onsdag 4 januari 2012

Breivik ej galen...?


En ny psykologutredning har slagit fast: Breivik är inte psykotisk. Nähä. Men det går inte att säga så, inte i det komplex som är "fallet Breivik" som rör hela det norska samhället, ja hela västvärlden. Det kommer att bli strid även om denna rapport. svd dn exp
Fria Tider Fria Tider

Breivik är intressant som anarkistfenomen, "black swan event". Mer här där jag jämför honom med Princip och den amerikanske abolitionisten John Brown. De var alla terrorister vars dåd fick viss genomslagskraft. Så vad är att vänta? Ja, vad händer när man sår vind? Man skördar storm.

Vi lever i en intensiv tid. 2011 har som alla sett varit rätt händelsrikt. Mellanösternhändelser, ekonomiska stormsvalor, Breivik, OWS, eurokris och sydeuropeisk skuldkris samt lite engelska upplopp. Att i detta läge vända allt ryggen, sitta och uggla i sitt tjäll och ägna sig åt esoterismer kan vara lockande: att ta ledigt från verkligheten och läsa romaner och se filmer. Jag menar, visst kan man göra det, men om man väljer en opolitisk, post-politisk ståndpunkt idag gör man sig själv en björntjänst. Man måste vara med där ute, om inte på gatan så i alla fall på det virtuella barrikaderna och på Slagfält Internet. Så jag säger till envar dissident och regimkritiker: gör din röst hörd, gör inlägg på bloggar och i kommentarsfält. Dra nytta av det faktum att internet ännu är fritt. I morgon kan det vara förbjudet. Då kan islamkritik och problematisering av invandringsfenomenet vara kriminella. Traditionalism av Jüngers typ kan sitta löst.

Vi går intensiva tider till mötes. Kan då lite musiska intressen och filosofiska meditationer tjäna som batteriladdning och hämtande av krafter? Ska man recensera romaner och esoteriska böcker här emellanåt? Kanske. Men idén om humaniora som ”bara avkoppling” funkar inte längre. Varje handling idag är en politisk handling. Att avstå från att ta ställning är också ett ställningstagande.

Jag måste nog, tyvärr, säga som proggarna: allt är idag politik. Man behöver kanske inte sitta och surfa på DN.se 24 timmar om dygnet. O nej. Men vi lever idag i en intensivare verklighet, en spännande tid då allt slängts i stöpsleven och stora förändringar väntar. Det är ju det kineserna säger om detta år, 2012, Drakens År: ”Stora förändringar och förstörelse av det gamla”...!

Folk som ryckt på axlarna inför 2012 får det svårare och svårare. Jag tror inte ”världen går under” då men ett och annat utöver det vanliga kommer nog att hända.

Vad gäller Breivik har jag skrivit en del om detta fall. Jag har följt och kommenterat fallet från början. 30 juli skrev jag till exempel att Breivik var galen men att det var metod i galenskapen. Ungefär som psykologerna säger idag: han är kliniskt frisk. Utöver det är han en patologisk kriminell som lämnat samhället bakom sig.

31 juli skrev jag om Breiviks frimureri.

2 augusti gjordes en jämförelse mellan Breiviks manifest samt UNA-bombarens och Ulrike Meinhofs texter.

Relaterat
Ombord på ett brinnande rymdskepp
Detta inlägg har 118 kommentarer
Breivik och paranoia
Biografi
Kerubernas svärd

10 kommentarer:

Anonym sa...

Såg igår at Norska polisen konstaterat att Breiviks påstådda samarbetspartners var fantasier..

Fri pdf sa...

Just det. Breivik la ut en dimridå för att hålla polisen sysselsatt. Om Breivik sedan de facto är helt ensam - därom kan man tvista.

Jag menar, på Wikipedia kan man läsa om Breiviks besök i Vitryssland 2006. När jag nämner detta brukar foliehattarna börja ryka. Förmodligen får vi aldrig veta sanningen om denna Russian Connection. Men att vara terrorist kostar pengar och jag tror inte den misslyckade Breivik på egen hand kunde trumma ihop de miljoner han behövde för dåden. Enklare då att vigga pengar av någon aktivitetssugen säkerhetstjänst. My two cents.

Anonym sa...

Är det inte helt enkelt så att han har en rätt livlig fantasi?

Han verkar ju generellt gilla låssaslekar med sina påhittade uniformer osv

Fri pdf sa...

