söndag 26 februari 2012

Bildreportage: Ullångers kyrka


Jag är där ute, i verkligheten, spanar, tar bilder och rapporterar. Allt för er skull, kära bloggläsare. Nu handlar det om en kyrka i Norrland.

Förra året vid den här tiden sökte jag ett jobb. Det var på den så kallade "Kustladan restaurang och camping". Jag fick inte jobbet. Men folket som höll i det hela var trevliga. De skjutsade mig till Ullånger efteråt så att jag kunde ta bussen därifrån. Jag bad dem släppa av mig vid kyrkan så att jag kunde kolla in den.

Den var låst. Men exteriören var värd att se den med. Kyrkan är medeltida men renoverades under tidigt 1900-tal.


Jag har inget mer att säga om denna kyrka. Här är ett liknande reportage, från stans kyrkogård. Nu byter jag ämne. Jag tar tillfället i akt och berättar lite om planerna för bloggen.

Serien om Sveriges historia kommer att fortsätta. Senast jag skrev hade jag hunnit fram till Palmes död. Därmed återstår endast 25 år av nutidshistoria för att få tidslinjen komplett. Men det finns ju så mycket att fördjupa sig i. Så det blir nog till att gå tillbaks och belysa dunkla punkter framöver, kolla in intressanta detaljer jag förbigått under krönikeskrivandet. Krönikan har haft sina essäistiska inslag så formen medger att jag skriver om ditt och datt framöver, allt inom ramen för Sveriges historia.



Vad kommer jag mer att blogga om då? Några fler inlägg typ det jag hade igår, med länkar till gamla Breivikare, kan tänkas. Media lär ju skriva massor om honom framöver. Rättegången är i april. Då ska jag nog vara med och dra trafik till bloggen. Och belysa fenomenet Breivik, som jag har 36 inlägg om att citera ur.





För övrigt har jag ingen policy för bloggen. Jag skriver om vad som faller sig. Aktuellt och kontroversiellt. Eller bara välskrivet i största allmänhet. Eller bara texter av typen "nu ska jag gå ner i tvättstugan". Inga regler finns. Detta är min hobby.

Men vad gäller dagens läge så behöver jag nog inte tvätta. Det gjorde jag igår. Jag handlade även. Så jag kan lugnt se dagen an med slösurf i cyberspace. Eller läsande av en bok, kanske "Metaphysics of War" av Julius Evola. Den speglar mycket av den bushido jag vurmar för. Soldaten i strid befinner sig på en högre medvetandenivå, klarvaken och beslutsam. Strid är en andlig disciplin. Den som strider för materiell vinning är en gnidare. Bhagavad-Gîtâ har sagt allt. Evola citerar denna urkund gång efter annan. Det är den ariska krigarstilen helt enkelt, speglad i romersk devotio, fornnordisk krigarsed och den svenska bushido som skrivit historia vid Narva, Breitenfeld och Lund.


Relaterat
Svensk krönika, del 30: efterkrigstiden
Breivik var norrman
Bhagavad-Gîtâ
Härnösands kyrkogård
Konspirativt beteende: det nya normala

3 kommentarer:

Anonym sa...

Angående söka jobb, titta på www.traineesodranorrland.se vilka får dessa jobb?? nu duger inte universitets och högskoleutbildningar längre utan ha en annan hudfärg,ett annat språk och en helt annan kultur då kommer du att gå långt.

SD 2014

Fri pdf sa...

Så är det nog. Man kan säga: eliten gynnar särintressen, allt för att slita sönder landet. Vilka sedan dessa särintressen är bryr de sig inte om, målet är bara att riva ner och förstöra traditionella strukturer, sedvana och kontinuitet.

Man gör allt för att alienera majoritetsbefolkningen, allt för att göra oss främmande för varandra som Thomas Nydahl sa. Målet är att förgifta samtalet, förstöra den normala samtalstonen i debatten. Men kulmen är passerad nu, eliten känner av att folk kanske fått nog. Ingen gör om Mona Sahlins besök i moské iförd slöja, ingen politiker talar längre om multikulti, ingen politiker vågar längre vara öppet svenskfientlig. Se och lär, saker har hänt i det tysta. Iofs fortsätter massinvandringen också i det tysta men snart går nog inte ens det längre.

Anonym sa...

Skriv gärna till kommunpolitikerna innan censuren slår till. Vissa politiker svarar aldrig, L-G Hultin kommunisten är dock duktig på att svara. http://www.harnosand.se/kommunen/politikochdemokrati/medborgardialogen/fragepanelen.4.6b2de13212cae8633718000326.html
SD 2014

Etiketter

A-Z (5) abb (4) ahma (6) aktuellare böcker (56) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (234) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (6) bing (286) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (4) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (2) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (3) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (1) ipol (47) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (31) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (60) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (52) poesy (47) politikka (170) pr (44) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (97) small candies (137) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (7) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)