tisdag 28 februari 2012

Breivik: mina inlägg 2


Protest i England: "Occupy the Stock Exchange" heter rörelsen. Först tältade den vid börsen. Sedan kördes den iväg. Då kamperade man vid S:t Pauls Cathedral. Det var kanske lite synd, det drabbade kyrkan. I morse vräktes man. Men jag sympatiserar till viss del med denna rörelse. Man måste få protestera mot turbokapitalism och dyrkan av tillväxt-tillväxt-tillväxt. Man är i vart fall en fredlig rörelse. Det är folkstyre: att gå ut på gatorna och säga sitt hjärtas mening. En viss Breivik ansåg dock att folkstyret är dött. Propaganda har ersatt information, hjärntvätt har ersatt dialog. Då såg han sig tvungen att ta till våld. Jag fördömer det, jag störs av denna norske trä-titan, men indignationens tid är förbi. Det är dags att analysera, citera och se tillbaks på vad jag skrivit om mannen.

Här hade jag en översikt över mina första inlägg om Breivik, tre stycken. Jag var igång rätt tidigt; Utöya skedde 22/7, mitt första inlägg var från 28/7. Men nu går vi vidare i översikten.

Vidare! Mitt fjärde inlägg gav en bakgrund till frimurarna som Breivik var med i. Mitt femte inlägg fick många läsare. Det var "Breivik-testet" som skulle utröna hur lik gärningsmannen man var. Själv fick jag in en del träffar, som det att Breivik sysslade en del med vapen:
Själv har jag inte rört ett vapen sedan jag muckade 1985. Det hindrar inte att jag skrivit en del om våld. Dock ej mord och terrorism, fastmer krig och väpnad konflikt.

Ännu en beröringspunkt kunde vara intresset för "Sagan om ringen". Denna länk berättar ju om att han planerade att ha soundtracket till trailern till "Sagan om de två tornen" på repeat i sin ipod under dådet. Jag har hört låten och läst boken, ja alla tre. Vad gäller låten så är det ju lite ruggigt. Jag hade hört den innan, många har gjort det, den har använts i trailers lite här och var på Youtube plus i filmer som "I Am Legend" och "The Da Vinci Code". Motvilligt erkänner jag att denna låt är dramatisk som få. Nu blir den dessutom associerad med mord. Stackars Clint Mansell som komponerat den.

Tolkien intresserade ABB. Jag har skrivit om Tolkien här. Fantasygenren i stort intresserar mig, se här till exempel - ett 115-sidigt manifest av min hand i sagans form. ABB:s "2083" har över tusen sidor men han kopierade ju en hel del; detta och andra Svenssonopus jag länkat till har jag skrivit helt själv.

- - -

Vad hände sedan? Hur gick jag vidare? Jag tog en mental paus i inlägget den 2 augusti. Jag tyckte att de döda började komma ur fokus. Jag skrev:
77 människor har ljutit en våldsam död. 77 människor har stupat, mördats. 77 människor har ryckts bort från livet av en galning.

Jag kommer osökt att tänka på Clannads låt, temat till TV-serien "Harry's Game". Den sjungs på iriska men jag har alltid tolkat refrängen som mourn the dead, "sörj de döda". Det är i alla fall vad man måste göra nu, sörja de döda. Clannads låt är för sin del mycket suggestiv. Den måste höras, kan inte beskrivas.

Sorg och vrede svallar efter attentatet. Något liknande dåd kan jag inte åminna mig i Nordens historia. Ett massmord, ett planerat dråp av över 70 personer. I fredstid var det länge sedan ett sådant dödande förekommit på våra breddgrader.

Dådet är exempellöst.

Inlägget fortsatte med att jämföra Breivik med andra terrorister, som Ulrike Meinhof och UNA-bombaren Ted Kaczynski. Jag nämnde en del som skilde i kontexten för denne Kaczynskis dåd jämfört med Breiviks:
UNA [= Kazcynski] slog till i ett mindre krispräglat samhälle, det av år 1995. Då hade vi varken sett 9/11, dotcomkraschen, 2008:s finanskris, peak cheap oil-debatten eller USA:s monumentala budgetunderskott. 1990-talet var en fredlig parentes mellan kalla krigets slut och "kriget mot terrorismen". 2010-talets utsikt är mycket blekare: vi inser idag ihåligheten i pappersbaserade valutor (Zimbabwedollar, US dollar, euro), ädelmetaller ses som det enda säkra medan börserna viker och olje- och råvaruförsörjningen är oelastisk. Än finns det mat i affärerna men att hamstra och "preppa" (prepare yourself for the worst) är en nationalsport i det tysta över hela västvärlden, även i Sverige.

Frågan om tidsanda förde jag vidare i jämförelsen mellan Breivik och Ulrike Meinhof:
Detta med tidsandan, tidsläget, gör att effekten av Breiviks dåd skiljer sig även från Baader-Meinhof-ligans mordturné. Baader-Meinhof ville bekämpa den USA-imperialism man såg i Vietnam och i amerikansk närvaro i Tyskland. Att sedan Vietnamkriget slutade och majoriteten av tyskar ville ha US Armys närvaro som stöd mot ett aggressivt Sovjet, i en tid när status quo dessutom gav gemene man ett rätt gott liv, gjorde att inget som helst stöd fanns för Baader-Meinhof hos de breda massorna. Boken "Ulrike Meinhofs förbjudna tänkesätt" (Cavefors 1976) gav förvisso förläggaren problem här i Sverige men utöver det tror jag inte Ulrike Meinhofs samlade krönikor hade sådan sprängkraft. Visst hade hon rätt i tankefoster som detta: "Om stadsgerilla dödar en människa är det terrorism, om USA dödar tusentals är det statsnytta". Men hennes bok och vänsterpräglade "befrielseteori", hennes och andra RAF:ares idé att våldsdåd skulle visa samhällets förtryckarnatur varvid folk skulle resa sig i revolt, fungerade inte. RAF dog i Stammheim 1977 och med den vänsterterrorismen.

Det var alltså ytterligare några av mina 36 inlägg om Breivik, nr 4-6 för att vara exakt. Inlägg 1-3 länkades och citerades ur här.

Relaterat
Breiviks profil: sf och terrorism
UNA och Meinhof
Bibliografi
John Brown, Princip, Meinhof...
När Cavefors gav ut Ulrike Meinhofs böcker
Bild: Östra Kanalen

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)