torsdag 8 mars 2012

Breivik: mina inlägg 6


Jag har skrivit ett antal inlägg om Breivik. Inför rättegången i april citerar jag valda delar ur dem. Jag kallar serien "Breivik: mina inlägg". Idag är det sjätte delen och jag ska återge en analys som ingen annan i det här landet gjort. dn
Fria Tider

Den 26 september förra året benade jag ut på vilket sätt Breivik är galen. Det hela är ett pussel. Men EN aspekt av det hela är militarismen, soldatismen om man så vill. I detta formellt fredliga samhälle ansåg sig Breivik vara en soldat i kampen mot multikulti, islamism och kulturmarxism. Jag kallade inlägget "Nyckeln till Breiviks galenskap".

Det gjorde jag. Vad skrev jag då? Vad hade jag att säga om hans soldatiska virrvarr? Jo detta:
[Breivik] ansåg sig vara en soldat i krig. Nyckelhändelsen som fick honom att ge sig in i den krigiska gråzonen var när Nato tog ställning mot Serbien 1999. Breivik såg det som en krigsförklaring. När Serbien ville fördriva sin muslimska befolkning ansåg Breivik detta var befogat, och när Nato motsatte sig detta så var måttet rågat. Detta gick inte an, detta gick emot Europas intressen ansåg han.
Jag skrev än mer. Jag skrev detta:
När man läser Breiviks dagbok ser man ett och annat i samma stil. På s 855 säger han sig till exempel vara lycklig: ”I have never been happier than I am today”. Hans motivation inför dådet är hög. En soldat som ska ut i strid – det är den glädjen han känner. Martyriets lockande glans. Det är en oblandad glädje: ”like bridegrooms going to meet their brides”, så som Enoch Powell beskrev stämningen när han skulle ut i andra världskriget. På annat sätt kan jag inte se det.

Breivik ser sig som soldat i krig men omvärlden är formellt fredlig. Det ger terroristen dennes övertag. Som i exproprierandet av bilar: ”Expropriate vehicles from civilians at your discretion.” Hejda en bil i trafiken, ha polisuniformscover, ta bilen... men om föraren vägrar överlämna bilen trots olika steg, ”shoot him in the head” (ibid). Att kalla stölden ”expropriering” påminner om Baader-Meinhof-ligans terminologi. De kallade ju bankrån för expropriering (Stefan Aust, ”Der Baader-Meinhof Komplex”).
Jag skrev även detta, med resonemang om varför han inte kapitulerade och varför norska staten inte behandlar honom som krigsfånge och - underförstått - skjuter honom:
Breivik har i sitt manifest en del andra krigiska resonemang, i sig inte ointressanta. Kapitel 3.50 f handlar till exempel om taktik i stad, hur man bryter igenom en polisspärr, om att ständigt röra sig, ha all ammo med sig och att aldrig ge upp. Kapitulation är inget alternativ, sägs det till exempel. Så märkligt då att han kapitulerade efter Utöya. Men jag håller inte det emot honom. Folk är irrationella, även en metodisk terrorist. Han ville väl leva helt enkelt, han var nyfiken på sitt fortsatta liv, även som fånge. Galenskapen finns där än, med knasiga krav i fängelset och orealistiska planer, men sådan är Breivik: en gåta. Han driver ett spel med myndigheter och massmedia. Media har han inte tillgång till, tack och lov. Men myndigheterna borde inte ens släppa ut nyheter om hans krav. De borde se honom som den krigsfånge han anser sig vara. Men det går såklart inte juridiskt. Landet är i fred och de kan inte gå honom till mötes och se honom som krigsfånge, då bekräftar de ju hans galenskap re detta: att han anser sig vara soldat i ett krig.
Detta skrev jag alltså 26 september förra året. Hela inlägget här.

Relaterat
Breivik och paranoia
Kerubernas svärd
Antropolis
Krig mot Iran...?
Carlos Castaneda
Målning: Leander Engström

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)