torsdag 26 januari 2012

Dessa dagar


Nasa har tagit en bild av jorden. Den kallas "förbluffande". Och varför inte. "And the world is like an apple / hanging silently in space / like the circles that you find / in the windmills of your mind"...

För övrigt läser jag att Stig Vig är död. Han ledde bandet Dag Vag. Mina favoritlåtar med dem är "Samma sak", "Dimma" och "Hellre en raket": "Sätt mig på ett plan eller hellre en raket / jag drar iväg till en annan planet"... Se där, rymdtema även i denna nyhet. Den minnesgode läsaren noterar ju att jag började detta inlägg med en Nasa-nyhet. Sedan gick jag osökt vidare till Stig Vig, som gillade sf. Raketlåten antyder ju det. Och på singelomslaget läser någon, jag tror Beno Zeno, "Dömd planet" av Isaac Asimov.

Stig Vig hette egentligen Per Odeltorp. Han var en late seventies proggtyp som återförde glädjen i popen. Det var en dragning åt dansmusik, reagge och ska. Egentligen helt väsenskilt från kompisarna Ebba Grön som man turnerade med. Men de kompletterade varandra: här baktakt och Thore Skogman, där punk och misär.

Jag publicerar dessa dagar en följetong på bloggen. Den handlar om Sverige. Del 1 finns här. Det är Sveriges historia som rullas upp i evokativa inlägg. Subtemat är Sverige existerar, Sverige är ett sedvanebegrepp, man behöver inte problematisera varje grästuva. Läs om Birger Jarl, Gustav Vasa, Rolf Krake och andra. Jag planerar att köra inläggen kronologiskt, redogöra för förloppet från Hedenhös till idag. Sedan kanske jag kompletterar med studieresor, bakgrundsfakta, specialstudier och annat. Eller så bloggar jag om något helt annat. Vi får se.

Relaterat
"Sverige" är ett sedvanebegrepp
Skiffy baby
Grekland
Gustav Vasa
Swedenborg
Bilden av Kanalen togs i mitten av december. Nu har vi lite mer snö.

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (4) abbX (1) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (10) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (61) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (171) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (99) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (8) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)