tisdag 14 februari 2012

Lennart Svensson





Man måste kontrollera sitt narrativ, berättelsen om sig själv. Det gjorde denna affär tydligt. Man måste även kontrollera bilden av sig själv, den ikonografiska framtoningen. Därför detta inlägg. När man googlar mitt namn ska det inte komma en bild på "en gymnaiselärare i Örkelljunga" utan, helst, författaren vid Västra Kanalen i Härnösand.




Jag föddes i Åsele i december 1965. När jag låg i Uppsala läste jag indologi och tog min fil kand. Det var 1995. Sedan slog jag mig på skribentverksamet. Den resulterade i artiklar som denna. Mina första skönlitterära texter publicerades i Magasin Provins 1999: "Åselehaiku".

Sedan gav jag ut en rad böcker. Novellsamlingen "Eld och rörelse" är en personlig favorit. I romanväg har det blivit verken "Antropolis" och "Till Smaragdeburg". Förra året ägnades dels åt bloggandet, dels åt publicering av noveller som denna. Innevarande år har sett den i bloggosfären unika följetongen om svensk historia, del 1 här, del 26 här.

Vad gäller framtiden så är den redan här. Alla mina verk finns som fritt nedladdningsbara pdf:er. Se här. Mer generellt kan man säga att jag är en Norrlandsförfattare och Norrlandsbjörn, en svensk vurmare och svensk idkare. Författare av idag brukar ha beröringsskräck med det traditionellt svenska. Vi kan kalla det svecofobi. Detta begrepp lanserar jag idag. Jag har hittat på det, kungör det över stad och land mina bröder... Jag menar, kallar man islamkritiker för islamofober så ska man nog kunna kalla kritiker av det svenska för svecofober...! Svecofob, svecofobi alltså: det är bildat av det latinska ordet för svensk, sveco. Jfr sveco sum, jag är svensk.


Svecofobi existerar. Svenska författare i gemen är svecofober. De skulle hellre ta gift än att offentligt erkänna att de gillar det traditionellt svenska eller att de vill värna det svenska i form av dess kultur, traditioner och etnicitet. Nåväl, Henrik Johansson och Lars Holger Holm är undantag här, det tror jag mig veta. Samt Herman Lindqvist. Men ta annars vem som helst som kallar sig författare i detta land: alla hatar Sverige. Det är en veritabel nationalsport. Alla avkrävs sitt Sverigehat i gammelmedia. Annars är det slut med kontrakt, cocktailpartyn, tv-soffor och medlemsskap i Författarförbundet. Det kan låta överdrivet men svecofobin råder, den utplånar allt i sin väg.

Allt...? Nej inte mig. Jag är inte svecofobisk. Jag värnar och skildrar det traditionella Sverige i följetongen som löper nu. För övrigt är mina verk präglade av implicit whiteness: när vi ser Jenro Klao gå runt i Antropolis så är det underförstått ett slags västvärld det rör sig om. Inflytanden från annat finns, jag är indolog och har läst om all världens kulturer, men jag värnar mitt västerländska arv och låtsas inte vurma för sådant som är mig likgiltigt.

Den pågående följetongen är min första längre text om det traditionella Sverige. Annars kan min världsbild sammanfattas i ledorden traditionalism, heroism, esoterism.









Relaterat
Dra åstad till SF-Bokhandeln och köp Antropolis
När man hetsade till krig mot Iran
Carlos Castaneda
Camouflage
Stridsmiljö 2500

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är bilderna manipulerade eller bemödar du dig om att se likadan ut på de flesta fotografier? Vill du kanske göra ditt ansikte, försett med en ganska sträng uppsyn, till ett "varumärke", indikerande att "Här behandlas allvarliga frågor"?

PB.

Fri pdf sa...

Bilderna är medvetet som de är. Man kan väl säga att filmstjärneleendet är ute. Nu gäller rigorism och hårda bandage. "Optimism är feghet" som Spengler sa.

Det är tidens melodi. På lite längre sikt kan nog mänskligheten se en ny gryning. Men de närmsta åren blir tuffa tror jag, tuffa jämfört med den fredliga, välnärda nivå som rått i väst de senaste 65 åren.

Helena Palena sa...

Rätt kul! Du seglar i samma division som Strindberg när det gäller att dra på munnen. Det gjorde han aldrig på bild. Man gjorde inte så på den tiden men Strindberg hade också dåliga tänder. Det hade man på den tiden. Nej, det finns inte så mycket att skratta åt egentligen. Vårt lilla fosterland behandlas illa. Strindberg älskade sitt land även om kultursnobbarna jagade och var avundsjuk på honom Hånade och häcklade honom. Men han var trogen sina ord.

Fri pdf sa...

Strindberg stiger i min aktning för var dag. Nu, inför Strindbergsåret har DN:s Nathan Sachar skrivit om vilken elak person denne var. So what säger jag, det är texterna som räknas, verken.

Och det är sant Helena, det finns inte mycket att dra på munnen åt i vårt land idag. Men nu ska vi ändra på debattklimatet och göra det möjligt att börja diskutera problemen. Det går inte idag, det finns en låsning i debatten.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)