onsdag 21 mars 2012

Ännu en dag


Ännu en dag. Fridens liljor: "another day, another sunset"... solnedgång ja. Men nu är det soluppgång. Och jag sitter här i gryningen och ser ut över min blogg. Den har varit igång i 4 1/2 år vid det här laget. Nya ämnen tillkommer hela tiden och blir del av den summa som är Svenssongalaxen.

Vad skriver jag om då? I januari skrev jag till exempel om svensk historia. Här kan ni läsa om frihetstiden, här om Karl XI och Karl XII och här om Gustav II Adolf.

Det var allt ena stormaktsmässiga inlägg det...! Men jag har skrivit om modern svensk historia också. Som efterkrigstiden, utvecklingen under 1800-talet och Karl XIV Johan.

Och för diggare av det forna Sverige har vi dessa inlägg:

. Sverige, del 1: svioner är svear

. Sverige, del 2: Ynglingasagan

. Sverige, del 3: Rolf Krakes saga

. Sverige, del 4: Bråvalla slag

. Sverige, del 5: Ragnar Lodbrok

In alles är detta en svensk historia med traditionell vinkel. En historia som inte ber om ursäkt. En historia som säger att Sverige existerar, har gjort det sedan Hedenhös och kommer att fortsätta existera - om vi som traditionella svenskar vill det.

- - -

Det om detta. Jag har på denna blogg även skrivit om science fiction. Jodå. Som denna tråd om Philip K. Dick. Han var en genuint stor författare, en författare med en speciell röst. En författare som också förmedlar lite godhet bland alla cynismer och eländen som 1900-talsprosaister tenderade att skildra i denna Kâli Yûgas sista tid. På en lägre stilistisk nivå, men samtidigt på en högre mytisk, befinner sig Frank Herberts "Dune". Jag upphör aldrig att fascineras över sandmaskar, drogen melange och religiösa sekter i hans avlägsna, galaktiska framtid.

Så är det. Denna blogg innehåller litegrann av varje. Ska man uppehålla sig i det spekulativa lägret kan man även nämna Robert Holdstocks "Mythago Wood" skildrar hur en forskare dras in i en skog inpå knuten, ett tillhåll för mytiska varelser, tomtar och huldror: the deeper you look into it, the deeper it looks into you. Denna recension rekommenderas starkt, denna bok är unik: en fantasyroman med ett bärande idéinnehåll, Jung och arketyper och skogsäventyr. Det kan inte bli bättre än så här.

- - -

Det finns mer fantasterier än så på Galaxen. Ta till exempel denna titt på Jüngers "Der Arbeiter" och dess kyliga teknovärld. Sedan kan vi ta ett inlägg om Campbell-skolan inom science fiction med Heinlein, Asimov, Niven och andra.

När det gäller fantastik har jag även skrivit om arkaiska andar som Clark Ashton Smith och Frank Herbert.

- - -

Men bloggen innehåller annat också. Här är ett inlägg om diktformen transpiranto, en gång ett av bloggens populäraste inlägg.

Nu ger jag er tre spridda inlägg. Detta är från 2007 och handlar om ICA, om att vara en "ICA-människa", föranlett av den kris företaget upplevde då. Det gällde gammal (eller inte så gammal) köttfärs.

Här recenseras "Karolinerna" av Heidenstam. Den är koncis och ganska lagom. En klassiker.

Och härmed lite musik, en recension av Jimi Hendrix "Axis Bold As Love".

- - -

Här finns något för alla. Den som vill läsa om Mellanöstern och få lite geografisk och historisk bakgrund har kommit rätt. Vad sägs om ett inlägg om Israels krig 1948-1973. Här skriver jag om Mellanösterns geografi, om dess gränser från Atlanten till Hindukush, från Kaukasus till Arabien. Och här ser jag det hela lite mer historiskt med tillbakablick på Perserriket, Alexander, Kalifatet och annat: Mellanösterns geopolitiska historia.

- - -

Jag får lust att sluta på en kulturell not. Härmed diverse musiska makter på bloggen:

Min favorittråd, den om Åke Ohlmarks. Jag brukar klicka på den här när jag behöver muntra upp mig

En rätt fet artikel om folkrätten i krig

En tråd med mina memoarer

En tråd om epos som "Beowulf" och "The Rime Of The Ancient Mariner", exempel på bloggens kulturella djup

Relaterat
Ur Safranski: Nietzsche och religionen
"Jag älskar dig, O evighet"
Kerubernas svärd
Människan och tekniken
Ernst Jünger: An der Zeitmauer
Bild: Emerald Bay, någonstans i Amerika

Inga kommentarer: