söndag 18 mars 2012

Kristi nya namn är Sananda


Det norska Herculesplanet har delvis återfunnits. Besättningen konstateras död. Likdelar har hittats. Planet störtade vid Kebnekaise. Jag säger om de fem döda: må Gud vara deras själar nådiga. Nu får de komma till himmelska nejder, nu får de vila ut i esoteriska rum. dn

Frid över den norska besättningens minne. Må Gud ta emot deras själar i sina himmelska ängder.

Bortsett från denna olycka är Gud, Kristus och därmed associerade ting aktuella idag. För något är på väg att hända. Och det ska visst hända i år. Se här för detaljer, länkar och drömmar - mina drömmar, som fick en förklaring av esoteriska sajter. Det är esoterica, energihöjning och fromhet. Och "Jesu Kristi återkomst", förstådd som processen att vi som individer tar emot Kristusimpulsen. Så säger David Wilcock: "The Second Coming of Christ is actually the rebirth of this Christ Self within each individual entity". Källa.

Kristus är aktiv i astraldimensionen. Han samarbetar med den gåtfulle S:t Germain. Länk här. Och nu går Kristus under namnet Sananda. "Själen som var Jesus har nu tagit namnet Sananda" står det på nysslänkade sajt. Och här står det om "byggandet av ett Sananda-center i Sverige". Det vore något, ett glorifierat âshram för meditation, föreläsningar och studier i Kristi anda. Samt "möjligheter för möten på galaktisk nivå"... Detta anser jag, utan ironi, är bra. Se här för mina stellara åsikter i frågan.

Ett center i Kristi anda. Nåja, Sananda var det ju. Jag kanske övergår till den beteckningen snart: Sananda. Då slipper man traditionella band. Då kan Svenska kyrkan stå där med sitt urvattnade budskap. Svenska kyrkan får det svårt i dessa esoteriska tider. Man ogillar ju all esoterism, allt INRE. Man är bara YTTRE, man är exoteriska. Jesus levde och var en snäll man, sedan dog han. Sedan lever vi glada. Så låter det från deras predikstolar.

Inför det nämnda fenomenet, "Kristi återkomst", har man ju inget smart att säga. Man tolkar det bokstavligt: Kristus ska komma och uppenbara sig som människa igen. Kanske via en ny inkarnation. Men detta är primitivt, det är fel. Varför ska Kristus genomgå ett människolivs alla prövningar igen om han sedan döden på korset lever i himmelska nejder?

Sananda eller Kristus lever i högre dimensioner. Från dessa kan han verka. Så Svenska kyrkan är i dessa sammanhang passé. Man förmår inte förklara Kristi gärning esoteriskt. Men det gör en viss Rudolf Steiner. Jag har länge bloggat i hans anda, se här. Det är ett inlägg från juli 2010. Jag skriver bland annat:
Kristus var en solängel anser jag, han var en inkarnerad soldeva. Exempel på hans solara natur ser vi i episoden på Förklaringens berg, där lärjungarna ser honom lysande i skyn jämte Elia och Moses (Matteusevangeliet). Vi ser det även i Uppenbarelseboken där Johannes tilltalas av en mäktig typ som lyser av vitt och guld och som har ett svärd utgående från munnen. Denne presenterar sig som "den som dog och levde igen" så det kan inte vara någon tvekan om vem det är.

Så att, vad gäller Skriftens vittnesbörd så ser vi tydligt Kristi solnatur. För att inte tala om Johannesevangeliets "Jag är världens ljus". Mystiker säger att hinduismens Vishvakarman och persernas Ahura Mazda, ljusets gud, var yttringar av samma solväsen. Liksom "Gud i den brinnande busken" som visade sig för Moses.

Sådant här får man inte höra predikas i kyrkan. För dem var Kristus bara en enkel man som var begåvad med Helig Ande och gick runt och tyckte att alla skulle vara snälla. Det var iofs vad han predikade men Kristi natur är så mycket mer än så.