Breivik är en svårknäckt nöt. Manifestets självbiografi innehåller den sedvanliga portionen småljug och påbättring. Han lät ju också plastikoperera sig. Narcissism och herostratisk ryktbarhet. "Karlen är galen - kasseras" som det hette under en karolinsk mönstring. Faktiskt var Breivik kronvrak men han formulerade det som att han inte ville tjäna PK-regimen. OK...

Magnus J. sa...

"Varje handling idag är en politisk handling."

Det låter lite trist tycker jag. Men samtidigt kan jag ha den största förståelse för en sådan formulering. I takt med att vårt samhälle närmar sig "the point of no return" har jag själv allt svårare att se på världen omkring mig utan ett ideologiskt filter.

Beträffande Breiviks "tempelriddare" tror jag fortfarande att det är en organisation han skapade på pappret i hopp om att någon annan skulle inspireras till att skapa den i sinnevärlden. (Den mentala kraften i en föreställning blir så mycket större om vi tror på den som en verklighet, därför bluffen. Plus förstås att han ökade effekten av sitt terrordåd genom att utmåla det som bara det första i en serie.)

Fri pdf sa...

@Magnus J: jag vet, det kan låta väl stalinistiskt att säga att "allt är politik". Till exempel måste ju konst och musik måste ju få fortsätta finnas, även "onödiga yttringar", eftersom "det onödiga är nödvändigt".

Men man kan ju säga så här: allt är idag kontroversiellt. Även den som vill gå fri från tuffa beslut och ståndpunkter kommer att märka att det inte räcker. Att avstå från ståndpunkt är också en ståndpunkt.

Anonym sa...

Ja Brevik är stor och spännade godispåse och jag respekterar din expertis på området även om jag själv är av övetygelsen att karln är en Patsy, men låt oss inte tjafsa om det.
Enig däremot det fria nätets dagar verkar vara räknade och att vi borde använda den tidsfrist som finns kvar.
Däremot håller jag inte med dig om att esoterimens väg skulle vara en björntjänst. En ickehandling är ju också en handling som kan vara nog så effektiv. Mycket svårt att veta vad som är viktigast i längden. Det sägs ju att en fjäril kan sätta igång ett vulkanutbrott. Personligen håller jag på grävlingen i skogen. Den kan inte ens en stor björn rå på och den vet hur man gräver gångar under jorden.

Anonym sa...

Fan, jag gillar inte att vara anonym, det blev fel. Ovanstånde kommentar om grävlingen mfl, ska vara signerad.
Markus Andersson

Fri pdf sa...

@Markus Andersson: att ägna sig åt esoterism och dra sig undan, well, det ÄR lockande. Man kan väl säga: huvudsaken är att man har lite koll på dagens värld, att man vet att det är stormiga tider på väg, då kan man med bevarad värdighet dra sig tillbaka. Och leva i harmoni med naturen och hämta så mycket man kan av lokal producerad mat etc.

Vad jag med min kritik av esoterism tänkte på var skönandar åt new age-hållet som inte orkar ta ställning politiskt och som tror att man kan rida ut krisen med att bara meditera.

Vad gäller Breivik ogillar jag mannen för hans maniskhet, det blinda våldsanvändandet. En som medvetet gör sig till en titan, onåbar för moraliska regler och seder. Bortsett från det är han en kraft som satt det norska samhället i gungning och det är fortsatt intressant. Vad han representerar, inte vad han personligen är. Alltså att han kanske får rollen av en Gavrilo Princip för vår tid.

Anonym sa...

Tack för svar, koll på världen jovisst, bara man inte bara definierar koll som att ha koll på information/desinformation i media och ute på nätet och allt där emellan. Det största dramat utspelas alltjämnt ute på ängen där harens snabba språng bort från räven vittnar om en större sanning långt bortom människornas tjafs. Angående attentaten i Norge den 22 juli är vi oeniga. Jag är helt enkelt inte intresserad av Breivik eftersom jag tror terrorattentaten har andra rötter, men det är inte tid att tala om det nu.., världen står ändå snart i brand och mitt hopp står alltså till grävlingen. Jag tror han kommer stå pall den stora skogsbranden. Lika tjurig som alltid, kanske sotig och brännskadad kommer han alltjämnt titta ut ur sitt gryt när solen återvänder./ Markus Andersson

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)