la-li-la-la-la-la... Man var TV-beroende redan då; jag lärde mig läsa själv för att få veta vad som stod i TV-programmet sägs det, ingen annan gjorde det åt mig...
Suspended under a twilight canopy,
we'll search the clouds for a star to guide us.
If by some chance you find yourself loving me,
we'll find a cloud to hide us,
we'll keep the moon beside us!

Det var lycka, för evigt och evigt. Man behövde inte jobba, inte plugga: bara äta, skita och sova... Vi kunde ta bilen och hälsa på farmor ute på landet, alldeles intill, och vi kunde gå på "Platsen" och handla, kolla i gåtfulla rum som skoaffärn med sin läderdoft, och blomsteraffärn med sina exotiska växter och kvittrande undulater i en bur. Och gå på järnaffärn och kika på leksaksbilar i ett inre rum, kanske köpa en och bära hem i triumf: flower-power-Mustang, Rover 2000, Helgonets P1800...
Love is waiting there, in my beautiful balloon,
way up in the air, in my beautiful balloon.
If you hold my hand we'll chase your dream across the sky,
and we can fly, come on let's fly!

Men säg den lycka som varar. När jag var fem år fick jag veta att vi skulle flytta. Till Enköping, långt långt borta: bort från Per-Olov och Klas-Göran, bort från Björn och Lars, bort från Monica Christoffersson och alla. Och kartongborgen man fått med Disneylandböckerna, ja den försvann i flytten: sagans slott, för evigt förlorat - och därmed vunnet för evigt.
Up, up and away,
in my beautiful,
my beautiful balloon...

Relaterat
Kerubernas svärd
Bibliografi

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara uttrycka en allmän tillfredställelse med att du föddes!

PB

Fri pdf sa...

Tack för det :)

Anonym sa...

Har bara hunnit läsa 2 kapitel av din bok Antropolis(bråda tider på jobbet), men jag gillar vad jag läser! Plus att omslagen till både Antropolis och Eld & rörelse är snyggt utformade. Enkel, ren stil.

Det var tur att man passade på när du hade gratiskampanj, tack igen!

/Peter

Fri pdf sa...

Tack för det Peter, roligt att höra. Gratiskampanjen är över nu. Nu har jag bara Antropolis i bokhandeln (se här) samt Eld och rörelse som fri pdf här.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)