fredag 20 april 2012

Att blogga om Breivik


Det är fredagen den 20 april. Idag ska förhöret mot Breivik fokusera på Utöya. Utöya är en ö. Där höll Arbeiderpartiet sommarläger i juli 2011. Dit kom Breivik med sin ak och dödade 69 människor. svd svd

Jag bloggar om Breivik. Det har jag gjort sedan juli förra året. Det kallas yttrandefrihet.

Men så enkelt är det inte. Jag förlorade jobbet pga detta bloggande. Se här.

Vissa vill inte att man ska få kommentera Breiviks dåd. Påbudet tycks vara "fördöm Breivik, resonera icke" eller "om du bloggar om Breivik, ta konsekvenserna". Jag har fördömt Breivik men valt att utöver det analysera dådet. Jag har också tagit konsekvenserna av det i Stasi-Sverige: brännmärkning och utfrysning. Och brunpixling.

Analys av dådets politiska nivå tillåts inte. Det är den Lex Breivik som jag är offer för. Det är så typiskt svenskt. Hade jag i min analys valt att dra ner det på privat nivå, säga att det bottnade i svår barndom, misslyckanden i privatlivet och annat så hade min analys tagits emot med öppna armar i fjollornas land. Det var samma med Ulrike Meinhof. När "Ulrike Meinhofs förbjudna tänkesätt" recenserades 1976 sa alla att hon var ett offer och störd. Man tillät inte det privata att bli politiskt, man underkände hennes analys av samtiden, och detta i en tid av Vietnamkrig, dödsskjutningar och förbud för det tyska kommunistpartiet att finnas.

Återigen, Breivik är sjuk, man ska inte mörda oskyldiga. Både RAF:s och Breiviks dåd är förkastliga. Men man kan inte avfärda dem på grunderna att de själva är offer eller vilseledda av utompolitiska faktorer.

Man måste få se den politiska dimensionen i dessa fall. Men i Sverige går inte detta. Allt ska dras ner till soffhörnsanalysens nivå, allt ska avmagnetiseras och desarmeras. Ni kommer väl ihåg hösten 2011, Valerie Solanas och SCUM-manifest. Detta sas av Turteatern vara parodi och satir. Jag tror Solanas skulle protesera mot den tolkningen. Hon var militant feminist och förtjänar att bemötas på de grunderna.

Relaterat
Utfrysning av Bo Cavefors 1979
Breivik och paranoia
Negativ legitimering
När MIUN fick spader
McVeigh, Kaczynski, Spaggiari...

5 kommentarer:

Goten sa...

Håller helt med. Typiskt svenskt! Vad som helst utom verkligheten.

Bra att relatera till både Meinhof och Solanas.

Perra J sa...

Det kan hända det kommer något inlägg från min sida också, om Breivik. Jag har hört nåt de senaste dagarna som fick mig att sätta morgonkaffet i vrångstrupen:
Breviks försvar har börjat hävda att Breivik handlat i nödvärn - och därför borde försättas på fri fot...
Jag vet inte vad du har för kommentar till detta..?

Anaughty Mouser sa...

Brevik is a patsy. Cui bono? The bomb in Oslo and the massacre on Utoya were carried out by elite military forces directed by Rothschild's new world order - probably Mossad. All the ammunition were disintegrating bullets so that the ca 20 shooters rifles couldn't be identified by ballistics.

Brevik may not have had any bullets or even fired a single shot on Utoya. He just walked around the island simply pointing his rifle at people while (Mossad) snipers took out the victims with marksman accurate head and heart shots.

100% a false flag/inside job - just like JFK and 9/11 - carried out by zionists.

Mouser

Anonym sa...

Hej, Svensson! Har det framkommit något så här långt under rättegången som har ändrat något i din tidigare analys av fenomenet AB? Jag ser i varje fall fram emot fler djupanalyser från dig när väl rättegången är över... /Non serviam!

Fri pdf sa...

Tack Goten. Nu tar fan bofinken!

PerraJ: jag tror försvaret prövar alla knep, mest för att visa att de kan sitt jobb. De tar till alla teknikaliteter som är tillåtna, även om de anar att de inte ger effekt. Men som yrkesmän gör de detta per automatik och jag klandrar dem inte. De är satta att försvara Breivik. Ske alltså.

Mouser: jag tror Breivik är äkta, han har planerat och utfört det själv. Dock tror jag han fått finansiellt stöd från Ryssland plus ev. vapen- och bombtillverkarträning.

Non Serviam: något egentligt nytt har jag inte sett under rättegången. Breivik har ju sagt allt i manifestet: motiv, attityd. taktik, strategi, ideologi.

Men visst ska jag följa rättegången och komma med analyser. Det sägs ju t.ex att domare Wenche försöker knäcka Breivik, få honom att bryta ihop. Det kommer inte att lyckas. Breivik är en hård nöt, han är bortom mänsklig påverkan. Möjligen om domaren pressar honom om hans mor och far kan det brista men det är å andra sidan en riskabel taktik. Jag menar, många människor kan relatera till problem med föräldrarna, få har fullt harmoniska relationer till dem. Så det kan slå tillbaks på domaren och ge sympati för Breivik.

För övrigt spelar allt Breivik i händerna nu. Han vill prata på, bli sedd, lägga fram sin version. Det får han göra nu. Med halva världens media på plats. Oy vey.

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)