Som synes nämner jag inte Steiners namn i inlägget. Men det är hans tankar jag baserar detta på. I boken "Johannesevangeliet" behandlar han detta evangelium ur esoterisk synvinkel. Han talar om "att ta emot Kristusimpulsen". De samtida sajterna (S:t Germain, Ashtar Command, David Wilcock) talar i termer av "Kristusenergi". Det är samma sak. Steiners kristologi är central för den energihöjning som förestår. Kristi återkomst manifesteras i att vi tar emot Kristusimpulsen. Enligt Wilcock ska det ske 21 december i år. Det vore ju bra. Själv arbetar jag konstant på att ta emot Kristi ljus och Kristusimpulsen.

Energin höjs och Svenska kyrkan står bredvid och ser på som några fån. De saknar mönster att tolka de här esoterismerna i. De kommer antagligen att reagera med avsky och utstötning. Men jag kan ha fel. De kanske är öppna för de nya impulserna. I så fall ska jag gärna bistå med vägledning. Så kan vi ha galaktiska möten i kyrkorna. Detta kommer att ske efterhand, men för att skynda på processen måste Svenska kyrkan, och övrigt traditionell lutherdom (som frikyrkor) frigöra sig från sin exoterism och våga tolka evangelierna i mer spekulativ anda.

Relaterat
Castaneda: "The Fire From Within"
Stridsmiljö 2500
Flashback
David Wilcock
Kristendom som världsreligion

7 kommentarer:

Anonym sa...

Inspirerade av Steiner skapade några tyska teologer "Kristensamfundet", som har ett fåtal anhängare också i Sverige. Avsikten var att förnya den protestantiska kyrkan. Har det blivit så?

Fri pdf sa...

Kanske finns det en viss dialog mellan protestanter och esoteriker i Tyskland. I Sverige tror jag dock länken är svag. Men jag själv är öppen. Jag är trots allt kvar som medlem i Svenska kyrkan trots att dess nuvarande andliga status är lite skral.

Steiners Kristensamfund är en lovande idé, den kan bli en ingång för den ökande esoterismen. Man kan visa traditionella kyrkomänniskor att esoterism är OK, att den har bedrivits inom tysk protestantism sedan mellankrigstiden.

Anonym sa...

Jag tror att du är på väg att väldigt snabbt mista alla dina eventuella fans i vit makt hörnan. Tror inte dom gillar det här tramset :)

Fri pdf sa...

@anonym 10.10: det kan vara så. Vi får se. Att jag är kristen har de dock vetat länge, som i detta inlägg på min Motpolsblogg. Men mitt motpolande har gått i stå litegrann. Jag har inte haft lust att blogga om t.ex Breivik där. Detsamma med den nuvarande eventuella driven om 2012. Motpol kan känna sig lugn, jag ska inte svärta deras varumärke med dårpippigheter.

Jag tänker heller inte utmåla mig som talesman för de nationella. Även om jag gillar Sverige och vissa traditionella attityder. Jag företräder Svensson kan man säga. Sedan får folk läsa in vad de vill i det.

Anonym sa...

Här en intressant recension och tankar om bl.a Sananda. Jag kan inte annat än att hålla med om att tonen låter allt annat än Service To Others... http://wemustknow.net/2010/12/we-the-arcturians-norma-milanovich/

Fri pdf sa...

Klickbar Sananda.

Jag har inte läst länken än. Men alltså, tonen säger du är inte precis "Service to Others", alltså självutgivande kärlek. Men även den historiske Jesus hade ibland ett hårt tonfall (domedagesprofetia över Jerusalem, "jag har ingen familj (= inga föräldrar), ni lärjungar är mina familj" osv. Lite hårt ur vardagsmänniskans synpunkt.

Nåja, jag spånar. Nu ska jag läsa länken och se.

Fri pdf sa...

Nu har jag läst länken, denna recension av en föregiven Sananda-kanalisering. Men dessa arcutians som effektuerade den verkar som anonym 14.02 antyder lite suspekta. Recensenten frågar sig om de kanske är Grey Aliens. Kan vara så. Man får vara varsam i dessa ockulta tider, allt som glimmar är inte guld.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (60) aktufall (20) alga (3) Andersson (2) Antropolis (20) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (98) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)