lördag 14 april 2012

Breivik: mina inlägg 11


På måndag börjar rättegången mot Anders Behring Breivik. Han är en norrman som dödat 77 människor. dn dn svd svd

Visste ni inte det? I så fall har ni levat under en sten de senaste tio månaderna. Breivik begick sitt dåd 22 juli förra året. Sedan dess har tidningarna haft minst en artikel i veckan om honom.

Själv har jag bloggat en del om mannen. Den 23 oktober skrev jag till exempel om låten "Requiem for a Dream" som påverkat både Breivik och mig. Men jag fick upp ögonen för den innan Breivik kom på scenen:
[Från 2007 hängde jag] en del på Youtube. Jag såg bland annat hemmagjorda faktafilmer om UFO:s, konspirationer och märkliga ting. Med tiden var det vissa låtar som återkom i ljudspåren till dessa filmer och slideshows, särskilt dessa tre: 009 Sound Systems "With a Spirit", Carl Orffs "Carmina Burana" och ett stycke jag omsider lärde mig hette "Requiem for a Dream". Jag bloggade om den och de två andra här (punkt 2 i inlägget).

Det var som synes i maj i år. Så kom 22 juli. Breiviks dåd blev ett megaevent, en händelse alla måste förhålla sig till. Även jag. Jag läste artiklarna och fick snart veta att låten "Requiem for a Dream" av Clint Mansell var en favorit hos Breivik. Han planerade att ha den på repeat medan han mördade på Utöya, uppges det.

Det fick mig så klart att reagera. Jag hade ju uppmärksammat låten före Breiviks dåd. Jag och Breivik har, kan man säga, fastnat för samma låt, för denna suggestiva demondans som tycks säga "apokalyps, danse macabre": ett crescendo av stråkar som drar allt med sig. Det är väl magstarkt för vardagsmuppar att höra detta, men jag vill ändå säga: vi såg primärt samma sak, mördaren och jag, men Breivik har fört låten till ett högre plan genom att välja den som soundtrack till sitt dåd.

Så var det alltså. Jag skrev vidare:
Redan före dådet ansåg jag att låten - "Requiem For a Dream", även kallad "Lux Aeterna" om vi ska krångla till det ytterligare - var suggestiv som få. Jag spelade den ofta för att ge ljud åt de apokalyptiska stämningar som råder idag. Musik som katharsis. Och nu har låten för mig blivit än mer apokalyps, kaos och "dancing at the edge of time". Lyssna själva: kolla denna version som var trailer till Tolkienfilmen "The Two Towers". Breivik gillade ju även Tolkienfilmerna så det torde passa i sammanhanget, smaklöst eller inte. Jag menar, man ska inte odla samma smak som en massmördare, men jag gillade förvisso Tolkien före 22 juli så därför känns det rätt att länka till denna version.

Jag ger er alltså "Requiem For a Dream" med Tolkienbilder. Egentligen är låten så fulländad att man kan se den utan ackompanjerande bilder. Pröva det som alternativ. Sedan, när ni lyssnat, kommer låten att ha er i sin makt. Det kommer att bli soundtracket för 2012, sanna mina ord.

Slut citat. Kommentar? - Well, jag anser ännu att "Requiem..." är fängslande som få. Men man ska inte se den som 2012 års enda ledmotiv. Breivik var old school, han drömde om krig och harmageddon. Det gör inte jag. Jag är mer inne på fredlig förändring. Se här.

Relaterat
Pusslet Anders Behring Breivik
Breivik och science fiction
Kulturkamp
Breivik var för otålig
Breivik: mina inlägg 2

6 kommentarer:

Mamma till två söner sa...

Det låter helt knäppt, men jag tycker så synd om grabben! Mitt modershjärta gnager och kan inte begripa... Kan han vara psykopat, upptäckte ingen i hans omgivning att något var fel..Blev han så djupt besviken på sin far, sin mor... att fördämingarna rämnde...Ja jag vet inte. men långt, långt innerst inne skulle jag önska han blev frigiven, med en fadersgestalt som Lippestad vid sin sida.

Anonym sa...

Mamman glömde visst bort brottsoffren... de sopades under mattan, så som svenskar gör...

Fri pdf sa...

Något gick uppenbarligen fel. Men Breivik levde i ett sjukt samhälle också, ett som inte tillät kritik av massinvandring. Ett land och en kultur där antinationalism, mulitikultur och självhat var normen.

Breivik: en sjuk man i ett sjukt land. Eller: hans dåd var 100% fel, hans analys var 100% rätt som sappho.dk sa.

PerEk sa...

Det måste ändå vara ett extremt IG till psykiatrin som lyckas producera två helt motsatta bedömningar om Breivik.

Men ang. Brevik så vill jag påstå att det inte är en slump att han är både barnlös, singel och skilsmässobarn. Och tyvärr får vi nog räkna med betydligt fler dåd av liknande eller värre omfattning då samhället har producerat oerhört många barnlösa singlar som växt upp med skilda föräldrar.

För vad har en man på 30 år att förlora på ett sådant dåd egentligen?

Återupprätta statusen hos den klassiska kärnfamiljen så hade sådana som Breivik kunnat ägna sin energi åt att uppfostra och försörja en familj istället för ett destruktivt beteende.

chirper sa...

Han kanske var uttråkad.

Lillith Nefer sa...

PerEk: Inte extremt IG , utan tvärtom G. Borde vara rättspraxis att alltid ta in en annan bedömning. Inte konstigare än att man vill ha en "second opinion" från en annan läkare om man får en fysisk diagnos.

Etiketter

A-Z (5) abb (82) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (50) aktufall (7) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (27) att vara Svensson (226) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (18) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (11) bing (294) biografi (16) bloggish (59) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (12) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (34) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (2) esoterica (117) etni (13) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (119) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (33) inva (25) ipol (67) islam (6) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (24) kuro (2) libyen (18) link (32) lite litteratur (96) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (10) mena (42) multiversums mytolog (5) natio (66) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (14) oneline (1) ori ett lag (53) pil (5) poesy (46) politikka (192) pr (52) pred (3) Priest (14) prophecy (21) rymd (2) sanskrit (9) sf man minns (99) small candies (125) Smaragdeburg (6) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (15) tempel (31) Tolkien (4) topp5 (8) typer (15) USA (18) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)